در گزارش این نشریه آمده است: ﺷﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻭﺭﻭﺩ ﺭﺳﻤﯽ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎ، ﺣﺪﻭﺩ ﯾﻚ ﻗﺮﻥ ﺑﯿشتر ﻧﻤﯽ‌ﮔﺬﺭﺩ، ﻭﻟﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺁﻫﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﭘﯿﻜﺮﻩ ﺳﻜﻮﻧﺖ‌ﮔﺎه‌‌هاﯼ ﺯﯾﺴﺘﯽ، ﺁن‌چناﻥ ﺷﮕﺮﻑ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻓﻘﻂ ﺟﻬﺖ ﻓﻀﺎﯼ ﺗﺮﺩﺩ ﻭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ‏( ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﭘﺎﺭﻛﯿﻨﮓ‌ﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﺍﻣﺎﻛﻦ ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ، ﻣﺮﺍﻛﺰ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ، ﭘﻤﭗ ﺑﻨﺰﯾﻦ، ﭘﺎﺳﮕﺎﻩ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻭ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﻛﻪ ﻓﯽنفسه ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻭﺟﻮﺩﯼ آن‌ها ﺑﻪ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﺩ) 25 ﺗﺎ 30 ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺣﺖ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﻭ راه‌های ﺷﻬﺮﯼ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺩﻩ است.
متاسفانه افزایش خودروها در سطح شهر و تولید انبوه کارخانه‌های خودروسازی، باعث شده تا علاوه بر ایجاد مشکلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک، مشکل کمبود پارکینگ هم به وجود آید.
در حقیقت یکی از نتایج ازدیاد خودروها در سطوح شهری، نبود محل پارک مناسب و اشباع شدن معابر از خودروهای پارک شده در حواشی آنان در طول ساعات شبانه روز است.
علاوه بر کمبود فضای پارکینگ در بخش‌های پر تردد شهری از جمله بخش تجاری شهر، در محلات نیز نبود فضای پارکینگ مشکل‌ساز است.
به دلیل عرض کم معابر محلی، پارک کردن وسایل نقلیه در طول معابر، مشکلات عدیده‌ای را در عبور و مرور محله ها ایجاد می‌کند و نظم محلی را مختل می‌سازد.
مدیریت پارکینگ یکی ازمهمترین ابزار در مدیریت شهری به ویژه در شهرهای پرتردد گردشگری، ساحلی و یا تجاری است و سطوح مختلف امکانات پارکینگ می‌تواند بر کارایی ترافیک و کیفیت زندگی شهری تأثیر بگذارد.
در واقع اعتبار و اهمّیت هر شهر بستگی به خدمات و تأسیساتی دارد که اساس سکونت‌گاه‌های شهری را تشکیل می‌دهند و هرچه کیفیت ارائه این خدمات بهتر باشد، زندگی در آن راحت‌تر و هزینه زندگی برای شهروندان کمتر است.
اگر این خدمات در مکان‌های مناسب و به اندازه کافی باشد، از هزینه‌های اقتصادی و زمانی ساکنان به نحو محسوسی کاسته خواهد شد.
با این توضیحات و با توجه به اهمیت مساله تامین پارکینگ در سطح شهر، در این شماره پرونده‌ای با عنوان 'پارک کردن، مطلقا ممنوع' را گشوده‌ایم تا این مساله را از دیدگاه هم‌شهریان و مسئولان شهری، بررسی کنیم.
**کرمانی‌ها چه می‌گویند...
در برگ اول این پرونده با همشهریان‌مان گفت‌و گو کردیم و از آن‌ها درباره وضعیت پارکینگ‌ها، امکان پارک در سطح شهر و راه‌حل‌های پیش‌نهادی آن‌ها پرسیدیم.
**خانم، 28 ساله، دانشجو
مساله نبود پارکینگ در کرمان جدی است و در بعضی خیابان‌ها مانند خیابان جهاد، عصرها، حتی رفت‌وآمد هم مشکل است چه برسد به اینکه بخواهیم دنبال جای پارک بگردیم.
در ایام دانشگاه، پارکینگ دانشگاه برای رفت‌وآمد دانشجوها مناسب است اما به دلیل ترافیک وحشتناک عصرگاهی موقع برگشت نمی‌توانیم از ماشین شخصی استفاده کنیم.
البته همین استفاده نکردن از ماشین‌های تک سرنشین باعث کاهش ترافیک می‌شود اما نبود تاکسی در ساعات اولیه صبح که شاید به دلیل قبول کردن سرویس مدارس دانش‌آموزی است، مشکلی قابل توجهی است.
در این شرایط بدون ماشین شخصی رفتن و منتظر تاکسی شدن باعث استرس صبحگاهی می‌شود و با ماشین شخصی رفتن باعث چند برابر شدن خستگی ناشی از دوندگی‌های روزانه.
به نظرم اگر مشکل پارکینگ در بعضی خیابان‌ها حل می‌شد، مشکل ترافیک و رفت‌وآمدها هم کمتر می‌شد و هم‌شهریان با آرامش بیش‌تری در خیابان‌ها تردد می‌کردند.
**آقا، 35 ساله، کارمند
به نظرم مشکل پارک کردن ماشین‌ها در کرمان ناشی از کم‌لطفی خود ما شهروندان است و شاید عادت نادرستی باشد که می‌خواهیم درست روبروی مغازه‌ای که قصد خرید داریم، پارک کنیم و کمی این طرف‌تر یا آن طرف‌تر را نمی‌توانیم انتخاب کنیم.
یا اگر می‌خواهیم به پزشک مراجعه کنیم باید درست روبروی همان مجتمع پزشکی پارک کنیم و حاضر نیستیم برای پارک کردن چند متری جابجا بشویم و نکته دیگر هم که به آن عادت نکرده‌ایم پرداختن هزینه بابت جای پارک است.
در شهرهای بزرگ به دلیل نصب تابلوهای توقف ممنوع در کنار خیابان‌ها، شهروندان مجبورند از پارکینگ‌های احداث شده استفاده کنند اما در کرمان هنوز فرهنگ استفاده از پارکینگ و پرداخت هزینه جا نیفتاده است.
زمانی حاضریم از پارکینگ‌ها استفاده کنیم که مجبور باشیم وگرنه برای رفاه خودمان یا حتی خلوت‌تر بودن خیابان و رفاه همشهریان‌مان حاضر نیستیم از پارکینگ‌های احداث شده استفاده کنیم.
به نظر من باید در این زمینه هم مثل کمربند ایمنی فرهنگ‌سازی شود، اعمال قانون یک راه است اما استفاده از راه‌های تشویقی موثرتر است.
به نظرم ایجاد پارکینگ‌ها مسقف در گرمای کرمان یکی از این راه‌ها برای تشویق همشهریان به استفاده از پارکینگ است و کم کردن هزینه پارکینگ‌ها هم راه دیگری است.
شهرداری می‌تواند برای پارکینگ‌های عمومی هزینه کمتری را در نظر بگیرد، با این کار و برای حفظ رقابت پارکینگ‌های خصوصی هم مجبور می‌شوند هزینه‌ خدماتشان را کمتر کنند.
با این کار تعداد بیشتری از شهروندان از پارکینگ‌ها استفاده می‌کنند و میزاد درآمد به سبب افزایش مشتری‌ها افزایش پیدا می‌کند، این زنجیره هم به نفع شهر و شهروندان و هم به نفع شهرداری و مراکز خصوصی است.
**آقا،49 ساله، مغازه‌دار
شما می‌گویید چرا جلوی مغازه‌ام صندلی گذاشته‌ام و مانع پارک کردن ماشین‌ها می‌شوم؟ شما خودتان برای خرید کردن اگر جلوی مغازه‌ای جای پارک نباشد، پشیمان نمی‌شوید و ترجیح نمی‌دهید از مغازه‌ای خرید کنید که جای پارک دادشته باشد؟
در این شرایط اقتصادی داشتن یک مشتری هم نعمت است و من مجبورم از هر راهی برای جلب نظر مشتری استفاده کنم، حلا بماند که یکی از همسایه‌های مغازه من هم پنچرگیری تایر ماشین است و اگر مانع نگذارم همیشه جلوی مغازه من پر از ماشین است و کوچک‌ترین دیدی برای مغازه‌ام باقی نمی‌ماند.
اگر من مسئولیتی داشتم اولین کاری که می‌کردم این بود که خیابان‌ها را براساس اصناف تقسیم‌بندی می‌کردم تا همه تعمیرگاه‌ها، درب و پنجره‌سازی‌ها و کابینت‌سازی‌ها در یک خیابان جمع شوند و مشکل جای پارک برای کسبه‌های دیگر بوجود نیاورند.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.