به گزارش ایرنا؛ دکتر نادر پرور روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی واکسیناسیون تب برفکی دام های عشایر در سرسرای اجتماعات جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه عشایر استان کرمانشاه به 2دسته تقسیم می شوند، افزود: یک دسته آنها با جمعیت دامی 600 هزار راس در خارج از استان و بخش دیگر با جمعیت دامی 800 هزار راس در مناطق گرمسیری داخل استان اسکان دارند.
وی با بیان اینکه در مجموع بیش از یک میلیون و 400هزار راس دام عشایر استان باید علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند، گفت: کار واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری تب برفکی با اولویت مناطق زلزله زده استان آغاز شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: تاکنون 500 هزار راس دام سبک در این مناطق علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند و پیش بینی می کنیم تا پایان بهمن ماه سه میلیون راس دام سبک اعم از دام های عشایری و روستایی استان علیه این بیماری واکسینه شوند.
دکتر پرور با بیان اینکه واکسیناسیون کاملا رایگان انجام می گیرد، اظهار کرد: بیش از 100هزار راس جمعیت دام سنگین استان نیز تحت پوشش این واکسیناسیون قرار خواهد گرفت.
وی تب برفکی را یک بیماری ویروسی مختص زوج سم های اهلی و وحشی دانست و گفت: این بیماری سرعت انتشار بالایی داشته و مهمترین بیماری ویروسی است.
او گفت: هرچند این بیماری مشترک نیست، اما به دلیل خسارات اقتصادی جبران ناپذیری که دارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه از علائم این بیماری به تب، زخم های دهان، لنگش و کاهش تولید اشاره کرد و افزود: در دام های جوان به صورت فوق حاد بروز کرده و باعث مرگ دام می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم همکاری دامداران در تزریق واکسن تب برفکی گفت: با تلاش دامپزشکی استان پیش بینی های لازم به عمل آمده و کمبودی در تامین واکسن وجود ندارد و اولویت واکسیناسیون در مناطق زلزله زده استان است.
در این جلسه مشکلات و موانع واکسیناسیون و اهمیت این موضوع مطرح و پیرامون مشکلات پیش رو بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 150هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در در استان فعال است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3033/خبرنگار و انتشار دهنده: فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.