محمدصادق بصیری روز پنجشنبه در نشست سیاست گذاری همایش ناظم الاطباء در کرمان افزود: لذا علاوه بر تشکیل جلسات متعدد در کمیته علمی این همایش، نخستین برنامه منجر به تولید ۲۳ جلد کتاب شد که مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد قرار گرفت.

وی اظهار داشت: نحوه برگزاری همایش ناظم‌الاطبا کرمانی امروز در نشست سیاست گذاری این همایش مورد بررسی قرار گرفت و این شخص بزرگترین مفاخر استان کرمان محسوب می شود که به زوایای زندگی آن پرداخته نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: این خاندان بیش از۵۰۰ حکیم و طبیب به استان کرمان و کشور معرفی کرده‌اند ما در این همایش قصد داریم به این خاندان که از مفاخر استان هستند بپردازیم.

وی تصریح کرد: چاپ مجموعه ناظم‌الاطباء و بخش بعدی برگزاری همایش بزرگداشت این فرد به عنوان کار کمیته علمی همایش تعریف شده است.

بصیری با بیان اینکه آثار پزشکی و غیره پزشکی در کمیته علمی همایش بررسی می شوند گفت: آثار ناظم‌الاطبا کتاب 'نامه زبان آموز' درباره دستور زبان فارسی که اولین کتاب دستور فارسی مرحوم ناظم‌الاطبا بوده این کتاب بازخوانی شد و مقدمه برای این کتاب نوشته‌ایم که آماده چاپ است.

وی بیان داشت: کتاب های فرهنگ و نوآموزان ناظم الاطبا در کمیته علمی همایش بررسی و بازنویسی، بازخوانی و چاپ مجدد می‌شوند. 

دبیر کمیته علمی همایش ناظم الاطباء کرمانی افزود: یک دیوان شعر هم از خاندان ناظم‌الاطبا وجود دارد که ما در دانشگاه شهید باهنر کرمان آن را آماده کرده ایم و بیش از ۴ هزار شعر و ۲۰۰ صفحه مقدمه دارد.

وی عنوان کرد: همچنین شجره‌نامه ناظم الاطبا و خاندان مفاخر کرمانی آماده چاپ است که به امور تعدادی از این کتاب‌ها در کرمان و تعدادی در تهران رسیدگی می‌شود.

بصیری ادامه داد: همچنین اجلاس علمی این همایش روز ۱۴ دی ماه از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح برگزار می‌شود که تعدادی مهمان کشوری ازجمله رییس انجمن مفاخر کشور نیز در این آیین حضور خواهند داشت و عصر همان روز بازدید ها انجام شود.

دبیر کمیته علمی همایش ناظم الاطباء کرمانی افزود: استانداری کرمان در بحث تامین هزینه های همایش فعالیت مطلوبی داشته که در این راستا از استاندار کرمان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

میرزا علی‌اکبر خان نفیسی مشهور و ملقب به ناظم‌الاطباء کرمانی (تولد ۱۷ ربیع‌الثانی ۱۲۶۳هجری قمری برابر با ۱۵ فروردین ماه ۱۲۲۶ (خورشیدی) در کرمان، درگذشت ۲۶ ذی‌القعده ۱۳۴۲ (قمری) برابر با ۸ تیر ماه ماه سال ۱۳۰۳ خورشیدی در تهران) پزشک، ادیب و دانشمند ایرانی و از برجسته‌ترین پزشکان ایرانی اواخر عهد قاجار محسوب می‌شود. وی پزشک مخصوص دربار مظفرالدین شاه و مؤثر در امضای فرمان مشروطیت بوده‌است.

وی در تأسیس چند مریضخانه به سبک اروپایی در تهران و مشهد و… نقش اصلی داشته و از بنیان‌گذاران نخستین مجلس حفظ‌الصحة در تاریخ ایران به‌شمار می‌آید.

تألیفات پزشکی وی متعدد بوده و در زمینه‌های غیرپزشکی نیز شاخص‌ترین اثر او فرهنگ لغت بزرگ و چهارجلدی است که با عنوان فرهنگ ناظم‌الاطبا مشهور است.

همایش بزرگداشت ناظم الاطباء کرمانی در ۱۴دیماه جاری با حضور برخی شخصیت های علمی و پزشکی کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.