فریدون فعالی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید سفیران و رایزن های اقتصادی ۱۵ کشور از نمایشگاه گلیم سیرجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارزش ریالی دست بافته های هنرمندان سیرجانی در  رشته گلیم شیریکی پیچ سالانه به دهها میلیارد تومان می رسد و سال گذشته ۳۰ هزار مترمربع گلیم در این شهرستان تولید شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کارگاه های تولید گلیم به صورت متمرکز و غیر متمرکز در اقصی نقاط شهرستان سیرجان فعال هستند و حدود ۱۷ هزار بافنده و هنرمند در این بخش فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: به مناسبت سفر سفرای کشورهای جهان به شهرستان سیرجان نمایشگاه گلیم برپا شده است و در این نمایشگاه، توانمندی‌های بافندگان گلیم شیریکی پیچ در قالب ۲۰ غرفه به نمایش گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: باید گلیم شیریکی پیچ سیرجان به نقاط مختلف جهان صادر شود و حضور سفرای کشورهای مختلف در سیرجان می تواند به معرفی و شناساندن این هنر به جهانیان کمک شایانی کند.

فعالی اظهار داشت: سفرا و رایزن های اقتصادی کشورهای خارجی با حضور در دهکده دارستان شهرستان سیرجان از نزدیک در جریان مراحل تولید گلیم شیرکی پیچ قرار گرفتند.

۲۷ سفیر و رایزن اقتصادی از ۱۵ کشور جهان شامگاه چهارشنبه در جشنواره گلیم و پسته سیرجان شرکت کرده و با قابلیت های اقتصادی منطقه هر چه بیشتر آشنا شدند.

گلیم شیریکی پیچ یا سوزنی یکی از شاخص ترین دستبافته های عشایر و روستاییان استان کرمان محسوب می‌شود که با سابقه‌ای چند صد ساله در سنت‌های بافندگی عشایر کرمان به خصوص افشارها و بچاقچی ها ریشه داشته که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.

شورای جهانی ‌صنایع ‌دستی در شهریور ماه سال ۹۶ بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به ‌عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به‌ عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.