به گزارش ایرنا، داود پرهیزکار روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در کرمان افزود: حدود 28 درصد بارش امسال زیر حد نرمال بود که یکی از پنج سال خشک در 50 سال گذشته است و میانگین سالانه بارش کشور کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.
وی اظهار داشت: طی 50 سال گذشته میانگین بارش سالانه کشور بیش از 50 میلی‌ متر کاهش یافته و دما بیش از 2 درجه سلسیوس افزایش داشته لذا پتانسیل تبخیر و تعرق افزایش یافته و آب در دسترس کمتر ‌شده است.
وی گفت: بیش از توان اقلیمی هر منطقه توسعه انجام داده ایم و نتیجه این است که بخش هایی را از بین رفته و در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
رئیس هواشناسی کشور افزود: امکان تبدیل دریاچه ارومیه به چشمه گرد نمکی بسیار زیاد است و گرد نمک بسیار خطرناک تر از گرد و غبار است لذا باید در حد توان اقلیمی مناطق، توسعه انجام داد.
پرهیزکار تصریح کرد: وضعیت بارش‌ ها طی سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته اما نسبت به بلندمدت همچنان در برخی استان ‌ها با مشکل مواجه هستیم.
وی ادامه داد: میانگین بارش در کرمان نیز نسبت به بلند مدت کاهش بارش حدود 50 درصد است اما افزایش نسبت به سال گذشته 231 درصد است.
پرهیزکار پربارش ‌ترین استان کشور را ایلام اعلام کرد و گفت: بارش در این استان نسبت به بلند مدت حدود 125 درصد افزایش داشته و کم بارش‌ ترین سیستان و بلوچستان است که 88.5 درصد کم‌ بارشی نسبت به بلند مدت دارد و کرمان بعد از یزد رتبه سوم را دارد.
وی گفت: پیش بینی های بارندگی برای کرمان در بهمن ها در حد نرمال، در اسفند زیر نرمال، فروردین نرمال و در اردیبهشت بیش از نرمال پیش بینی شده است.
رئیس هواشناسی کشور اظهار داشت: کرمان یکی از بزرگترین استان های کشور با تنوع اقلیمی زیاد است لذا تولید انواع محصولات کشاورزی در این استان را شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: تنوع اقلیمی کار این اداره کل را در کرمان با حساسیت بیشتری مواجه کرده است.
رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: این سازمان از سال 1393 سامانه مدیریتی را با عنوان توسعه هواشناسی کاربردی راه اندازی کرده است.
وی بیان کرد: قرار است در این سامانه کاربران نهایی و نیازها را شناسایی و از آسان ترین راه این داده و اطلاعات را برای کاربران ارسال و کمک کنیم که از این داده ها به نحو صحیح در پیشبرد کار خود استفاده کنند تا موجب افزایش بهروی و کاهش خسارت شود.
پرهیزکار تصریح کرد: طی سال گذشته توانسته ایم این بازخورد را بگیریم و در سال 94 و 95 توانسته ایم در 11 استان مستندسازی کنیم که 422 میلیارد تومان ارزش افزوده در برداشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نتایج سامانه تهک طی سه سال گذشته در کشور بیان کرد: طی سال 94 و 95 در 11 استان موفق شدیم مستندسازی انجام دهیم که رقمی بیش از 422 میلیارد تومان ارزش افزوده، در سال زراعی 95 و 96 در 17 استان حدود هزار میلیارد تومان و در سال 96 و 97 در 21 استان افزون بر ‌هزار و 500 میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد شده است.
پرهیزکار ادامه داد: این در حالی است که اعتبارات هواشناسی در کل حدود 200 میلیارد تومان است و هواشناسی می تواند در کاهش خسارات و افزایش بهره وری در بخش مختلف از جمله کشاورزی تاثیرگذار باشد.
وی افزود: وجود تنوع شغلی در حوزه کشاورزی به تنوع اطلاعات نیاز دارد و این کار را دشوارتر می کند.
پرهیزکار بیان کرد: طی سالهای گذشته به اقدامات میدانی روی آورده و از افزایش خسارات را پیشگیری کرده ایم.
وی با بیان اینکه سامانه تهک نوپا است و هنوز تا بلوغ کامل زیرساخت های زیادی نیاز دارد گفت: این بخش چون حوزه برون سازمانی است به فرهنگ سازی نیاز دارد تا به هدف نهایی برسد.
رئیس سازمان هواشناسی یکی از وظایف این سازمان را هشدار سریع عنوان و تصریح کرد: بخش واکنشگر نسبت به هشدار در حوزه های دیگر از جمله جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی به برنامه ‌های توسعه ‌ای سازمان هواشناسی اشاره کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید موفق شدیم توان پردازشی سازمان را به حدود 14 ترافلاکس افزایش داده و امکانی فراهم شد تا بتوانیم مدل ‌های هواشناسی را اجرا کنیم.
پرهیزکار تاکید کرد: توان پردازش در شرایط فعلی پاسخگوی نیازها است اما برای برنامه های آینده باید به هزار برابر افزایش پیدا کند.
وی بیان کرد: ایجاد زیرساخت ها و برگزاری دوره های آموزشی کمک کرده ما امروز از فناوری روز دنیا صحبت کنیم و آن فناوری ساخت مدل جهانی هواشناسی است.
** جذب 850 نفر در سازمان هواشناسی کشور
وی محور توسعه هر سازمان را نیروی انسانی برشمرد و گفت: به درستی و بحق به این مهم سرمایه انسانی می گویند.
پرهیزکار ادامه داد: بیش از یک میلیون نفر ساعت برای حدود سه هزار نفر طی چند سال اخیر آموزش برگزار کرده ایم تا سطح دانش نیروی انسانی در هواشناسی افزایش پیدا کند.
وی اظهار داشت: تعداد نیروی کارشناسی در سازمان هواشناسی اندک است و حدود 50 درصد پست های این سازمان خالی است و در صورت اخذ مجوز جذب، 850 کارشناس را در این سازمان جذب می کنیم.
پرهیزکار به کمبود اعتبارات به عنوان یکی دیگر از مشکلات سازمان هواشناسی اشاره و عنوان کرد: خرید های ما ارزی است و افزایش نرخ ارز به نوعی اجرای پروژه های هواشناسی را قفل می کند.
وی با اشاره به راه ‌اندازی 2 مرکز ملی گرد و خاک و مرکز ملی خشکسالی در کشور طی پنج سال گذشته افزود: محصولات مرکز ملی خشکسالی از کیفیت بالایی برخوردار است لذا در بسیاری از جلسات و کارگروه ‌های کشور مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
پرهیزکار بیان کرد: خشکسالی در ایران سابقه دار است و پدیده جدیدی نیست اما آنچه مورد تعجب است این است که طی 11 سال گذشته کشور هیچ سال پربارشی را شاهد نبوده لذا باید در مدیریت و مصرف آب دقت و بازنگری شود.
رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارورسازی ابرها از نظر علمی و تئوریک مورد قبول سازمان هواشناسی است گفت: اما بارور سازی ابرها راهکار برای بر طرف کردن کم بارشی نیست زیرا آبی از آن استحصال نمی شود.
وی افزود: حدود 10 درصد در ابر بارور سازی شده می تواند در بهترین شرایط افزایش بارش داشته باشد و اگر مطالعه شده نباشد می تواند نتیجه عکس بدهد چون بارورسازی ابرها عدد قابل توجهی به مقدار بارش اضافه نمی کند باید به روش های دیگر از جمله مدیریت مصرف پرداخت.
پرهیزکار با بیان اینکه تغییر اقلیم پدیده خزنده و بدیع و کند است و به مرور اتفاق می افتد.
رئیس سازمان هواشناسی و معاون وزیر مسکن و شهرسازی در سفر سه روزه به استان کرمان از ایستگاه های هواشناسی این استان بازدید و مشکلات و موانع موجود را مورد بررسی قرار داد.
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.