خسرو شهبازی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه تولید عسل استان در سال 95 حدود 2 هزار و 880 تن بود، این میزان در سال 96 حدود 40 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه بیش از 310 هزار کلنی زنبورعسل به صورت مدرن و بومی وجود دارد، گفت: این تعداد کلنی زنبورعسل توسط 2 هزار و 900 بهره‌ بردار نگه داری و پرورش داده می شود.
وی با بیان اینکه بیشترین تعداد کلنی زنبورعسل در شهرستان های کنگاور و صحنه قرار دارد، تصریح کرد: 2 شهرستان یاد شده دارای بهره‌ برداران حرفه ای در تولید عسل بوده و نقش بسزایی در تولید عسل استان دارند.
شهبازی اضافه کرد: در تمام شهرستان های استان نیز پرورش زنبورعسل وجود دارد و کمترین کلنی ها مربوط به شهرستان های قصرشیرین و ثلاث باباجانی می باشد.
رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به اینکه زنبورداران علاوه بر تامین عسل استان، سایر فرآورده ها را نیز تولید می کنند، افزود: علاوه بر عسل سایر فرآورده ها شامل ژل رویال، موم و بره موم نیز تولید می شود.
شهبازی با اشاره به اینکه پرورش زنبورعسل در سال های اخیر در استان توسعه یافته تصریح کرد: تولید عسل و فرآورده های آن نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در استان دارد.
شهبازی افزود: با توسعه پرورش زنبورعسل و تولید فرآورده های آن زمینه اشتغال فراهم می شود.
شهبازی با اشاره به مزایای وجود کندوهای زنبور عسل در مزارع کشاورزی گفت: وجود کندوهای زنبورعسل در افزایش عملکرد مزارع کلزا و سایر زراعت ها مفید است.
در استان کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شتر مرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
در استان کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیر خام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می شود.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.