به گزارش ایرنا ، طرح تنبلی چشم از سال 1374 در کشور شروع شد و اجرای آن خدمات زیادی همچون پیشگیری از مبتلا شدن کودکان به تنبلی چشم را به همراه داشت و تاکنون افراد زیادی در سطح کشور از کم بینایی و نابینایی نجات یافته اند.
امروزه طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سراسر کشور و حتی در دور افتاده ترین نقاط کشور اجرا می شود ولی متاسفانه بعضی خانوادها با مشارکت نکردن خود مانع اجرای 100 درصدی این طرح شده اند در حالی که دود این بی توجهی باعث کم بینایی و نابینایی کودکان خود می شود پس بیاییم با مشارکت تمامی خانواده ها دیگر شاهد نابینایی و کم بینایی کودکان نباشیم.
بنابر اذعان کارشناسان طی چهار دهه اول زندگی یعنی تا حدود 40 سالگی، تنبلی چشمی یا اصطلاحا آمبلیوپی بیش از هر بیماری چشمی دیگری عامل کاهش بینایی در یک چشم به شمار می رود و به لحاظ آماری کمی بیش از 2 درصد افراد در جوامع مختلف دنیا مبتلا به این عارضه هستند که در کشور ما نیز تعداد زیادی مبتلا به این عارضه بوده و این به واقع یک مساله مهم در بهداشت عمومی کشور به حساب می آید.
اما جنوب استان کرمان یکی از مناطقی به شمار می رود که به شدت نیازمند برنامه ریزی موثر و عملیاتی در حوزه پیشگیری از بیماری های چشمی بوده و انتظار می رود اهالی این منطقه نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند تا بتوانند مانع عادت کردن چشم های فرزندان خود به تاریکی شوند چرا که زندگی در تاریکی ناراحتی های زیادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.
جنوب کرمان یکی از مناطق کم برخوردار کشور محسوب می شود و شاید سال های گذشته نیز همین محرومیت مانع مشارکت همه مردم این خطه در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شده است.
**طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای 15 هزار کودک جیرفتی
رئیس اداره بهزیستی جیرفت از آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا 6 سال در این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای آبان تا پایان آذر ماه جاری در جیرفت عملیاتی شده و قرار است 15 هزار کودک مورد آزمایش تنبلی چشم قرار بگیرند.
محمد رضانژاد افزود: انتظار داریم والدین حساسیت زیادی برای انجام تست غربالگری چشم فرزندان خود داشته باشند.
وی بهترین سن برای درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی عنوان کرد و گفت: در صورتی که مشکل دید کودک قبل از پنج سالگی تشخیص و درمان شود، حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان به موقع، بینایی کامل به دست می آید و هر چه درمان چشم تنبل، بیشتر به عقب بیفتد احتمال به دست آوردن بینایی کامل نیز کمتر می شود به گونه ای که پس از هفت تا 10سالگی، درمان تاثیر زیادی بر بینایی فرد نخواهد داشت.
رئیس اداره بهزیستی جیرفت اظهار داشت: 50 درصد معلولیت های بینایی ناشی از تنبلی چشم است که با غربالگری چشم از این معلولیت ها جلوگیری می شود از این رو می طلبد همه خانوادها به طور جدی در این طرح مشارکت کنند.
رضا نژاد هدف از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان را کاهش شیوع آمبلیوپی (تنبلبی چشم) و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی زیر پنج سال عنوان کرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته 63 درصد کودکان جامعه هدف در جیرفت مورد غربالگری چشم قرار گرفتند، اظهار داشت: این میزان شامل 9 هزار و 300 نفر کودک بود که در این طرح مشارکت کردند.
**برای تحقق 100 درصدی طرح غربالگری چشم تلاش می کنیم
معاون برنامه ریزی فرمانداری جیرفت با تاکید بر اینکه باید علت محقق نشدن 100 درصدی طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان بررسی شود گفت: امسال با تمام توان در جهت تحقق 100 درصدی این طرح تلاش می کنیم.
روح الله شهداد نژاد از آمادگی کامل مجموعه فرمانداری جیرفت برای همکاری در طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان خبر داد و اظهار داشت: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان یک تا 6 ساله در پایگاه های دائمی و غیر دائمی سنجش بینایی انجام می شود.
وی ادامه داد: پایگاه غیر دائمی سنجش بینایی شامل پایگاههای دولتی یا غیر دولتی همچون مهدهای کودک، خانه های بهداشت و آمادگی ها بوده و سنجش بینایی کودکان سه تا 6 ساله تحت پوشش مهدها و آمادگی ها را فقط در زمان شروع برنامه یعنی از اول آبان تا پایان آبان ماه همزمان با سراسر کشور انجام می دهند.
معاون برنامه ریزی فرمانداری جیرفت گفت: از آنجا که کودک از علامت خاصی از قبیل دید کم یا دو بینی شکایتی ندارد و در ظاهر هم بدون علامت جلوه می کند، بیماری یابی یا معاینه غربالی برای تمام بچه ها توصیه می شود که از دوره نوزادی شروع شده و تا سال های نخست دوره دبستان ادامه دارد.
وی افزود: بیماری یابی زودرس یک عامل مهم و حساس است چرا که فقدان دید ناشی از آمبلیوپی در صورت تشخیص و درمان سریع امکان بهبودی بیشتری دارد و خوب است بدانید جوان 18 ساله ای که موقع معاینه چشم برای امتحان رانندگی، تنبلی چشم او کشف شود هیچ شانسی برای درمان ندارد.
**رودبار جنوب بیشترین مراجعان سنجش بینایی را به خود اختصاص داده است
کارشناس بینایی سنجی جنوب کرمان گفت: رودبار جنوب با 60 درصد مراجعه کننده بیشترین آمار مراجعات بینایی سنجی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان را به خود اختصاص داده است.
مریم حاتمی افزود: بیشترین عامل اختلال بینایی مردم رودبار جنوب مربوط به مشکلات ژنتیکی است چرا که در این شهرستان بیشتر ازدواج ها به صورت فامیلی انجام می شود.
وی ادامه داد: آمار بالای اختلال بینایی مردم رودبار جنوب، ضرورت مشاوره ژنتیک را بیشتر از گذشته نشان می دهد.
کارشناس بینایی سنجی جنوب کرمان نیز به طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا 6 سال اشاره کرد و گفت: بیماریابی (یا معاینه به روش غربالی ) به معنی یک معاینه ساده و سریع است که در تعداد زیادی افراد به ظاهر سالم در زمان نسبتا کوتاه انجام می شود و در بین آن ها موارد مشکوک کشف شده و برای معاینه کامل تر و دقیق تر به مراکز درمانی تخصصی ارجاع می شوند.
وی به سطوح معاینه چشم اشاره کرد و افزود: سطح اول شامل انجام معاینه در پایگاه های دائمی و غیر دائمی بینایی توسط مربی آموزش دیده با استفاده از چارت E و یا با دستگاه غربالگر بینایی توسط فرد متخصص (اپتومتریست یا پیراپزشک ) انجام می شود، سطح دوم شامل رجاع کودکان مشکوک از پایگاه ها به مطب اپتومتریست و سطح سوم هم شامل ارجاع کودکان بیمار و نیازمند مداخلات درمانی تخصصی به چشم پزشک است.
حاتمی گفت: مراکز عصبی مربوط به بینایی از بدو تولد تا حدود 12 سالگی در حال تکامل هستند و حداکثر سرعت این روند در شیرخوارگی اتفاق می افتد که با رسیدن به سن 12 سالگی، بینایی حالت تثبیت شده ای می یابد و طی این دوره به خصوص در اوایل زندگی کودک (سه سال اول) هر گونه عاملی که سبب شود کودک دید خوبی نداشته باشد و تصویر واضحی از اشیای اطرافش روی پرده شبکیه چشمش تشکیل نشود، رشد و تکامل بینایی دچار وقفه می شود که نتیجه این مساله پایین افتادن میزان بینایی طفل خواهد بود.
وی افزود: محرومیت چشم از دیدن تصاویر دارای طرح و شکل طی سه ماهه اول بعد از تولد باعث کاهش شدید، عمیق و دائمی میزان دید سه بعدی و تیزبینی در چشم مربوطه خواهد شد.
این کارشناس ادامه داد: همین محرومیت چشم در سنین قبل از 2 و نیم سالگی برای یک مدت سه ماهه یا بیشتر می تواند باعث کاهش تیز بینی شود که بینایی بسیار ضعیفی است لذا اگر محرومیت تصویری بین 2 و نیم سالگی تا هشت سالگی شروع بشود بینایی با سرعت کمتری رو به افول می گذارد و احتمال بیشتری برای پاسخ دادن به درمان وجود دارد.
وی اظهار داشت: سرعتی که با آن در دوران طفولیت تنبلی چشم بیشرفت می نماید با سن فرد نسبت معکوس دارد لذا هر چه طفل کم سن تر باشد سرعت پیشرفت عارضه بیشتر است.
** طرح پیشگیری از تنبلی چشم، با کیفیت اجرا شود
مدیر یکی مجهزترین مهدکودک های جنوب کرمان نیز گفت: در طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان، کیفیت باید بیشتر از کمیت مد نظر باشد چرا که اگر این بیماری تشخیص داده نشود کودک در آینده زندگی با مشکلات زیادی مواجه می شود.
لیلی ابوسعیدی مهمترین مشکل اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان را فضای مناسب در مهد کودک ها برشمرد و اظهار داشت: کمبود فضای مناسب و نداشتن نیروی متخصص برای انجام طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سبب نرسیدن به اهداف مورد نظر این طرح می شود.
وی تصریح کرد: تنبلی چشم، یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی یک چشمی و یا گاهی 2 چشمی بوده که در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است.
ابوسعیدی گفت: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا یا نابینا خواهد کرد.
وی بیان کرد: نظر به اینکه از اهداف WHO (سازمان جهانی بهداشت) در چشم انداز 2020 افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت های چشمی در بیماری هایی از قبیل آمبلیوپی، برای پیشگیری از اختلالات بینایی است، توجه به تنبلی چشم به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌های پیشگیری تا سال 2020 مورد توجه بوده که در این زمینه سیاست سازمان بهزیستی، تحت پوشش قرار دادن 80 الی 100 درصد جامعه هدف و پیگیری 100 درصدی کودکان مشکوک و نیازمند مداخلالات درمانی است.
**کمبود چشم پزشک مردم جنوب کرمان را رنج می دهد
شهروند رودبار جنوب از کمبود چشم پزشک در جنوب کرمان انتقاد کرد و گفت: در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان با جمعیت یک میلیون نفری تنها شهرستان های جیرفت و کهنوج دارای چشم پزشک هستند.
علی سالمی افزود: برای مراجعه به چشم پزشک باید به جیرفت و کهنوج مراجعه کنم که این مساله سبب توجه نکردن بیماران به مشکلات چشمی و در گذر زمان پیداش اختلالات بینایی می شود.
امیدواریم با تحقق 100 درصدی طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان، جامعه ای بینا داشته باشیم و نابینایان حسرت بینایی را نخورده و دیگر فردی با عصای سفید دیده نشود و هم اینک خوب می دانیم که این آرزو در جنوب استان کرمان بدون حمایت ویژه مسئولان محقق نمی شود.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.