مجتبی شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سنوات گذشته عملیات مرمت حفاظتی این بنای تاریخی انجام شده و هم اکنون نیز به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی پیرامون آن، کاوش و گمانه زنی با حضور باستان شناسان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در فضاهای کشف شده، انباشت قابل توجهی از خاکستر وجود دارد اما اظهار نظر دقیق در خصوص کاربری فضاهای مکشوفه منوط به انجام مطالعات بیشتر است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: در این عملیات کاوش تاکنون بقایای معماری سنگی مشابه با اصل بنا در پایین دست دامنه تپه ای که چهار طاقی بر روی آن قرار دارد از خاک بیرون آمده است.

وی با بیان اینکه چهار طاقی نگار یکی از سالم ترین چهار طاقی های دوره ساسانی در ایران است  اظهار داشت: این فصل از مطالعات باستانشناسی با همکاری پژوهشگاه باستانشناسی کشور انجام می شود.

چهار طاقی از شکلهای ارزشمند معماری ایران در دوران پیش از اسلام و بعد از آن بوده که در مواردی بـه صـورت بنـایی گنبـددار، متشـکل از کـار گنبدی نشسته بر قاعده مربعی که بر چهار طاق متکی است.

کارکردهـای متفـاوتی از جمله آتشکده، معبد، مقبره، علامت و نشانه راه، محل خبر رسانی با دود و آتش و تقویم نجـومی به چهار طاقی ها نسبت داده می شود.

بخش نگار در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.