مراد شیخ ویسی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این جاده ها از کاربردهای متعددی همچون آتش بری و یا ایجاد حریم مراتع کشاورزی و طبیعی برخوردار است که می توان از آن به عنوان کمربند حفاطتی یاد کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه، از وجود 73 نقطه بحرانی در استان خبر داد و گفت: براساس بررسی های بعمل آمده باید از وجود بیش از 60 دیده بان برای حفاظت از این مناطق استفاده شود.
وی گفت: نقاط بحرانی در بخش آتش سوزی مناطقی هستند که از سوابق بالا در تکرار و زمینه آتش سوزی در سال های گذشته برخوردار هستند.
شیخ ویسی افزود: نقاط بحرانی منابع طبیعی به دلیل صعب العبور بودن و نبود چرای دام، مانور نظامی، هم مرز بودن با کشور عراق و یا اختلاف های قومی و قبیله ای تقسیم بندی می شوند که علاوه براینکه باید متناسب با هر منطقه اقدام های پیشگیرانه انجام دهیم باید آمادگی مقابله با این سوانح را داشته باشیم.
به گفته وی، در برخی مناطق به دلیل صعب العبور بودن به ایجاد جاده عشایری اقدام کرده ایم و برخی اماکن نیز فاقد آب بوده که برای دامدار سخت بود به ارتفاع برود از همین رو به دنبال هماهنگی های انجام شده با اداره امور عشایری، به ایجاد آبشخور در چند منطقه اقدام کرده ایم و در باقی مناطق آسیب شناسی لازم را انجام داده ایم.
وی خاطرنشان ساخت، با قرارگیری در آستانه فصل گرما تعدادی از وسایل اطفا حریق برای دیده بانی مسئولان و مردم بومی خریداری شده است.
جنگل های طبیعی کرمانشاه حدود 528 هزار و 900 هکتار است، یعنی حدود 5/21 درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.
سرانه جنگل طبیعی در استان کرمانشاه 26 صدم هکتار، در کشور 2 دهم هکتار و جهانی آن 6 تا هشت دهم هکتار است که بدین ترتیب از نرم کشوری بالاتر و از نرم جهانی استان پایین تر است.
سطح مراتع استان کرمانشاه نیز یک میلیون و 188 هزار و 400 هکتار است که بدین ترتیب 48 درصد مساحت استان را مرتع تشکیل می دهد.
مراتع استان کرمانشاه 1.4 دهم کل مراتع کشور را به خود اختصاص داده است و سرانه مرتع در استان 6 دهم هکتار است.
استان کرمانشاه با بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای 2 میلیون نفر جمعیت با 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.