پای سخن همرزمان سردار شهید سپهبد سلیمانی که می‌نشینی، همگی به ویژگی‌های اخلاقی بی‌بدیل ایشان اشاره می‌کنند و در واقع باید گفت که همین خصوصیات موجب علاقه قلبی رزمندگان، مردم و مظلومان عالم به وی شده است، این فرمانده رشید اسلام یار و یاور مظلومان جهان و کابوس مستکبران بود.

 حاج قاسم فرمانده نوک پیکان بود

همرزم سردار شهید سپهبد سلیمانی با بیان اینکه حاج قاسم فرمانده نوک پیکان بود، گفت: این ویژگی موجب قوت قلب رزمندگان بود.

سیدکمال هاشمی جانباز و رزمنده هشت سال دفاع مقدس همه خصوصیت‌های رفتاری حاج قاسم سلیمانی را خاص و ناب برشمرد و اظهار داشت: از دیدگاه من مهم‌ترین خصوصیت سردار، حضور در خط مقدم جبهه و در کنار رزمندگان اسلام بود.

وی با بیان اینکه از نخستین فرماندهیِ سردار سلیمانی در عملیات طریق القدس تا عملیات بدر، کربلای پنج و هفت و والفجر هشت و ۱۰ به عنوان سرباز کوچکی در کنار ایشان جنگیدم، بیان کرد: عملیات والفجر اولین گردان، ۴۱۹ بود و سردار حاج قاسم را دیدم که سپیده‌دم در میدان رزم حضور دارد.

رزمنده دفاع مقدس خاکی بودن سردار سلیمانی را از دیگر خصوصیات برجسته وی برشمرد و گفت: ایشان محبوبیت ویژه‌ای بین بچه‌های بسیجی داشتند و بسیجیان در مناطق جنگی خطرناک، همچون حصاری دور حاج قاسم را می‌گرفتند تا اگر خمپاره‌ای بیاید، محبوبشان سالم بماند.

وی با بیان اینکه در عملیات کربلای پنج خود حاج قاسم در خط مقدم جبهه بود، اظهار داشت: حضور ایشان زیر آتش زیاد دشمن باعث ایجاد روحیه سلحشوری سربازان می‌شد و چون حاج قاسم در کنار رزمندگان بود، بسیجیان تا آخرین قطره خون جانفشانی می‌کردند.

همرزم سردار شهید سلیمانی ادامه داد: حاج قاسم در عملیات طریق‌القدس زخمی شد و پس از اعزام به بیمارستان اهواز، سریع به میدان نبرد برگشت تا رزمندگان احساس ضعف نکنند لذا این نشان از روحیه بالای ایشان بود.

وی به دستگیری علی حسین یکی از فرماندهان بعثی اشاره کرد و گفت: این سردار بعثی پس از اسارت باورش نمی‌شد که حاج قاسم سلیمانی در خط مقدم باشد و می‌گفت، ما فرماندهان همیشه عقب بودیم ولی فرمانده شما در خط مقدم است.

هاشمی اظهار داشت: عشق ورزیدن به بسیجی‌ها از دیگر خصویات مهم حاج قاسم بود و در حین جنگ نیز همواره حواسش به مسائل و مشکلات آنها بود.

وی ادامه داد: فرماندهی مثل حاج قاسم سلیمانی ندیدم که اینطور حواسش به مشکلات بسیجیان باشد لذا بسیجیان حاج قاسم را همچون پدر خود دوست دارند.

خون بهترین یارانم در رگ‌های فرزندانشان است

کم سن و سال‌ترین همرزم سردار شهید سپهبد سلیمانی با بیان اینکه سردار علاقه خاصی به فرزندان شهدا داشت، گفت: ایشان می‌فرمودند بعد از شهدا تمام امیدم به فرزندان آنهاست زیرا خون بهترین یارانم در رگ‌های این بچه‌هاست.

سیداسماعیل حسینی رزمنده ۱۰ ساله دفاع مقدس به خاطرات خود با سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: خانه ما در کوچه معروفِ شهدا بود و در این کوچه ۲۳ فرزند شهید زندگی می‌کردند و سردار حاج قاسم سلیمانی در هر سفر به شهرستان جیرفت به این کوچه می‌آمد و به دیدار خانواده شهدا می‌رفت.

وی ادامه داد: بیشتر مواقع که بدون اطلاع به جیرفت می‌آمد، به صورت نامحسوس پیگیر مسائل و مشکلات خانواده شهدا بود.

حسینی به نخستین خاطره خود با سردار شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: حاج قاسم همیشه ما را عمو صدا می‌زد و در عملیات بیت‌المقدس همراه این فرمانده رشید بودم و ایشان مراقب من بود که هدف گلوله قرار نگیرم.

رزمنده نوجوان دفاع مقدس اظهار داشت: شوقم به جنگ و از طرف دیگر کم سن و سالی ام، ایشان را نسبت به بنده حساس کرده بود به طوری که همیشه سفارشم را به فرماندهان می‌کرد و می‌گفت، بعد از شهدا تمام امیدم به فرزندان شهداست.

وی تصریح کرد: یک روز با هم در خط مقدم بودیم و آتش دشمن نیز با حجم زیادی بر روی مواضع ما می‌ریخت، حاج قاسم بدون هیچ دلهره‌ای از مواضع نیروها بازدید می‌کرد و من با همان زبان کودکیم گفتم حاجی مراقب باش گلوله می‌آید و او لبخندی زد و گفت، نگران نباش اسماعیل‌جان هر کسی برای شهادت وقتی دارد و بعد مرا به سوی سنگر هدایت و تاکید کرد که داخل سنگر بمانم تا ادامه بازدید را انجام دهد.

 حسینی ادامه داد: حاج قاسم همیشه تاکید می‌کرد، مراقب خودت باش چراکه بیشتر از آنکه فکرم مشغول مواضع خودی و تحرکات دشمن باشد باید مراقب تو باشم، من جان تو را بهتر از جان خودم دوست دارم.

بامداد جمعه ۱۳ دی سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس از فرماندهان ارشد حشد الشعبی عراق و جمعی از همراهان، در حمله پهپادهای آمریکایی در اطراف فرودگاه بغداد به شهادت رسید.
بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت جنگ آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رییس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.
در پی این اقدام تروریستی رهبر معظم انقلاب اسلامی سه روز در ایران عزای عمومی اعلام کردند. همچنین سفیر سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در جمهوری اسلامی به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به این اقدام آمریکا به وی اعلام شد.

مراسم تشییع و وداع با سردار رشید اسلام سپهبد قاسم سلیمانی روز سه شنبه هفته جاری در کرمان برگزار و پیکر مطهر این شهید والا مقام در گلزار شهدای شهر کرمان در کنار همرزمانش به خاک سپرده خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.