شهریار پاکباز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین از امروز مایه کوبی 250 راس دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین (تب کریمه کنگو) و تب برفکی در این شهرستان آغاز می شود.
وی اظهارکرد: مایه کوبی دام های سبک و سنگین این شهرستان با مراجعه تیم های دامپزشکی به روستاها به صورت رایگان انجام شده است.
بیماری تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری فوق العاده عفونی و واگیردار در بین دام ها به ویژه نشخوارکنندگان گاو، گوساله، گوسفند و بز است که به علت وجود تیپ های مختلف ویروسی به اشکال مختلف در بین جمعیت دامی ایجاد و از خسارت بارترین بیماری های دامی در جهان محسوب می شود.
وی بیان کرد: همچنین در راستای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که هم اکنون پنج کانون در واحدهای روستایی استان کرمانشاه شناسایی شده است، اقدام هایی در راستای پیشگیری و مقابله با این بیماری از سوی دامپزشکی قصرشیرین نیز با همکاری ادارات ذیربط انجام شده است.
رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: با همکاری و هم افزایی ادارات شبکه بهداشت و درمان، محیط زیست، جهاد کشاورزی و بهورزان، پایش ، مراقبت و نظارت بر واحدهای دامی از سوی تیم های مبارزه شبکه دامپزشکی، در تمامی واحدهای روستایی این شهرستان انجام شده است.
پاکباز اضافه کرد که تاکنون هیچ موردی از ابتلای واحدهای دامی به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان قصرشیرین گزارش نشده است.
وی گفت: بیماری آنفلوآنزا از نظر بهداشتی و اقتصادی با توجه به بحث تلفات آن، تهدیدی بر صنعت مرغداری محسوب می شود و نیاز است مردم توصیه هایی بهداشتی را در راستای پیشگیری از این بیماری، بیشتر مورد توجه قرار دهند.
این مقام مسئول از مردم خواست از خرید مرغ زنده به طور جدی خودداری کنند و همچنین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
پاکباز، از پرورش دهندگان صنعتی طیور و همچنین طیور محلی خواست با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ای، سلامت مرغداری خود را تضمین کنند.
وی تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده و ضد عفونی نکردن کامل محل نگهداری طیور را از راه های انتقال بیماری آنفلوآنزاری فوق حاد پرندگان ذکر کرد.
وی از پرورش دهندگان طیور خواست، هرگونه تلفات دام و طیور را از طریق تماس با شماره 1512 و یا شماره پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع دهند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان’H5N1’، ویروسی مشترک بین انسان و طیور است.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
بیماری آنفلوآنزای پرندگان با وجود اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلوآنزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.
شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، انتشار ناگهانی بیماری، کاهش شدید مصرف دان، بی حالی شدید، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا از علائم بیماری آنفلوآنزا در طیور و پرندگان است .
شهرستان قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه دارای 30 هزار راس دام سبک و سنگین است.
7079/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.