ملت با انتخاب دکتر روحانی مذاکره و گفت و گو با 1+5 را به منظور پایان دادن به موضوع هسته ای برگزید و با توجه به پشتوانه مردمی دولت یازدهم و محبوبیت رئیس جمهوری از همان نخستین روزهای آغاز به کار دولت موضوع هسته ای در کانون توجه رئیس جمهوری قرار گرفت.
این بار برخلاف مذاکرات طولانی و بدون نتیجه دولت های قبلی، گفت و گوها در موضوع هسته ای پس از چند دور مذاکره سرانجام به توافق برجام میان جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) انجامید.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در شرایطی به تصویب رسید که در خارج از مرزهای کشور مخالفان فراوانی داشت و در داخل هم اگرچه برخی به شیوه اجرای آن انتقاد داشتند اما با وفاق و همگرایی به سرانجام رسید.
حمایت های رهبر معظم انقلاب، تلاش های دولت و درایت تیم مذاکره کننده هسته ای در کنار همراهی مردم برجام را برای ملت ایران به ارمغان آورد و اینک در مرحله دیگری از این توافق نامه به وفاق و همگرایی برای ادامه این راه نیاز است.
ترامپ که به صورت لحظه ای تصمیم می گیرد و آن را اجرا می کند در پی بر هم زدن این توافق نامه بین المللی است و نیاز است که در داخل کشور با وفاق و همگرایی صدای واحدی در پیوند با پایبندی ایران به این توافق نامه به گوش دنیا به ویژه آمریکا برسد.
مسئولان، استادان دانشگاه و صاحب نظران، فعالان سیاسی و گروه های مردمی استان کرمانشاه معتقد هستند که هر آنچه ملت ایران در طول 40 سال انقلاب اسلامی به دست آورده در نتیجه وفاق و همگرایی بوده است و در مقطع فعلی و در ارتباط با برجام نیز این وفاق و همگرایی باید بیش از گذشته نمایان شود.

** ملت حامی جدی تصمیمات دولت
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه وحدت، همگرایی و وفاق ملی را رمز پیروزی ملت ایران در طول 40 سال بعد از انقلاب اسلامی دانست و گفت: تمام مسایل و مشکلاتی که در این سال ها برای کشورمان به وجود آمده است در سایه وحدت و همگرایی ملت و حاکمیت برطرف شده است.
ماموستا مُلامحمد محمدی، استمرار و تداوم وفاق و همگرایی را در تمام بخش ها لازمه پیشرفت و تعالی کشور دانست و افزود: در موضوع انرژی هسته ای و توافق برجام به عنوان مقوله مرتبط با منافع ملت ایران، این همگرایی و وفاق باید بیشتر باشد.
او انرژی صلح آمیز هسته ای را حق مسلم ملت ایران دانست و گفت: دولت به نمایندگی از حاکمیت و ملت ایران در مذاکرات هسته ای از حقانیت مردم به خوبی دفاع کرد و در نتیجه منجر به تصویب برجام شد.
وی با اشاره به رهنمودها و هدایت های حکیمانه رهبر معظم انقلاب در ارتباط با موضوعات مختلف کشور، گفت: رهبر فرزانه انقلاب در مذاکرات هسته ای از دولت و تیم مذاکره کننده حمایت کردند.
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه، خروج آمریکا از برجام را موضوعی طبیعی دانست و گفت: آمریکا دشمن ملت ایران است و هرگاه ملت ایران به دنبال احقاق حق خود بوده اند، دولت آمریکا به مخالفت پرداخته است.
ماموستا محمدی افزود: ملت ایران همواره حامی حاکمیت و مسئولان برای پیشبرد اهداف نظام بوده و در مقطع فعلی که آمریکا قصد خروج از برجام را دارد، ملت ایران از تصمیمات مسئولان حمایت می کنند.
وی گفت: هر تصمیمی که مسئولان در ارتباط با برجام بگیرند برخاسته از رای مردم است و ملت ایران از آن حمایت خواهد کرد.

** برجام نتیجه وحدت ملت
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به توطئه های امریکا علیه ایران گفت: توافق برجام مایه وحدت ملت ایران است و آنان را برای ایستادگی و مقابله با جهان سلطه متحد کرده است.
عبدالرضا مصری، دلیل فشارهای اقتصادی بر کشور را ایستادگی ملت ایران در برابر استکبار جهانی دانست و افزود: در طول تاریخ هیچ کشور و قدرتی به اندازه ایران مقتدارانه در مقابل استکبار نایستاده است.
وی با اشاره به توافق هسته ای ایران گفت: برجام و رفتارهای غیرقابل اعتماد آمریکا، ملت ایران را در یک جبهه منسجم برای رویارویی با این کشور قرار داده است.

** برجام دستاورد بزرگ دولت
فرماندار کرمانشاه نیز با تاکید بر تاثیر بسیار مثبت وفاق و همگرایی مسئولان و مردم در موضوعات مهم ملی و بین المللی گفت: در پروژه بزرگ و ملی برجام که ملت با قاطعیت از آن حمایت می کند، قطعا دشمن بیشتر حساب می برد و موجب عقب نشینی دشمن در معادلات کشور می شود.
رنجبر با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای ما که برجام را به تصویب رساند، مورد تایید رهبر معظم انقلاب و معتمد رئیس جمهوری و از چهره های شاخص و تلاشگر نظام هستند، تاکید کرد که باید از این تیم بیشتر حمایت شود.
وی یادآوری کرد که هرچه حمایت از برجام و تیم مذاکره کننده در داخل کشور بالا برود و همگرایی و وفاق بین مردم و مسئولان نظام در این ارتباط بیشتر باشد، قطعا دشمن احساس ضعف بیشتری خواهد کرد.
فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه نباید دستاورد تیم مذاکره کننده هسته ای را تضعیف کرد، گفت: تضعیف برجام موجب امیدواری دشمنان می شود و اگر می خواهیم دشمن را در عرصه دیپلماسی سیاسی ناامید و ضعیف کنیم باید با همدلی بیشتر راه حمایت از برجام را ادامه دهیم.
فرماندار کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: برجام در عرصه دیپلماسی سیاسی یک پروژه بسیار مهم و بزرگ برای نظام بود و دولت تدبیر و امید در این پروژه از هیچ تلاشی برای احقاق حقوق ملت ایران دریغ نکرد.
رنجبر با بیان اینکه دولت تمام هم و غم خود را برای به سرانجام رساندن این پروژه به کار بست، افزود: امروز اگر آمریکایی ها و در راس آن رئیس جمهوری خودکامه و مستکبر آن لحظه ای فکر می کند و اقدام می نماید، این نشان از کم کاری تیم هسته ای ما و دولت نبوده و نیست.
وی تاکید کرد که دولت به درستی مواضع حق طلبانه خود را به گوش جهانیان رساند و اینک که آمریکا به دنبال خروج از برجام است به لحاظ منطقی و اصول دیپلماسی ما حقانیت خود را ثابت کردیم و پیروز این میدان شدیم.
او تصریح کرد: دنیا می فهمد که ایران کشوری صلح طلب و اهداف ما صلح طلبانه بوده است و مذاکره کردن با کشورهای پنج به علاوه یک نشان از صلح طلبی ما و جنگ طلبی آنها می دهد.

** ضرورت همگرایی بیشتر در مقطع کنونی
استاد حقوق دانشگاه های کرمانشاه نیز با بیان اینکه در ابتدای تصویب برجام عده ای مخالف آن بودند، گفت: در ابتدا مخالفت ها با برجام به شکل امروز نبود و مقداری همگرایی در ابتدای تصویب آن در کشور شکل گرفت اما اینک نیاز به همگرایی و وفاق در داخل کشور در ارتباط با این موضوع بسیار ضروری است.
دکتر شهاب تجری با اشاره به اینکه برجام بر اساس موافقت رهبر معظم انقلاب به نتیجه رسید، افزود: اختلافاتی که اکنون در موضوع برجام در داخل کشور اعلام می شود در ابتدا کمتر بود اما در طول مذاکرات و تصویب برجام شاهد همگرایی عملی گسترده ای در داخل کشور نبودیم.
وی با طرح این سوال که در مرحله عمل اگر امریکا از برجام خارج شود که احتمالش زیاد است بین مسئولان هم اختلاف بالا می گیرد که آیا برجام ادامه پیدا کند یا نه؟، گفت: در هر شرایطی باید در میان مسئولان کشور چه در صورت خروج آمریکا از برجام و دیگر موارد، باید وفاق و همگرایی در عمل وجود داشته باشد.
وی همچنین گفت: به احتمال زیاد تعدادی از مسئولان حتی در صورت خروج از برجام فشار می آورند که ایران از NPT هم خارج شود و این به مشکلات کشور افزوده خواهد کرد.
وی خروج ایران از NPT را منجر به بروز مشکلاتی برای کشور دانست و اظهار کرد: بخشی در داخل کشور مخالف این خروج هستند چرا که تبعات سیاسی و بین المللی زیادی دارد و این موضوع در نهایت منجر به بروز اختلاف بیشتر می شود.
این استاد حقوق در ادامه مخالفت ها در ارتباط با برجام در داخل کشور را منجر به موضوع گیری های ترامپ و دولت آمریکا دانست و گفت: این اختلافات بهانه هایی به دست ترامپ داد که به این بهانه ها بتواند بخشی از مسئولان آمریکایی و کنگره را قانع کند که برجام مفید نیست و از آن خارج شود.
تجری افزود: به استناد این مخالفت های داخلی، ترامپ کشورهای اروپایی را قانع کرده که برجام توافقی کامل نیست که اگر این وفاق و همگرایی و یک صدایی در ابتدای تصویب برجام در کشور بود این بهانه ها به دست ترامپ داده نمی شد.
وی یادآوری کرد که اکنون هم مرحله سختی است و دیگر نمی توانیم بگوییم وفاق مسئولان برای تداوم برجام کارساز است اما اگر همگرایی بیشتر و کامل شود قطعا در تصمیم برای آینده برجام بخصوص تصمیم اروپایی ها تاثیرگذار است.

** همه باید از برجام حمایت کنند
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمانشاه نیز اظهار کرد: در همه مباحثی که با امنیت و منافع ملی و استقلال کشورمان سر و کار دارد وفاق و اتحاد و همبستگی ملی یکی از کارآمدترین سلاح هایی است که ما می توانیم در برابر دشمنان از آن استفاده کنیم.
کرم محمدی افزود: برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام از جمله مواردی است که با وفاق ملی همه ارکان نظام به آن رسیده ایم و دولت ماموریت انجام و اجرای آن را بر عهده دارد.
وی تاکید کرد که در دفاع از برجام و پایداری و تصمیم گیری برای آن همه قوای کشور، احزاب و شخصیت ها و آنانی که دل در گرو ایرانی مستقل، آباد و آزاد فارغ از هر نظر و انتقادی که به قوای کشور دارند، باید متحد باشند.
معاون استاندار کرمانشاه تصریح کرد: هرگونه اختلافی در موضوعات مهمی مانند برجام می تواند جبهه داخلی را دچار یاس و ناامیدی و جبهه خارجی را منسجم تر و متحد تر کند.
وی یادآوری کرد که وحدت و اتحاد ملی می تواند راهکار غلبه بر نقشه های دشمنان در زمینه های مختلف باشد و باید با این راهکار در صدد افزایش سطح کارایی و توانمندی نظام باشیم.
محمدی همچنین با تاکید بر اینکه نقد و انتقاد حق همه منتقدان و افراد است گفت: اما باید مواظب باشیم تخریب جای نقد را نگیرد و اگر فردی نیاز به یادآوری و نقد داشت او را مانند دشمن مورد هجمه قرار ندهیم.

** اختلافات مانع تحقق دستاوردهای برجام
فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان اینکه برجام نتیجه تصمیم گیری کلی نظام بود، گفت: اگر به روند رسیدن به برجام نگاهی بیندازیم به این نتیجه می رسیم که این برنامه در نتیجه تصمیم گیری مجموعه نظام به تصویب رسید و همه باید از آن دفاع و حمایت کنند.
منصور سرمست با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب، دولت، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه ها در رسیدن به برجام متفق القول بودند، افزود: برجام از ابتدا با وفاق و همگرایی مسئولان کشور آغاز و سپس به نتیجه رسید و اینک بیش از گذشته نیاز به این وفاق و همگرایی برای استمرار آن وجود دارد.
او از برجام به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید نام برد و گفت: این توافق مهم با رهنمودها و توصیه های رهبر معظم انقلاب و تلاش های دولت و تیم مذاکره کننده به نتیجه رسید و همه ارکان نظام در به نتیجه رسیدن آن تصمیم گیری و تلاش کردند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای توافق برجام شاهد مخالفت هایی از سوی گروه های سیاسی در کشور بودیم، گفت: هر گروه سیاسی دیدگاهی در ارتباط با برجام داشت و عده ای با آن مخالف بودند اما رسیدن به این برنامه تصمیم کلان نظام بود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه شرایط امروز را با سه سال قبل متفاوت دانست و گفت: گروه های سیاسی باید این اختلافات را کنار بگذارند و در جهت تقویت نظام و دولت تلاش کنند.
سرمست افزود: آمریکا به همراه رژیم های وابسته دنبال بهانه گیری برای برهم زدن برجام هستند و اختلاف های داخلی می تواند این بهانه را به دست آنها بدهد.
این اصلاح طلب با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اتحاد و انسجام، افزود: با رهنمودها و راهنمایی های رهبر معظم انقلاب و حفظ اتحاد و انسجام باید صدای واحد از داخل کشورمان در مورد برجام به خارج صادر شود.
وی همچنین بر تقویت امیدواری در میان مردم از سوی احزاب و گروه های سیاسی تاکید کرد و گفت: نباید مردم را دلسرد و ناامید کرد.

** تداوم برجام نیازمند همگرایی ملی
دبیر حزب مردم سالاری در استان کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: برجام در فضای تقابلی میان اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح طلبان به ثمر نشست و طیف اصولگرا احساس می کردند که برجام دستاورد آن 2 طیف دیگر است و از این رو شروع به تخریب و انتقاد به آن کردند.
امیر صالحی با بیان اینکه برجام، تصمیم کلان مسئولان نظام و حاکمیت بود، افزود: رهبر معظم انقلاب و مسئولان قوای سه گانه و سایر نهادها از این تصمیم حمایت کردند.
وی با بیان اینکه در ابتدای تصویب برجام وفاق و همگرایی در میان طیف ها و برخی از مسئولان کشور وجود نداشت، گفت: مخالفان دولت در ابتدای تصویب برجام به دلایل سیاسی بیشترین میزان مخالفت را با این موضوع می کردند در حالی که این موضوع مهم ملی نیاز به حمایت هرچه بیشتر در داخل کشور داشت.
وی به دستاوردهای برجام در کشور اشاره کرد و افزود: بعد از تصویب برجام و زمانی که شاهد گشایش هایی در مبادلات بانکی و هم افزایی و ارتباطات با اتحادیه اروپا بودیم مقداری از انتقادات به برجام کاسته شد.
وی اظهار کرد که انتظار گروه های سیاسی و مردم این بود که تصویب برجام منجر به رفع کامل تحریم های آمریکا علیه ایران شود که به دلیل تاخیر در این موضوع و نبود ارتباط 40 ساله ایران و ایالات متحده آمریکا این اتفاق نیفتاد و اکنون شاهد تفاوت در نگرش برخی از مسئولان، منتقدان و مردم در ارتباط با برجام هستیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: با روی کار آمدن ترامپ شاهد تقابل و مخالفت مسئولان ایالات متحده آمریکا بر سر برجام بودیم که دلیل آن بی ملاحظه شدن منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا است.
صالحی افزود: پس از تصویب برجام سطح ارتباطات، همکاری ها و پیوندهای اروپا با ایران افزایش یافت و اروپایی ها از این محل به منافع اقتصادی فراوانی رسیدند اما آمریکایی ها به دلیل نبود ارتباط با ایران از این منافع بی بهره بودند و این موضوع به بهانه ای برای برهم زدن این توافق از سوی آمریکا تبدیل شد.
او برجام را متعلق به حاکمیت و مردم ایران دانست و گفت: اگر توافق برجام 50 به 50 باشد این یعنی توافقی برد - برد که مردم ایران از آن سود بردند.
وی با بیان اینکه در تحریم هایی که علیه کشورمان شد این مردم بودند که هزینه های آن را پرداخت می کردند، اظهار کرد: برجام موجب گشایش هایی در حوزه اقتصادی شد و توانست شرایط زندگی مردم را مقداری آسان تر کند.
این فعال سیاسی در ادامه گفت: برای تصمیمات آتی در مورد برجام یک وفاق و همگرایی به عنوان اولویت دادن به منافع ملی و اهمیت دادن به تمامیت ارضی ایران و ایرانیان می تواند به وجود بیاید.
وی تاکید کرد که این وفاق و همگرایی در موارد مشابه برجام هم باید در کشور بین مسئولان و طیف های سیاسی وجود داشته باشد.
3033/8066/1042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.