به گزارش ایرنا، مقبره شاه خورشید ریگان بنایی تاریخی منتسب به دختر بهمن ابن اسفندیار است که قدمت آن به دوران صفویه بر می گردد.

شاه خورشید واقع در روستای گزان خواص در پنج کیلومتری ریگان در شرق استان کرمان حالا بعد از گذر زمان، فرهنگ و تاریخ فراوانی را از این منطقه در خود جای داده در سال 1381 به ثبت ملی رسیده است.

معماری منحصر به فرد این بنا به صورت اضلاع مربع با ابعاد 7.5*7.5 سند اثبات قدمت و اصالت منطقه ریگان است اما کمبود اعتبارات، بی توجهی مسئولان و البته شرایط اقلیمی منطقه آسیب های جدی به این بنا وارد کرده است.

مقبره بسیار زیبایی که خود منبع عظیمی از فرهنگ، تمدن، تاریخ و قدمت است اکنون نیمی از سال با توفان های شن و در کنار آن تخریب های انسانی و البته باران های فصلی و سیلاب های مخرب دست و پنجه نرم می کند.

هر چند ریگان با وجود حدود 50 اثر تاریخی تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می شده و تاریخ آن همزاد شهر بم ذکر شده و به گواه تاریخ این 2 شهر مکمل یکدیگر بوده اند اما اکنون ریگان از جمله محرومترین شهرستان های استان کرمان است که احیای آثار تاریخی آن نیازمند همت مسئولان است.

حیات بنای شاه خورشید ریگان نیازمند همت مسئولان است  

فرماندار ریگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 50 اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد و مقبره شاه خورشید تنها اثر ثبتی ریگان و احیای آن نیازمند همت مسئولان است.

امین باقری تصریح کرد: این بنای تاریخی در شهرستان ریگان روستای «جزان» خواص واقع شده و در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده اما شرایط آب و هوایی نامساعد و تخریب ها این روزها این بنا را در معرض تخریب قرار داده است.

فرماندار ریگان افزود: بنای تاریخی شاه خورشید با ابعاد ۷.۵ در ۷.۵ متر جزو بناهای شاخص شهرستان محروم ریگان محسوب می شود که از اهمیت بسیار بالایی نیز از نظر گردشگری برخوردار است.

باقری، گردشگری را از مهمترین زمینه های توسعه اقتصادی شهرستان ریگان برشمرد و اظهار داشت: باید در این زمینه سرمایه گذاری کرد و مرمت مقبره شاه خورشید در این خصوص کمک بسیاری به توسعه این شهرستان خواهد کرد.

وی گفت: مرمت بناهای تاریخی ریگان نیاز به توجه ویژه دارد و امیدواریم در این زمینه اقدامهای موثری انجام شود .

فرماندار ریگان بروز توفانهای شن و بارشهای سهمگین فصلی را دلیل برجسته تخریب آثار تاریخی بخصوص بنای مقبره شاه خورشید این شهرستان برشمرد و افزود: بی توجهی به مرمت و نگهداری از این بنا در سالهای گذشته دلیل اصلی بروز خسارت وارد شده به به اثر تاریخی است.

باقری خاطر نشان کرد: چهار اثر تاریخی دیگر در شهرستان ریگان شامل قلعه سنگ آباد، قلعه دهگود، سردرب وزیری و ارگ جزان در انتظار ثبت ملی هستند که تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

ریگان بر اساس کتابهای تاریخی از جمله «مجم البلدان» در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و دارای تمدنی باستانی و در گذشته پررونق بوده ست.

 بنای شاه خورشید قدمتی همزاد با ارگ تاریخ بم دارد.

بلندترین تپه‌ های شنی ایران با ارتفاع 100 متر و 30 کیلومتر مربع وسعت از جمله مناظر بدیع و چشم‌ اندازهای طبیعی این شهرستان است. 

ریگان در شرق استان کرمان و در مسیر یکی از جاده های اصلی کشور قرار دارد، این شهرستان با جمعیت 90 هزار نفری تا مرکز استان 285 کیلومتر فاصله دارد.

3029/7742

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.