به گزارش ایرنا، دکتر محمودرضا مرادی یکشنبه شب در مراسم روز جهانی ماما در سرسرای اجتماعات بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، کاهش مرگ و میر نوزادان را یکی از شاخص های مهم توسعه یک کشور دانست.
وی به شرایط مطلوب استان در کاهش مرگ و میر مادران اشاره کرد و گفت: شاخص مرگ و میر مادران در کرمانشاه از متوسط کشوری هم شرایط مطلوب تری دارد و این امر نشان دهنده تلاش ماماها در اطلاع رسانی و آموزش کاهش عوارض بارداری و زایمان است.
وی با اشاره به اینکه 60 تا 80 درصد از مرگ و میر مادران به دلیل عوارضی همچون خونریزی در حین زایمان، فشار خون بالا و عفونت رخ می دهد، توسعه برنامه های آموزشی و آگاهی مادران را عاملی مهم در جهت کاهش مرگ و میر مادران دانست.
وی تصریح کرد: بیش از 6 هزار مادر باردار در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، درمانی استان در سال 95 در کلاس های آمادگی برای زایمان آموزش دیده اند.
وی همچنین گفت: در طول 2 دهه اخیر، در سطح جهانی، میزان مرگ و میر مادران و نوزادان به‌ طور چشمگیری کاهش یافته است و در این بازه زمانی، مهارت‌های مامایی و تولد فرزند نیز به میزان زیادی افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه همچنین به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح میزان سزارین به شکل چشمگیری کاهش یافته است.
مرادی با بیان شعار امسال روز جهانی ماما، تحت عنوان 'ماما، پیشرو در ارائه مراقبت باکیفیت است' گفت: براساس تعریف جهانی، ماما با ارائه مراقبت مستمر وظیفه مهمی در آموزش و مشاوره سلامتی نه فقط برای زنان بلکه برای نوزادان را بر عهده دارد.
وی هدف از برگزاری روز جهانی ماما را بزرگداشت مقام آن و آگاهی دادن در خصوص اهمیت کار مامایی دانست و افزود: این روز فرصت مغتنمی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقا سلامت خانواده است.
او با بیان اینکه اینکه نقش ماماها، فقط منحصر به خدمات مربوط به زایمان نیست، بلکه این قشر در ارتقای سطح آگاهی جامعه و در زمینه تنظیم خانواده و مواردی از این قبیل نیز نقش دارند، گفت: نزدیک به 800 ماما در مراکز مختلف استان مشغول به کار هستند و باید از ظرفیت ماماها برای تحقق سیاست‌های جمعیتی استفاده شود.
وی اظهار کرد: در راستای سیاست کلان کشوری برای حفظ و افزایش جمعیت سالم ، ماماها نقش کلیدی داشته و در این خصوص برنامه‌های مختلفی از جمله ارتقاء آموزش‌ها، ترویج زایمان طبیعی و ایجاد بلوک‌های زایمانی از سوی وزارت بهداشت اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه مامایی رشته ای کهن بوده که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرده و امروز به یک حرفه و حرکتی عالمانه، همراه با دانش روز تبدیل شده است، گفت: رشته مامایی از سال 1351 در کرمانشاه تاسیس و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از سال 1366 اولین دوره کارشناسی پیوسته نیز آغاز به کار کرده است.
وی افزود: از سال 1392 دانشکده پرستاری مامایی با پذیرش هفت دانشجو به آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی پرداخت و اکنون این دانشکده دارای 120 دانشجوی کارشناسی پیوسته ، 20 دانشجوی کارشناسی ناپیوسته و 20 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی می باشد.
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در 14 شبکه و 13 بیمارستان دانشگاهی خدمات بهداشتی درمانی به مردم استان ارائه می دهد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.