مراد شیخ ویسی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای امسال تا نیمه اول اسفند سال جاری، 2 هزار و 500 هکتار از زمین های منابع طبیعی زیرکشت گیاهان دارویی رفته که امیدواریم با حمایت و کمک دولت این رقم در سال آینده به پنج هزار هکتار برسد.
وی افزود: با وجودیکه سرمایه گذاری روی کشت گیاهان دارویی می تواند به اقتصاد استان کمک زیادی کند اما متاسفانه تاکنون روی این مسئله به صورت جدی کار نشده و ظرفیت های بالای این نوع گیاهان مغفول مانده است.
شیخ ویسی خاطرنشان کرد: از 14 هزار گونه گیاهان دارویی شناسایی شده در کشور 11 هزار نوع آن در استان کرمانشاه وجود دارد و با توجه به اینکه هشت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی نیز در استان است می توان به خوبی از این ظرفیت عظیم استفاده کرد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه میزان مصرف گیاهان دارویی در کشور سالانه 25 گرم به ازای هر نفر است، خاطرنشان کرد: این میزان مصرف در کشوری مثل آمریکا 2 کیلو و 500 گرم در سال می باشد.
وی در ادامه یکی از برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه را توسعه و حفاظت مشارکتی عرصه های منابع طبیعی ذکر کرد و افزود: امسال 400 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی برای حفاظت به مردم واگذار شده است.
شیخ ویسی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد می تواند توان استان را در حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی بالا ببرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش از آلوده بودن 60 هزار و 527 هکتار از جنگل های استان به آفت لورانتوس خبر داد و گفت: امسال کار مبارزه با این آفت در سطح بیش از یک هزار هکتار آغاز شده و در سال آینده با قدرت و توان بیشتری ادامه خواهد یافت.
وی در پایان از آموزش 170 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در استان نیز برای تولید نهال جنگلی در سال جاری خبر داد و گفت: قرار است این دانش آموزان با امکاناتی که در اختیار آن ها قرار داده شده نهال های تولیدی خود را تا پایان سال تحصیلی جاری (خرداد 97) به ادارات منابع طبیعی شهر محل سکونت خود تحویل دهند.
جنگل های طبیعی کرمانشاه حدود 528 هزار و 900 هکتار است، یعنی حدود 5/21 درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.
سرانه جنگل طبیعی در استان کرمانشاه 26 صدم هکتار، در کشور 2 دهم هکتار و جهانی آن 6 تا هشت دهم هکتار است که بدین ترتیب از نرم کشوری بالاتر و از نرم جهانی استان پایین تر است.
سطح مراتع استان کرمانشاه نیز یک میلیون و 188 هزار و 400 هکتار است که بدین ترتیب 48 درصد مساحت استان را مرتع تشکیل می دهد.
مراتع استان کرمانشاه 1.4 دهم کل مراتع کشور را به خود اختصاص داده است و سرانه مرتع در استان 6 دهم هکتار است.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.