یدالله موحد روز پنجشنبه در آئین افتتاحیه چهارمین دوره کارآموزی قضائی استان کرمان ویژه جذب مناطق محروم افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان عالی قوه قضائیه به مناسب هفته بزرگداشت قوه قضائیه بر رعایت فرازهای نامه امام علی (ع) به مالک اشتر در انتخاب قضات تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه در نامه امام علی (ع) به مالک اشتر؛ اساس سیاست و تدبیر زندگی، رموز کشور داری و شیوه مراوده و برخورد مسئولان با مردم به خوبی تبیین و تشریح شده است، تاکید کرد: نگاه امام علی (ع) به کرامت انسان ها  از تمامی اسناد حقوق بشری که در جامعه جهانی حقوق بشر مطرح شده، عالی تر و ارزشمندتر است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: امام علی (ع) درباره گزینش قضات تاکید کرده اند که بهترین و فاضل ترین افراد را از میان مردم برای امر داوری و قضاوت در بین آنها انتخاب کنید؛ کسانی را برای امر قضا انتخاب کنید که سختی و دشواری کار قضاوت، او را دچار تنگنا نکند؛ و رفتار طرفین پرونده در رای و تصمیم او اثرگذار نباشد و در خطا، اصرار نورزد.

موحد عنوان کرد: شئونات قضائی تمامی زندگی افراد را در بر می گیرد و تمام این شئونات در رفتار، گفتار و برخورد باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

وی با تاکید بر این مطلب که قضاوت درباره جان، مال و آبروی مردم کار ساده ای نیست و دشواری های خاص خود را به دنبال دارد، تاکید کرد: امام علی (ع) همچنین فرموده اند افرادی را برای قضاوت انتخاب کنید که درونش به طمع میل نکند و در رسیدن به مقصود به اندک فهم اکتفا نکند و دلایل را بیش از همه به کار گیرد.

مقام عالی قضائی استان کرمان گفت: بر اساس فرمایشات امام علی (ع) یک قاضی نباید به اقل ها در دانش و تجربه قضایی و کشف حقیقت و ادله موضوع دعوا اکتفا کند و در نباید در حالت شبهه حکم و رای صادر کند.

موحد با اشاره به اینکه قاضی نباید از رفت و آمدهای نزاع کنندگان خسته شود، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که قضات باید شنونده خوبی باشند و با سعه صدر و حوصله به حرف های طرفین پرونده گوش داده و آن را تجزیه و تحلیل کنند.

وی ادامه داد: بر اساس فرمایشات امام علی (ع) در فرمان حکومتی به مالک اشتر، قاضی در کشف امور باید از همه افراد شکیباتر بوده و صبوری داشته باشد و در وقت روشن شدن حکم نیز از همه محکم تر بوده و در تصمیم خود قاطع باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه تعریف و تمجید افراد نباید بر روی قضات اثرگذار باشد، تاکید کرد: عوامل حاشیه ای و مسائل نامرتبط نباید در صدور رای از سوی قاضی اثر بگذارد و قاضی وقتی حق را شناخت باید در اسرع وقت حکم را صادر کند.

موحد گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی در انتخاب قضات از نظر صلاحیت های اخلاقی، شخصیتی و علمی باید دقت زیادی صورت گیرد و دقت هایی که در حال حاضر صورت می گیرد نیز در همین راستا و برمبنای آموزه های دینی است.

وی با تاکید بر اینکه کارآموزان قضائی نباید به اقل ها اکتفا کنند، عنوان کرد:  پیش کارآموزان قضائی باید از فرصت 6 ماهه آموزشی برای افزایش سطح دانش و آگاهی خود استفاده کنند و منابع اصلی آزمون را به صورت دقیق، علمی و تخصصی مطالعه کنند تا در نهایت در آزمون جامع این دوره موفق شده و وارد دوره کارآموزی شوند.

معاون منابع انسانی دادگستری کل استان کرمان نیز از حمایت های رئیس کل دادگستری استان کرمان در فرایند جذب قضات برای مناطق محروم تقدیر کرد و ادامه داد: از سال 1396 فرایند جذب کارآموزان قضائی در این استان کلید خورده است.

محمدباقر اسلامی ضمن اشاره به این مطلب که دوره های کارآموزی قضائی استان کرمان با هدف ارتقای علمی و کیفی دادگستری های مناطق محروم انجام شده است، ادامه داد: انتخاب این افراد بر اساس مکاتبات انجام شده با دانشگاه های استان و سایر مراکز علمی بوده و سعی شده که این افراد از بین استعدادهای برتر انتخاب شوند.

وی با اشاره به این مطلب که در گروه اول حدود 160 نفر شرکت کننده در دوره کارآموزی قضائی شرکت کرده اند، گفت: در چهارمین دوره کارآموزی قضائی استان کرمان 39 نفر حضور دارند که پس از 6 ماه، باید در یک آزمون جامع شرکت کرده و در ادامه سایر مراحل را پشت سر بگذارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.