آدمی در سالیان متمادی همواره به دنبال یافتن شیوه‏ هایی برای کاهش اثرات عوامل تهدیدکننده‏ ایمنی و امنیت خود بوده چرا که آسیب پذیری میزان خسارت ها و صدمه های ناشی از عوامل و پدیده های بالقوه و بالفعل خسارت زا است که در این زمینه، بشر روش هایی را برای آمادگی در دفاع از خویش،جست و جو کرده است .
اگرچه شاید در طول چهل سال گذشته تاریخ انقلاب اسلامی از سایه سنگین جنگ هشت ساله به عنوان تهدید آشکار دشمن علیه این سرزمین گرفته تا بعد از آن به دلایلی همیشه مورد هجمه فرهنگی و اقتصادی بوده ایم و براین اساس نگاهمان به حوزه پدافند غیر عامل بیشتر معطوف به آمادگی مقابله با این تهدیدات بوده اما مهم این است که تبعات بلایای طبیعی دست کمی از تهدیدات غیر مسلحانه دشمن نمی تواند داشته باشد.
رهبر معظم انقلاب از سال 82 دستور راه اندازی سازمان پدافند غیرعامل را صادر کردند و این سازمان برنامه ریزی لازم غیر مسلحانه را برای آمادگی در مقابل مسائل امنیتی ، تروریستی و زیستی بمنظور دفاع از ملت و سرزمین مورد توجه قرار داد اما اتفاقات تلخ رخ داده ناشی از سیل ، ضرورت گنجاندن مقابله با حادثه ای طبیعی چون سیل و سیلاب در فهرست اهداف سازمان پدافند غیر عامل را بیش از پیش نشان داد.
البته از آنجا که یکی از اهداف پدافند غیرعامل ارتقای قابلیت بقا و حفظ کشور در شرایط بحران بوده که این شرایط به طور قطع به بلایای طبیعی هم اطلاق خواهد شد نباید سیل اخیر در چند استان کشور را خارج از شمول این دایره دانست.
بدون شک اگر در حادثه تلخ سیل شیراز که در دقایقی شاهد جانباختن تعدادی از هموطنان و خسارت هنگفتی به وسایط نقلیه و زیرساخت های شهری و آب گرفتگی برخی مناطق این شهر بودیم ،پیش بینی لازم در قالب طرح پدافند غیرعامل انجام می گرفت ، شاید شاهد این حادثه ناگوار که هنوز درگیر پیامدهای منفی آن هستیم، نبودیم .
اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با سیل و انحراف مسیر آن در دیگر استان های درگیر از جمله گلستان ، لرستان و خوزستان نشان داد که همین اقدامات را می شد در قالب طرح پدافند غیر عامل پیش بینی و تعریف کرد تا در حوزه پیشگیری موفق تر ظاهر شویم و از شدت تبعات آن بر زندگی مردم بکاهیم .
بنابراین تجربه این سیل بنیان کن که هنوز برای اقدامات بعد از فروکش کردن آن باید کارهای زیادی انجام داد ، می تواند در قالب طرح پدافند غیرعامل مورد بررسی قرار گیرد و در نخستین قدم با شناسایی نقاط حادثه خیز به تدوین طرحی جامع برای مقابله با حادثه ای چون سیل در مراکز استانهای کشور اقدام کرد.
نتیجه اینکه اهداف پیش روی طرح پدافند غیرعامل به صرف وجود ستاد بحران و متولی امر بودن نادیده گرفته نشود و از حوادث طبیعی چون سیل نباید بسادگی گذشت و دچار غفلت شد.
بهنام احمدی /ایرنا کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.