به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدمهدی احمدی میانجی روز پنجشنبه در نشست جمع بندی سفر خود به استان کرمان در جمع اصحاب رسانه افزود: از ابتدا بنای شوراهای حل اختلاف بر این بوده که همکاری افراد در آن به صورت افتخاری باشد و به این معنا که رابطه استخدامی نباشد و مبنا بر این بوده که در کنار دادگستری یک نهاد جدید شکل ندهیم.
وی اظهارداشت: البته تاکید بر این بوده که شوراهای حل اختلاف به عنوان یک سازمان مردم نهاد در کنار دادگستری باشد و با استفاده از نیروهای بازنشسته مسائل مردم را با صلح و سازش حل و فصل کند تا این پرونده ها به دادگستری ها وارد نشود .
وی ادامه داد : در یک دوره جوانان تحصیل کرده ای وارد شوراها شده اند که نیروهای بسیار خوبی هستند و در این مدت تلاش زیادی داشته اند.
رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور به فعالیت 12 هزار جوان در شوراهای حل اختلاف کشور اشاره و بیان کرد: یکی از پیشنهادات برای تعیین تکلیف این نیروها این بوده که نیروهای جوان فعال در شوراهای حل اختلاف با درج شرایط یا مواد قانونی جدید، رسمی شوند .
وی تاکید کرد : زیرا آنان با رسیدگی به پرونده های وارده به شوراها، بار بزرگی را از دوش دادگستری ها برداشته اند که نمونه آن حل و فصل معادل 50 درصد پرونده های وارده به دادگستری ها بوده است.
حجت الاسلام احمدی میانجی ادامه داد: پیشنهاد دوم برای تعیین تکلیف جوانان فعال در شوراهای حل اختلاف این است که کاری کنند که مسیر استخدام اداری دادگستری از شوراهای حل اختلاف باشد .
وی عنوان کرد: پیشنهاد سوم که اولویت آخر برای تعیین تکلیف نیروهای جوان فعال در شوراهای حل اختلاف به شمار می رود این است که حداقل نیمی از استخدام دستگاه قضایی از شوراهای حل اختلاف باشد.
معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور با بیان اینکه وضعیت شوراهای حل اختلاف استان کرمان مثبت است،گفت: تمامی مسئولان استان تمام همت خود را به خرج داده اند که شورای حل اختلاف استان وضعیت مطلوب و مناسبی داشته باشد.
حجت الاسلام احمدی میانجی با تاکید بر اینکه شوراهای حل اختلاف استان کرمان از نظر نیروی انسانی و امکانات وضعیت خوبی دارند، اظهارداشت: موضوع صلح و سازش در استان کرمانروند مطلوبی را دارد .
وی در ادامه با اشاره به اینکه رتبه بندی های شوراهای حل اختلاف در کشور، ابعاد مختلفی دارد، اظهارداشت: مهمترین نکته درباره شوراهای حل اختلاف استان کرمان این است که در حوزه صلح و سازش در جایگاه بسیار خوبی هستند و رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
معاون قوه قضائیه نجابت مردم استان کرمان را مورد تقدیر قرار داد و گفت: شوراهای حل اختلاف استان کرمان در راستای اتقان آرا نیز رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی یادآور شد: امکانات شوراهای حل اختلاف در کشور به تناسب استان های بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می شود و برای آنها پرداخت می شود و یکسری از تامین امکانات نیز به فعالیت های روسای کل دادگستری ها در استان ها بر می گردد.
حجت الاسلام احمدی میانجی گفت: کرمان از استان هایی است که از نظر امکانات و فضای فیزیکی برای شوراهای حل اختلاف خوب است.
وی با بیان این مطلب که در پنج ماه امسال 125 میلیارد تومان از درآمد شوراهای حل اختلاف به خزانه واریز شده است، افزود: بر اساس قانون باید تمامی درآمد شوراها به خزانه واریز و تمام آن به شوراها برای مصارف مشخص شده از جمله پرداخت پاداش و تجهیزات برگردد.
معاون قوه قضائیه اضافه کرد: اما در اجرا یک مشکل هست که مجلس در تدوین قانون بودجه به این نکته توجه نمی کند و بودجه پرداختی از خزانه به شوراها معادل 100 درصد درآمد نیست.
وی یادآور شد: بر اساس روند تخصیص های اعتبارات نیز مبالغی کمتر از مصوبه مجلس به شوراها واگذار می شود.
معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور تاکید کرد: خود را شرمنده کارکنان و اعضای شوراهای حل اختلاف می دانم زیرا این افراد با اخلاص کار می کنند و تاکنون نتوانسته ایم آنگونه که شایسته است به آنها در دست مریزاد بگوئیم.
معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف کشور در سفری 2 روزه به استان کرمان سفر کرد .
7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.