به گزارش ایرنا جلال حسن شاهی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این اراضی وجنگل ها در ۴ نقطه از شهرستان در راویز و منطقه سرچشمه که از مکان های گردشگری رفسنجان به شمار می ایند آتش گرفته اند بیان کرد:  ۸۳۰ هزار هکتار مساحت رفسنجان است که ۶۷۰ هزار هکتار از این عرصه ها ملی هستند.

وی ادامه داد: ۱۶ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان دارای پوشش مرتعی انبوه و حساس به آتش در راویز و سرچشمه هستند؛ از ابتدای امسال ۴ مورد آتشسوزی در قالب ۵ هکتار در مناطق و مراتع شهرستان رخ داد که ۳ مورد در راویز و یک مورد هم در سرچشمه بوده است.

حسن شاهی تصریح کرد: ۹۵ درصد آتش سوزی ها و تبعات حاصل از آن عامل انسانی است که ۱۵ درصد آن توسط عشایر، ۳ درصد توسط شکارچیان، ۵۹ درصد بواسطه گردشگران و ۸ درصد هم توسط اهالی محلی بروزمی دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین ضریب آتش سوزی در کل کشور از ناحیه گردشگران است اظهار کرد: در عرصه های منابع طبیعی انداختن ته سیگار، پوکه های ترقه، انداختن آتش کوچک وغیره در ایجاد آتش سوزی وحریق منابع طبیعی موثر است ضمن اینکه یکسری اشیا هستند که نور از خود متصاعد می کنند و راحت می تواند حالت ذره بین ایجاد و در آتشسوزی موثر است همچنین سوزاندن علف های هرز هم موجب آتشسوزی می شود.

وی عنوان کرد: درمنه، ارژن و بادام کوهی از گیاهان با ارزشی هستند که از قدیم به ما ارث رسیده اند و شاید ۵۰۰ سال طول می کشد که رشد کنند و حفاظت خاک را در بر دارند لذا با کوچکترین بی احتیاطی می توانند از بین برود.

حسن شاهی گفت: اگر منطقه عاری از پوشش گیاهی شد فرسایش خاک اتفاق می افتد لذا تبدیل به رسوب شده و در داخل بندها و بستر رودخانه ها رها می  شوند از طرفی علاوه بر اینکه اثرات این امر بر پوشش گیاهی است موجودات هم از بین می روند؛ بسیاری از موجودات خاکی مانند سمندر کبک، مار، کرم خاکی و حیات وحش ما از بین می رود.

حسن شاهی بیان کرد: مجازات مختلفی برای این قضیه از سال ۴۶ در نظر گرفته شده است، ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل ها می گوید آتش زدن باغات نزدیک جنگل ممنوع است و درصورت بروز این حادثه برای متهم مجازات حبس از ۲ ماه تا یکسال با پرداخت جریمه نقدی است.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس ماده ۴۷ نیز هرکس عمدا در جنگل آتشسوزی ایجاد کند حبس از ۳ سال تا ۱۰ سال  مجازات متهم است و حد حبس هم با توجه به حساسیت موضوع برای این ها دیده شده است.

حسن شاهی خاطرنشان کرد: در دو هفته قبل گردشگران در راویز ترقه بازی کرده و محل را ترک کرده بودند که این پوکه ها بین بوته های مرتعی راویز افتاده بود و ۷ هزار متر مربع مساحت پوشش گیاهی درمنه را از بین برده بود.

رفسنجان دارای بیش از ۸ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی  است.

۷۴۳۳/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.