به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی عصر چهارشنبه در ستاد عالی پسته استان کرمان افزود: یکی از مزایای راه اندازی بورس پسته این است که پسته  به شکلی استاندارد صادر می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر نرخ ارز و رشد حداقل سه برابری قیمت پسته امسال باید در بخش تامین مالی ریالی حداقل دو تا سه برابر افزایش از صندوق توسعه ملی در بانک کشاورزی را داشته باشیم.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: افرادی که در سال گذشته صادرات داشته و تسویه حساب نداشته اند، نگرانی هایی دارند و اگر چه بانک مرکزی راهکارهایی داشته اما به دلیل بخشنامه های متعدد و  گاها متناقض با مشکلاتی مواجه شده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بانک مرکزی در راستای ماموریت های خود باید به نحوی اقدام کند که دغدغه عدم بازگشت ایجاد نشود و رویه صادرات به مانند سال های قبل دنبال شود و این در حالی است که در سال جاری با شرایط تحریم نیز روبرو هستیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: لازم است که پیگیری های لازم برای برگزاری ستاد عالی پسته کشور تا دو هفته آینده و قبل از برداشت این محصول با محوریت کرمان انجام شود.

وی عنوان کرد: ۸۰ درصد صادرات پسته کشور مربوط به استان کرمان است و نباید اجازه داد این جایگاه از دست رود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این نشست با اشاره به اینکه انباشت پسته علی رغم کمبود محصول پسته در سال گذشته حکایت از مشکلات صادرات دارد، اظهارداشت: امیدواریم در سال جاری با کمترین مشکل روبرو باشیم.

سید مهدی طبیب زاده  ادامه داد: در حال حاضر موضوعاتی از جمله تامین مالی، ارز و انباشت پسته از مشکلات موجود در حوزه پسته به شمار می رود.

وی با اشاره به این مطلب که در سال های گذشته به صورت میانگین ۶۰ درصد پسته تولیدی در کشور صادر می شده است، عنوان کرد: در سال های کم محصول نیز به صورت سنتی حجم صادرات بیشتر از سال های پرمحصول و بیش از میانگین ۶۰ درصد بوده است.

به گفته طبیب زاده در سال  گذشته به علت سیاست های ارزی بانک مرکزی و ملاحظات صادرکنندگان تنها ۳۸ درصد موجودی، صادر شده است.

۷۴۴۰ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.