مسعود نکویی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حمایت از پیشکسوتان فعال موسیقی نواحی نیز از دیگر دستاوردهای جشنواره موسیقی نواحی ایران است و ضمن اینکه کار پسندیده ای است به ماندگاری و حفظ این موسیقی فاخر کمک می کند.

وی تصریح کرد: مردم بشدت از این آثار که ساختار آواها و نغمه های کار و زندگی و بازیهای محلی و رسوم ایرانی و کرمانی دارند استقبال می کنند، اما جشنواره موسیقی نواحی از ایده ها و اجراهای بکر با هویت ایرانی باید بیشتر برخوردار شود.  

مدیر گروه موسیقی مهر وطن با اشاره به تداوم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان بیان کرد: دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان در حالی برگزار می شود که عملا ایران جشنواره های موسیقی متنوع دیگری به خود نمی بیند و به طور کلی برگزاری جشنواره ها کم فروغ تر از سالهای قبل شده است.
وی تاکید کرد: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی می تواند بخش گردشگری فرهنگی کرمان را فعال کند و به آن رنگ و بوی اقتصادی بدهد.  

نکویی با اشاره به برگزاری ۱۲ دوره از جشنواره موسیقی نواحی اظهار داشت: زمان آن فرا رسیده تا این جشنواره تنها به بودجه دولتی متکی نباشد و می توان با برگزاری بین المللی و تغییرات کیفی و کمی به جشنواره رونق داد.

وی تصریح کرد: استان کرمان با وجود ظرفیت های بی نظیر و فراوان در حوزه موسیقی نواحی و محلی و مقامی توانسته به رغم مشکلات میزبان خوبی برای جشنواره موسیقی نواحی باشد و امیدوارم در سالهای آینده با خلاقیت و ایده های جدید سطح جشنواره ارتقا پیدا کند.

مدرس و پژوهشگر موسیقی کرمان تاکید کرد: کرمان با دارا بودن یکی از بزرگترین موزه های ساز در ایران، میراث دار فرهنگ سازشناسی است و با سازهای ابداعی خود رنگ و بوی ویژه ای به موسیقی نواحی ایران داده است و این سفره موسیقایی با ملودی های زیبا و رنگینش از میهمانان خود در کرمان پذیرایی می کند.

وی افزود: کرمان بعنوان استانی در محوریت استانهای خراسان، فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مجموعه ای بی بدیل از فرهنگ های بکر ایران زمین را در خود جای داده است و جشنواره موسیقی نواحی می تواند بیانگر تنوع سازها و آوازها در اقلیمهای مختلف ایران زمین باشد.

 نکویی گفت: در روزگار مجازی و پرهیاهو و مملو از صداهای الکترونیک، شنیدن آواها و نغمه های نواحی در کرمان نفس کشیدن فرهنگ را آسان تر می کند و به نسلهای مختلف اجازه می دهد با موسیقی حقیقی و واقعی جانی دوباره بگیرند و احیای هویت خود را جشن بگیرند.  

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز همانند دوره های قبل در استان کرمان به عنوان زادگاه آن برگزار می شود و عصر امروز یکشنبه در تالار خواجه نصیر الدین طوسی به کار خود خاتمه می دهد.

گروه‌های موسیقی مقامی و نواحی مناطق مختلف از جمله استان کردستان، تربت جام، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، ترکیه، هرمزگان، ترکمن، کرمان، خوزستان در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی هنر خود را ارائه کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.