به گزارش ایرنا، علیرضا گودرزی روز سه شنبه در مراسم تجلیل از فعالان تیم فوریت های روانی بهزیستی که در محل مجتمع فرهنگی آموزشی این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: ابعاد زلزله اخیر کرمانشاه بسیار وسیع بود، به گونه ای که یک هزار و 932 روستا را درگیر کرد که رسیدگی به این روستاها با توجه به پراکندگی آنان سختی کار را دو چندان می کرد.
وی با بیان اینکه سختی های این بحران در نوع خود بی نظیر بوده ادامه داد: در این بین همه پای کار بودند و هیچکس تماشاچی نبود، به ندرت دیده شد که شخصی به گرفتن عکس سلفی در چنین شرایطی اقدام کند و هرکس سعی می کرد به گونه ای امدادرسان زلزله زدگان باشد.
وی به تلاش های شبانه روزی استاندار کرمانشاه برای رسیدگی به زلزله زدگان اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر شاهد پای کار بودن رسانه ملی و اصحاب رسانه از همان دقایق نخستین پس از وقوع زلزله بودیم.
گودرزی با بیان اینکه وقوع نزدیک به 2 هزار پس لرزه ابعاد متعدد روانی به دنبال دارد، ادامه داد: در روزهای نخستین، امداد و نجات و تهیه ضروریات مردم حادثه دیده در اولویت قرار داشت ولی اکنون باید به بخش بهداشت و درمان در ابعاد متعددی همچون روانی، فکری، اجتماعی و دیگر آسیب های روحی وارد شد.
وی اضافه کرد: این زلزله اگر آسیب هایی به همراه داشت چندین نکته مثبت نیز داشت که موجب اتحاد و همدلی در کشور شد و زیباترین ترافیک دنیا در گردنه پاتاق را پدید آورد که سیل امدادرسانی و خدمات مردمی جای تقدیر دارد و در این بین علاوه بر دولت، نیروهای مردمی و سازمان های مردم نهاد امدادرسان حادثه دیدگان شدند.
به گفته گودرزی، نزدیک به هشت هزار مصدوم در این فاجعه به مراکز درمانی منتقل شد، عمق فاجعه بسیار بالا بود و به اندازه چندین عملیات دفاع مقدس پروازهایی برای انتقال مجروحان به مراکز درمانی انجام شد که 36 بالگرد برای این منظور اختصاص یافت.
گودرزی یادآور شد، همه ارگان های مربوطه درگیر بودند تا این هشت هزار نفر را جا به جا کنند و با افتخار اعلام کنند که کسی زنده در زیر آوار باقی نمانده است.
وی به وجود برخی شایعات اشاره کرد و گفت: این گونه نبود که دولت دست بر روی دست گذاشته باشد، نباید توزیع 95 هزار تخته چادر نادیده گرفته شود و نباید اقدام های بهزیستی، علوم پزشکی و سایر ارگانها را نادیده گرفت، اگر بخواهیم این اقدام ها را بیان کنیم به یک کتاب تبدیل خواهد شد از همین رو پیشنهاد می شود هر دستگاهی تمام فعالیت های خود در بحران اخیر استان را به عنوان تجربیات ارزشمند گردآوری کند.
به گفته مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمانشاه، کشور ایران بر روی خط زلزله قرار دارد و مملو از گسل است، از 45 آسیب طبیعی شناسایی شده در دنیا، 35 مورد آن در ایران اتفاق افتاده که آخرین آن همین زلزله 7،3 ریشتری ازگله بود که واقعا مخرب بود و موجب از بین رفتن 620 نفر از مردم استان شد.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.