عده ای از مردم خطر کم آبی را جدی نگرفته اند و همچنان با روال سابق خود با جان آب بازی می کنند یعنی در مدیریت مصرف ندارند و برای تمیز کردن همه چیز ابتدا سراغ آب می روند و بی رویه از آن سوء استفاده می کنند.
عمق فاجعه آنجاست که عده ای اصرار دارند ابتدای تا انتهای کوچه و پیاده روها را آب و جارو کنند و در حین جارو کردن هم آب همچنان رها می شود.
بازی با جان آب تنها محدود به بخش خانگی و شرب آن نیست بلکه در آبیاری فضای سبزی شهری و مزارع و باغات نیز رهاشدگی آب به چشم می خورد.
شیرهای آبیاری فضای سبز را آنقدر بد تنظیم می کنند که حجم بسیاری از آب روی آسفالت خیابان و پیاده روها را خیس می کند و دریغ از قطره ای آب که به سبزه ها و چمن ها برسد.
به گفته کارشناسان حوزه آب، 90 درصد حجم آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می شود و کمتر از 10 درصد آن سهم بخش خانگی است و این یعنی باید در مصرف آب در بخش کشاورزی تجدید نظر شود.
در روزهای پایانی سال همه به دنبال خانه تکانی هستند و در این وضعیت کم آبی می طلبد که مصرف آب را مدیریت کنند و بی رویه از این نعمت خدادادی استفاده نکنند.

**جان آب در خطر است
شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در نظر دارد پویش 'خانه تکانی و مدیریت مصرف آب' با شعار 'جان آب در خطر است' را اجرا کند.
به گفته مدیرعامل این شرکت، با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، شهروندان براساس یک سنّت دیرینه مبادرت به خانه تکانی و نظافت در محیط خانه می‌کنند که در این زمان افزایش مصرف آب بسیار بیشتر است و چه بسا این مصارف در مقایسه با فصل گرما هم بیشتر خودنمایی کند.
علیرضا تخت شاهی با اشاره به مصرف بی‌ رویه آب در این ایام افزود: متاسفانه روزهای پایان سال در بیشتر شهرها اختلال در توزیع آب بروز می کند و لذا شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند تا در روزهای پایانی سال با کمبود آب مواجه نشویم.
وی با اشاره به اینکه پویش مذکور با کمک و همراهی سازمان‌های مردم نهاد و با هدف جلب توجه جامعه و نگاه همگانی به موضوع آب انجام خواهد شد، گفت: این مهم در راستای جلوگیری از هدر رفت آب در این ایام انجام می‌شود.
تخت شاهی همچنین بیان کرد: مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب باید در تمام ایام سال مورد توجه جدی قرار بگیرد و با توجه به اینکه هم اکنون در زمینه بارش‌ها با کمبود آب مواجه هستیم باید دغدغه همه مردم و مسئولان توجه به موضوع آب باشد تا بتوانیم در فصول سال، مدیریت لازم را داشته باشیم.

**بسیج همگانی برای فرهنگ سازی در مصرف آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه اطلاع رسانی و حساس سازی مردم در مصرف آب را امری بسیار مهم دانست و تاکید کرد: ما نیازمند بسیج همگانی برای فرهنگ سازی برای جلوگیری از هدر رفت آب هستیم و از اقدام های ناصحیح در مصرف آب پرهیز شود.
تخت شاهی گفت: متولی مدیریت مصرف آب تنها شرکت آب و فاضلاب نیست، بلکه آحاد جامعه و سازمان‌های اداری و نهادهای دیگر باید مراقب باشند که این نعمت الهی بیهوده هدر نرود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته و در صورت همکاری شهروندان امیدواریم در پایان سال با مشکل کم آبی مواجه نشویم.
وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ایام تعطیلات پایان سال در طول شبانه روز آماده خدمات رسانی به شهروندان است و تمام شهرهای استان کشیک شبانه دارند و با توجه به اینکه آبفا یک شرکت خدمات رسان است لذا در روزهای تعطیل و غیرتعطیل، حوزه‌هایی را که ارتباط کاری و فوریتی دارند انجام وظیفه خواهند کرد و در تمام مدت نیز آماده خدمت به مردم هستند.
وی تصریح کرد: علاوه بر مراکز حوادث و اتفاقات؛ مرکز ارتباطات مردمی 122 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه راهنمایی به همشهریان است.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 32 شهر و 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.