دکتر ویدا صنیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برخی معتقد هستند که در صورت کپک زدگی غذا و مواد خوراکی می توان با جدا کردن قسمت کپک زده مابقی آن را استفاده کرد، افزود: این اعتقاد درستی نیست و حتما باید تمام غذا یا مواد خوراکی را از بین برد و هیچ قسمتی را استفاده نکرد.
او سرطان ها را امروز دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی دانست و گفت: با پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی می توان تا 40 درصد از مرگ و میر براثر سرطان ها جلوگیری کرد.
او به برخی عوامل هشدار دهنده سرطان نیز اشاره کرد و گفت: زخمی که بهبود پیدا نکند، خونریزی در ادرار و مدفوع، تومور در بدن، سوء هاضمه در بلع، تغییر عادت اجابت مزاج که 2 تا سه ماه طول می کشد، اسهال و یا یبوست های متناوب از جمله این عوامل است.
وی تغییر واضح در ساختار زگیل و خال و شروع به خونریزی، سرفه های طولانی مدت در فرد غیرسیگاری که بیشتر از 2 هفته طول بکشد، خستگی غیرقابل توجیه یا کم کردن وزن و درد دائمی یا احساس مشکل در هر ناحیه از بدن را از دیگر علائم هشدار دهنده سرطان دانست و گفت: بروز این علائم به معنای ابتلا به سرطان نیست بلکه هشداری است که فرد پیشگیری کند.
وی اظهار کرد که هر فردی که یکی از این علائم را در بدن خود مشاهده کرد می تواند به مراکز درمانی مراجعه کند و وضعیت بدنی خود را بررسی نماید.
مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: قرار است در همه مراکز استان های کشور سطح 2 برای خدمات دهی به بیماران سرطانی راه اندازی شود.
به گفته او، اکنون بخش سرطان در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه دستگاه های تشخیص سرطان دارد.
دکتر صنیعی در ادامه با بیان اینکه در ایران حدود 92 هزار مورد جدید سرطان مشاهده می شود، این رقم در استان کرمانشاه را بین 2 هزار و 500 تا سه هزار مورد اعلام کرد.
او بیشترین میزان ابتلای به سرطان در استان کرمانشاه را به ترتیب سرطان های روده بزرگ، خون، معده و پوست ذکر کرد و گفت: نوع سرطان ها در میان مردان و زنان استان متفاوت است.
وی اظهار کرد: در مردان سرطان های معده، لوسمی، مثانه، روده بزرگ و پوست و در زنان نیز پستان، روده بزرگ، پوست و لوسمی بیشترین موارد را تشکیل می دهند.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.