به گزارش ایرنا، معاون امور عمرانی استانداری کرمان شامگاه پنجشنبه در آیین معارفه مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: ۳۴ هزار و ۵۵۶ حلقه چاه در استان وجود دارد که پنج هزار و ۸۱۹ میلیون مترمکعب آب از ان سالانه برداشت می شود.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی افزود: از منابع آبی استان ۶ هزار و ۳۸۴ میلیون متر مکعب برداشت می شود که طبق برنامه ششم توسعه تقریبا باحدود  ۳۹۳ میلیون مترمکعب کسری آب مواجه هستیم  و این میزان در برنامه هفتم توسعه به ۶۳۰ میلیون مترمکعب کسری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: عمده تامین آب شرب استان کرمان از طریق چاه است که برای حل مشکل باید برداشت و انتقال آب از سد های استان دنبال شود.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان تاکید کرد: تغذیه از آب های زیر زمینی استان دیگر امکان ندارد و باید عملیات انتقال آب از نقاط دیگر انجام شود.

طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان امسال به بهره برداری می رسد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس به کرمان با سرعت خوبی در حال انجام است و در همین راستا سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای این پروژه صورت گرفت که در نیمه دوم امسال پروژه انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان با حضور رییس جمهور به‌بهره‌برداری خواهد رسید.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: باید برای موضوع آب استان کرمان فکر اساسی کنیم و تاکنون به این شدت استان کرمان و به ویژه شهر کرمان مشکل آب نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل آب شهر کرمان سه پروژه در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: انتقال حوضه به حوضه آب یکی از این پروژه‌ها است اما با همه این مشکلات معتقدیم اگر پروژه انتقال آب از سد صفارود به کرمان براساس کار کارشناسی نبوده، باید متوقف شود زیرا ما راضی به نابودی منطقه‌ای از استان به قیمت تامین آب شرب کرمان نیستیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه پروژه انتقال آب از کارون نیز متوقف و حدود ۴۰ کیلومتر در مسیر رفسنجان لوله‌گذاری شده است،  می‌توان از این مسیر برای انتقال آب مازاد مصرف صنایع از خلیج فارس برای تامین آب شرب شهر کرمان استفاده کرد.

وضعیت آب شرب کرمان مناسب نیست

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت:  متاسفانه حوزه وزارت نیرو در موضوع تامین آب شرب برای شهر کرمان انگیزه قوی ندارد و اعداد و ارقامی که در بودجه و اعتبارت آب به کرمان اختصاص داده می‌شود با بحران و اقداماتی که باید انجام شود،  متناسب نیست.

محمد مهدی زاهدی افزود: متاسفانه به دلایل متعددی شاهد بودیم در تابستان امسال با قطعی آب روبرو هستیم و اگر مشکل آب کرمان حل نشود، کرمان دچار تنش‌های اجتماعی و امنیتی جدی در آینده نه چندان دور خواهد شد.

وی با بیان اینکه کرمان تشنه است و باید به دادش رسید تصریح کرد: اگر از امروزی فکر به حال این مسئله نشود و کاری را آغاز نکنیم در سه یا چهارسال آینده کرمانی‌ها آبی برای آشامیدن نخواهند داشت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه ارکان استان حمایت لازم را برای تامین آب کرمان انجام می‌دهند اما به حمایت ستادی نیاز داریم و امیدواریم اتفاقاتی بیفتد که مردم احساس آرامش کنند.

وی با اشاره به تاخیر طولانی در اجرای پروژه آب و فاضلاب شهر کرمان افزود: این پروژه پس از ۱۸ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون بخش خصوصی برای اجرای این پروژه ورود پیدا کرده است که امیدواریم با حضور بخش خصوصی این پروژه با سرعت بیشتری روند اجرایی خود را طی کند.

۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.