محمدرضا علیزاده روز دوشنبه در نشست خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران افزود: تنوع اقلیمی و جغرافیایی کرمان، فرهنگ متنوعی را در این استان به وجود آورده و شمال و جنوب استان کرمان از استان های فارس و سیستان و بلوچستان تاثیر گرفته و تاثیر گذاشته اند و این تاثیر را در موسیقی نواحی می بینیم و تنوع و تکثر موسیقی نواحی کرمان را در کمتر استانی شاهد هستیم.

وی  با بیان اینکه تاکید داریم جشنوراه موسیقی نواحی در کرمان بماند تصریح کرد: هیچ زمانی به استان های دیگر تعرض نکرده و جشنواره ای را از استان دیگر نگرفته ایم و جشنواره موسیقی نواحی ریشه در کرمان دارد.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد: موسیقی نواحی با هویت ترین موسیقی کشور است که از دل جامعه روستایی و عشایری برخاسته و کرمان دومین استان عشایری کشور محسوب می شود و دارایی ها و ظرفیت ها این گنجایش را دارد که کرمان هر جشنواره ای را برگزار کند.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در معرفی قابلیت های استان کرمان گفت: باید در برگزاری چنین جشنواره هایی ظرفیت های کرمان به دنیا و کشور معرفی شود و به شناساندن استان کمک کنیم.

علیزاده اظهار داشت: دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ آبان در محل مجموعه گنجعلیخان کرمان با اجرای شاد خوانی و برنامه های مختلف آغاز می شود و تا ۱۹ آبان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: رشد و بالندگی موسیقی نواحی، بحث گردشگری هنری از مجله موارد مهمی است که در این دوره از جشنواره موسیقی نواحی دنبال می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سال ۷۸ نخستین دوره جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد و پایگاه اصلی آن کرمان بوده و در دوره های اخیر و با توجه به سیاست وزارت ارشاد، نگاه ویژه ای به موسیقی نواحی و مقامی کشور شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره علاوه بر شهر کرمان در 6 شهرستان استان شامل بافت، شهربابک، انار، فهرج، بم و برسیر با اجرای گروه های منتخب برگزار می شود.

دبیر ستاد اجرایی جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: با انتشار فراخوان، تعداد ۹۲ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی ایران ارسال شد که پس از بررسی و داوری ۲۰ اثر در مرحله اجرا انتخاب شدند.

سورج یاسایی افزود: اجراهای عمومی جشنواره در کاروانسرای گنجعلیخان شهر کرمان، اجراهای پژوهشی در محل هتل پارس و اجرای بخش اصلی و منظومه خوانی تغزلی در اتاق بازرگانی کرمان برگزار می شود.

وی بیان کرد: ۲۰ ساز موسیقی از موره تهران نیز در باغ موزه هرندی کرمان رونمایی می شود و در نمایشگاهی به معرض دید عمومی گذاشته خواهند شد.

دبیر ستاد اجرایی جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار داشت: با کمک انجمن سینمای جوان نیز جشنواره فیلم و عکس موسیقی نواحی نیز برگزار می شود که علاقه مندان آثار عکس و فیلم را می توانند در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با هشتگ #کرمان_۹۸_نواحی بارگزاری کنند که در پایان از نفرات منتخب تقدیر به عمل می آید.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان برگزار می‌شود. و دبیر خانه این جشنواره از صبح روز پنجشنبه ۱۶ ابان مرحله پذیرش هنرمندان را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.