شنیدن خبر هجوم میلیون ها ملخ های صحرایی به کشور و استان کرمان در کنار استانهایی مانند فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان ترس و دلهره ای را در دل هر شنونده ای بخصوص کشاورزان ایجاد می کند.
هجوم ملخ ها به مزارع کشاورزی مساوی با از بین رفتن محصولات و به خطر افتادن امنیت غذایی مناطق همراه است که البته می توان با تدابیر مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی از وارد آوردن خسارت توسط این آفت پیشگیری کرد.

کرمان از سه جبهه درگیر ملخ‌های صحرایی می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این استان امسال بر اساس هشدار سازمان‌های فائو و حفظ نباتات از سه جبهه با ملخ‌های صحرایی درگیر می‌شود.

ناصر طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گروه نخست ملخ های حمله کننده به استان کرمان، همان ملخ هایی هستند که سال گذشته از ایران عبور کرده و به سمت کشورهای هند و پاکستان رفته اند و اکنون در حال بازگشت به استان های حاشیه خلیج فارس و شهرهای جنوبی کرمان مانند رمشک، کهنوج و همچنین بندرعباس هستند.

وی ادامه داد: این ملخ ها به احتمال زیاد از نیمه دوم بهمن ماه سال جاری با توجه به افزایش نسبی دما، حوزه شمال استان کرمان را درگیر کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: دسته دوم ملخ های تهدید کننده استان کرمان، ملخ هایی هستند که از شبه جزیره عربستان، یمن و آفریقا به سمت کشور ما می آیند و بعد از گذر از استان های همجوار به کرمان می رسند.

وی تصریح کرد: دسته سوم ملخ هایی که ممکن است طبق پیش بینی ها به استان کرمان حمله‌ور شوند همان ملخ هایی هستند که سال قبل در این استان حضور داشته و تخم‌گذاری کرده اند و اکنون با توجه به گذر زمان، تخم ها تبدیل به نوزاد ملخ می شود و به اراضی و مراتع حمله می کنند.

طاهری با بیان اینکه مبارزه با ملخ های صحرایی در استان های همجوار کرمان آغاز شده است گفت: شرایط موجود و سبز نبودن مزارع با توجه به فصل سرما، مبارزه با ملخ را به دلیل پروازهای طولانی مدتف دشوار کرده به طوری که ملخ ها طی یک پرواز طولانی مدت می توانند از یک آبادی به آبادی دیگر برسند.

تضمینی برای مبارزه با ملخ‌ها در صورت جذب نشدن اعتبار وجود ندارد  

وی با اشاره به رایزنی و گفت و گو با مسئولان برای جذب اعتبارات لازم به منظور مبارزه با ملخ های صحرایی در کرمان گفت: در صورت تامین نشدن این اعتبار هیچ تضمینی برای حفاظت از مزارع و اراضی کشاورزی از شر ملخ ها در این استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون موفق به جذب اعتبار برای مبارزه با ملخ های صحرایی نشده ایم تصریح کرد: در عین حال سم پاش های موجود به منظور مبارزه با این آفت در شمال استان کرمان تجهیز شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: بر اساس برآورد انجام و اعلام شده به سازمان حفظ نباتات و استانداری کرمان، یک میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ ها در شمال این استان نیاز است که ۲۵۰ میلیون تومان از این مقدار صرف پرداخت بدهی سال قبل می شود و۷۵۰ میلیون تومان مابقی در زمینه مبارزه با این آفت طی سال جاری هزینه خواهد شد.

 ۱۵ هزار هکتار از اراضی شمال کرمان در معرض هجوم ملخ ها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه امسال حجم ریزش ملخ بیشتر است تاکید کرد: ملخ های صحرایی طبق پیش بینی انجام شده ممکن است به ۱۵ هزار هکتار از اراضی شمال کرمان حمله کنند.

وی ملخ صحرایی را خطرناک ترین آفت محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: اعتبار مبارزه با ملخ های صحرایی باید به هر نحوی تامین شود تا بتوان مبارزه با این آفت را در استان کرمان در دستور کار قرار داد.

طاهری با بیان اینکه مبارزه با ملخ های صحرایی در ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان های ریگان و ارزوئیه در شمال استان کرمان سال گذشته بسیار مطلوب انجام شد گفت: به طوری که خسارتی از جانب این آفت به مزارع کرمان وارد نشد.

وی گفت: ملخ های صحرایی با مبارزات انجام شده طی سال جاری در ریگان و ارزوئیه زمین گیر شدند و مانع از ورود این آفت به اراضی کشاورزی شدیم و مبارزه صرفا در مراتع انجام شد.

لزوم مبارزه جدی با ملخ‌ها قبل از ورود به دروازه ایران

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: طبق گزارش‌های فائو، امسال سه برابر سال گذشته شاهد هجوم ملخ‌ها به این منطقه خواهیم بود که این مساله زنگ خطری جدی برای منطقه است.

سعید برخوری افزود: امسال بر اساس هشدار سازمان‌های فائو و حفظ نباتات، جنوب کرمان میزبان تخم‌گذاری ملخ‌های سال گذشته، ملخ‌هایی که از سمت کشورهای هند و پاکستان در حال بازگشت بوده و ملخ‌هایی که از شبه جزیره عربستان، یمن و آفریقا به سمت کشور ما می‌آیند نیز است که در صورت تدبیر، مدیریت می‌شود.

وی اظهار داشت: بر اساس نقشه و گزارش فائو به دلیل مبارزه نکردن در هند و پاکستان، تالاب جازموریان تنها کانون دائمی ملخ در ایران است لذا امسال پیش بینی می‌شود که با جمعیتی بسیار بالاتر از سال قبل مواجه باشیم.

 مشکلات مبارزه با ملخ در جنوب کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان کمبود و نبود تخصیص اعتبار در زمان مناسب و مشکلات اسناد خزانه و دیون مربوط به مبارزه سال قبل، کمبود خودروی کمک‌دار و عملیاتی، مستهلک بودن خودروهای موجود و ناوگان سمپاشی، صعب‌العبور بودن مناطق و استهلاک زیاد ماشین آلات، شرایط جوی نامساعد و ناکافی بودن باندهای فرودگاهی مناسب را از جمله مشکلات مبارزه با ملخ در جنوب کرمان برشمرد.

برخوری با بیان اینکه امسال اعتبار حفظ نباتات ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان است، اظهار داشت: یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برای مبارزه با ملخ در سال گذشته هزینه شده لذا مشکلات زیادی در زمبنه اعتباری داریم.

وی با بیان اینکه  پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت خطرناکی در زمینه مبارزه با ملخ در جنوب استان کرمان رقم بخورد، گفت: مبارزه با ملخ‌ها از توان ما خارج است لذا مدیریت بحران در این زمینه کار را مدیریت کند.

 پیشنهاد برای برطرف کردن مشکلات

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان تصریح کرد: ایجاد ردیف اعتباری و موافقتنامه اختصاصی برای مبارزه با ملخ صحرایی، تامین و تخصیص اعتبارات دولتی مورد نیاز به صورت نقدی از سرجمع اعتبارات استان، تجهیز آمادگاه ملخ، تامین ناوگان خودرویی و تجهیزات سمپاشی و لجستیکی و تامین و استقرار یک فروند هواپیمای سمپاش در آمادگاه مبارزه با ملخ از جمله پیشنهادات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان برای برطرف کردن مشکلات مبارزه با ملخ است.

مبارزه ۱۵۰ هزار هکتاری با ملخ در جنوب کرمان

 معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: سال گذشته در سطح ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی منطقه جنوب کرمان مبارزه با ملخ صحرایی انجام شد.

محمدرضا ساردویی افزود: اعتبار تخصیص یافته برای مبارزه با ملخ طی سال گذشته بیش از ۲۸ میلیارد ریال بوده که ۲۰ میلیارد ریال مانده مطالبات است.

وی تصریح کرد: مبارزه در قالب اکیپ‌های مختلف و با ماشین‌های مجهز به سمپاش‌های ulv (پشت وانتی) و یک فروند هواپیما انجام شد.

ساردویی با بیان اینکه سال گذشته در طول مدتی که ملخ صحرایی در منطقه بود، خسارت قابل توجهی به اراضی کشاورزی و محصولات زراعی و باغی وارد نشد، اظهار داشت: این مهم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با حمایت استاندار کرمان، معاونت عمرانی استاندار، مدیریت بحران استان، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، نیروهای جهادی سپاه پاسداران، فرمانداران جنوب و با تلاش شبانه‌روزی مدیران جهاد کشاورزی و کارشناسان پرتلاش این سازمان و همچنین همکاری کشاورزان دلسوز منطقه، دهیاران و شوراهای روستاها محقق شد.

 ملخ‌ها خسارت زیادی به جوامع انسانی وارد می‌کنند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم گفت: خسارت به محصولات ( خسارت‌های دوره‌ای)، معضلات اجتماعی ( به خطر انداختن امنیت غذایی ) و مشکلات سیاسی (ضرورت پاسخگویی مسئولان) از جمله تاثیرات هجوم ملخ‌ها بر جوامع انسانی است.

مجید فرخی تصریح کرد: غیرقابل دسترس بودن مناطق تولیدمثلی این حشرات، تحرک زیاد، احتمال مقاومت به آفت‌کُش‌ها، قدرت پروازی بالا و قابلیت مهاجری، همه چیز خوار بودن این حشره و تغییر در رفتار و رنگ و فیزیولوژی ملخ‌ها از جمله تفاوت ملخ‌ها با سایر آفات است.

وی با بیان اینکه فازهای خسارت‌زای ملخ صحرایی شامل انفرادی و مهاجری است، گفت: طول دوره تخم ریزی ملخ‌ها ۱۰ تا ۶۵ روز بوده که طول دوره پورگی به طور متوسط ۳۶ روز و مجموع چرخه زندگی ملخ ۲ تا ۶ ماه است.

وی با بیان اینکه ملخ دریایی مضرترین نوع ملخ است، تصریح کرد: این نوع ملخ اصولاً بومی ایران نبوده و در کشورهای دیگر به نام ملخ بیابانی و صحرایی نامیده می‌شود و چون معمولاً از روی خلیج فارس پرواز کرده و خود را به ایران می‌رساند، در کشور ما به آن ملخ دریایی هم می‌گویند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: کانون‌های دائمی ملخ دریایی شامل آفریقا، عربستان سعودی ، هندوستان و پاکستان بوده که به مناطق جنوبی ایران حمله کرده و از نظر اقتصادی، خسارت ملخ دریایی فوق‌العاده حائز اهمیت است.

جنوب استان کرمان با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین احتیاجات سفره‌های ایرانی دارد که در صورت هجوم ملخ ها و نبود مبارزه موثر، تاثیرات منفی زیادی در بخش کشاورزی کشور بر جا می‌گذارد.

منطقه جازموریان در جنوب استان کرمان سال گذشته دروازه ورودی ملخ‌ها به پهناورترین استان کشور بود که با اقدامات به موقع ولی با دستان خالی سازمان جهاد کشاورزی، این حشرات مضر زمین گیر شدند و تجربه خوبی در این زمینه برجا گذاشت.

با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

گفته‌ها حاکی از آن است که هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود ۲ کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج  ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می گذارد.

سید محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور نیز چهارم آذر سال جاری از بازگشت مجدد ملخ های صحرایی به ۲ استان جنوبی کشور همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داده و  گفته است، در ۱۰ روز اخیر سطح مبارزه با این آفت به یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

سال گذشته برای مبارزه با این آفت، مبلغ بیش از ۲۰  میلیارد تومان نیاز بود که اختصاص یافت.

با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

در این مدت مبارزه با ۱۷۳ دسته ملخ صحرایی در سطح ۷۳۵ هزار و ۲۳۴ هکتار از مناطق آلوده انجام شد.

بخشی از این دسته‌های ملخ صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت کرده بودند که اکنون در حال بازگشت از این کشورها به سمت ایران هستند.

گفته‌ها حاکی از آن است که هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود ۲ کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج  ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می گذارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.