مطالبه‌ گری رویکردی است، فرهنگی و ‌سیاسی که خواست و اراده مردم را به صورت انفرادی و جمعی، به منظور توسعه‌ همه ‌جانبه جامعه ایجاد می کند به گونه ‌ای که برآورد نشدن خواست مردم منجر به ایجاد نارضایتی عمومی می شود.
براساس فرموده مقام معظم رهبری مبنی براینکه 'افراد، مسئولان، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند و خیلی از اوقات اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند.' پاسخگویی مسئولان در برابر مردم ضروری و لازم است و مطالبه گری سبب می شود تا مسئولان عملکرد خود را به صورت شفاف به مردم بیان کنند تا از ایجاد شبهه و شایعه در جامعه جلوگیری شود.
اما مطالبه گری که به عنوان یک پدیده اجتماعی عملکرد مسئولان را کنترل و نظارت می کند در کشور ما مطالبه گری با موانعی روبرو است که می طلبد برای برون رفت از این وضعیت نگاه آموزشی و کارکردهای رسانه ای تغییر یابد.
در فضای فعلی جامعه می طلبد روح مطالبه گری بدون هیچ شک و شبهه ای باشد زیرا مطالبه گری حق مردم است و آن را نباید با انتقاد اشتباه بگیریم و در این میان رسانه با انعکاس صحیح رویدادها، مطالبه گری و شفاف سازی راه بر شایعات ببندند و سبب تنویر افکار عمومی شوند.
*خبرنگار ایرنا در کرمان
9895/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.