دکتر بهنام رضا مخصوصی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از هشتم اردیبهشت همزمان با مراجعه اولین مورد مسمومیت با قارچ بلافاصله ضمن ویزیت مکرر بیماران توسط متخصصین داخلی و گوارش، اقدام های درمانی برای آنان طراحی و با نظارت مستمر متخصصان برای آنان به اجرا در آمد.
وی اظهار کرد: همزمان با این اقدام ها در مشورت با سایر متخصصان گوارشی، معاونت بهداشت و مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، پروتکل واحدی برای درمان مسمومان قارچی تهیه و ضمن اجرای آن برای تمام بیماران بستری در این مرکز، برای سایر مراکز درمانی و حتی استان های همجوار ارسال شد.
او گفت: با بیشتر شدن تعداد مراجعان به دلیل مسمومیت با قارچ ، بیمارستان در حالت آماده باش قرار گرفته و با تمام امکانات و پتانسیل موجود، مسمومان و مراجعان، براساس برنامه پیش گفته، تحت حمایت درمانی قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: این مرکز بلافاصله از طریق تهیه پمفلت، بنر و آگاهی بخشی در صدا و سیما اقدام های لازم را به صورت گسترده، برای هشدار و اطلاع رسانی به هم استانی ها به انجام رساند.
رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه در ادامه گفت: مسمومانی که نیازمند اعزام به بیمارستان نمازی شیراز برای پیوند کبد بودند، طبق پیگیری های مکرر بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی با بیمارستان مورد نظر توسط آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به همراهی 13 پرستار بیمارستان، بدون پرداخت هزینه به شیراز منتقل و در بیمارستان های مورد نظر پذیرش شدند.
مخصوصی اضافه کرد: تعدادی از بیماران با رضایت شخصی از بیمارستان مرخص شده و از طرق دیگر و به وسیله آمبولانس خصوصی و هزینه شخصی به شیراز مراجعه کرده اند که طبیعی است پرداخت هزینه آنان که خارج از چارچوب قانونی بوده میسر نمی باشد.
او گفت: برگه دستور بستری و رضایت شخصی این بیماران در بیمارستان موجود است.
وی در ادامه افزود: طبق اظهارنظر متخصصان داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه که از اساتید دانشگاه و پزشکان مطرح استان هستند، تشخیص مسمومیت با قارچ فقط بالینی است به این معنی که به محض اعلام مصرف قارچ کوهی و خودرو توسط بیمار و بروزعلائم ، درمان مسمومیت با قارچ آغاز می شود.
او تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از بیماران به دلیل مراجعه دیرهنگام بعد از مصرف قارچ دچار مشکل شده و تعدادی از آنها نیز با وجود علائم هشداردهنده توسط پزشک، پرستار و پرسنل بیمارستان و با وجود اصرار پزشکان مرکز برای بستری شدن، با رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده اند که طبق قانون چنانچه بیمار یا ولی دم با رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شود، بیمارستان هیچ مسئولیت قانونی در قبال آنها ندارد.
او گفت: چنانچه ادعا شود کوتاهی در مورد بیماری انجام شده لازم است نام و نام خانوادگی بیمار اعلام شود و پرونده او توسط تیم کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: مطابق آمارهای جهانی بیش از 80 درصد کسانی که قارچ 'آمانیتا' مصرف می کنند دچار نارسایی حاد کبدی شده و فوت می کنند.
وی بیان کرد: از 250 مراجعه مسمومیت با قارچ به بیمارستان امام خمینی (ره) از هشتم اردیبهشت تاکنون، 2 نفر از آنها در این مرکز فوت کرده و مابقی بیماران با انجام پروتکل اتخاذ شده بهبود یافتند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: از ابتدای اردیبهشت تا پنجم خرداد 478 نفر به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند.
دکتر صائب مدرسی، تعداد افراد بستری را 23 نفر، در بخش تخصصی را 14 نفر، در بخش ویژه را پنج نفر، بستری در اورژانس را چهار نفر، فوتی را هشت نفر و اعزام به شیراز را 18 نفر ذکر کرد.
بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه با مساحت 32 هزار و 500 متر مربع، زیربنای 12 هزار متر، 220 تخت مصوب و 224 تخت فعال، شامل بخش های چشم، گوش و حلق و بینی، سوختگی، داخلی، مسمومیت، آزمایشگاه، رادیولوژی، دیالیز، عفونی، اتاق های عمل، کلینیک و آی سی یو است.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در مجموع 13 بیمارستان دولتی دارد که از این تعداد هفت بیمارستان در کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه واقع شده است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.