ارسلان حاتمی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: طبق بررسی به عمل آمده و بازدید کارشناسان شبکه دامپزشکی و گزارش رسیده از شبکه بهداشت و درمان ، متاسفانه سه نفر از اهالی روستای مرزی 'هانی گرمله' شهرستان پاوه مبتلا به سیاه زخم جلدی شده اند.
رئیس شبکه دامپزشکی پاوه افزود: این بیماری از مهمترین و یا خطرناک ترین بیماریهای مشترک انسان و دام بوده و دارای سه فرم جلدی ، ریوی و گوارشی است.
حاتمی افزود: فرم جلدی آن شیوع بیشتری داشته که بعد از انجام پایش و بازدید از دامهای منطقه عامل اصلی شیوع در این روستا تردد زیاد تک سمی ها و جابجایی دام سنگین و سبک و متاسفانه اقدام به قاچاق دام به آن طرف مرز باعث گردیده بیماری به این روستا وارد شود.
وی خاطرنشان کرد: بیماری به علت تماس مستقیم افراد علائم خود را نشان داد که در کمترین زمان ماموران دامپزشکی در جمع مردم چهار روستای دزاور، کیمنه ، بیدرواز و هانی گرمله حاضر شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی پاوه افزود: کارشناسان این شبکه با آموزش و یادآوری خطرات بیماری و رعایت موازین بهداشتی و انجام واکسیناسون تمامی جمعیت تک سمی منطقه و توزیع تراکت و دفترک اطلاعات بیماریها تلاش خود را در آگاه سازی مردم و کنترل بیماری انجام داده اند.
حاتمی اظهار کرد: بطور مرتب و مستمر روستاهای نوار مرزی به صورت هفتگی مورد مراقبت و بازدید در خصوص بیماریهای مشترک قرار خواهد گرفت.
کارشناس مسئول بیماریهای مرکز بهداشت پاوه نیز گفت: مردم منطقه به محض اینکه بعد از تماس با حیوان آلوده دچار زخم پوستی شدند به مراکز بهداشتی درمانی برای تشخیص قطعی و درمان بیماری مراجعه نمایند.
کیوان سامیان افزود: خوشبختانه نوع پوستی که در شهرستان گزارش شده است نسبت به 2 نوع دیگر سیاه زخم کشندگی و خطر کمتری دارد.
وی به تشریح این بیماری پرداخت و گفت، انتقال این بیماری از فرد به فرد بسیار نادر و کم است و وجود حیوان در انتقال بیماری ضروری است.
کارشناس مسئول بیماریهای مرکز بهداشت پاوه گفت: عامل این بیماری یک نوع باکتری است که نسبت به شرایط سخت محیطی بسیار مقاوم بوده و مدت طولانی در هوا و به ویژه خاک زنده می ماند.
سامیان با بیان اینکه این باکتری در حیوانات بیشتر دیده می شود، افزود: افرادی که در تماس بیشتر با حیوانات و فرآورده های حیوانی آلوده مانند پشم ، مو و استخوان قرار دارند، بیشتر گرفتار می شوند.
شهرستان پاوه با بیش از 62 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد.
7448/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.