دکتر بهمن روشنی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تعداد بیماران دیالیزی و استاندارد جهانی که نسبت بیمار به دستگاه باید چهار به یک باشد، افزود: این رقم در استان کرمانشاه 4.8 به یک است که تقریبا نزدیک به استاندارد جهانی است.

او اظهار کرد: حدود540بخش همودیالیز در کشور وجود دارد که 82 درصد در بخش دولتی، 10درصد بخش خصوصی و هشت درصد خیریه است و بیش از90درصد در مراکز درمانی فعال است.
همودیالیز فرایندی است که در آن خون و محلول دیالیز از طریق یک پرده نیمه تراوا طبق قوانین اسمز، انتشار و انتقال فعال با هم مبادله می کنند و از این طریق خون را از مواد زاید و آب اضافی پاک می کنند. همودیالیز به عنوان جایگزین عملکرد کلیه به حساب می آید.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به افتتاح بخش دیالیز بیمارستان شهدا (بانگر) شهرستان سرپل ذهاب نیز اشاره کرد و گفت: هشت دستگاه همودیالیز و یک دستگاه Ro با اعتبارهفت میلیارد ریال و با همت گروه خدمات درمانی سلام و شرکت دانش بنیان آریا طب فیروز به بیمارستان بانگر شهرستان سرپل ذهاب اهدا شد.
دکتر روشنی با اشاره به وجود 29بیمار دیالیزی در شهرستان سرپل ذهاب اظهار کرد: در گذشته 6دستگاه دیالیز در سرپل ذهاب وجود داشت که اکنون با هشت دستگاه جدید بخش دیالیز راه اندازی شد.
وی با اشاره به افزایش تعداد 6درصدی بیماران دیالیزی گفت:ما باید توانمان را بالا ببریم و این کار از طریق واگذاری بعضی بخش های دیالیز به بخش خصوصی جبران می شود.
او کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئد و ژاپن را جزء چهار کشوری عنوان کرد که تکنولوژی ماشین های همودیالیز را در اختیار دارند و افزود: ایران پنجمین کشوری است که به این تکنولوژی ارزشمند دست یافته است و هشت دستگاهی که به بیمارستان بانگر اهدا شد به صورت کامل به دست متخصصان جوان ایرانی و توسط شرکت آریا طب فیروز از زیر مجموعه های گروه خدمات درمانی سلام راه اندازی شده و این مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.
بخش دیالیز بیمارستان بانگر شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب امروز با حضور استاندار و مسئولان استانی افتتاح شد.
بیمارستان بانگر جایگزین بیمارستان شهدای سرپل ذهاب شد که در اثر زلزله 7.3ریشتری 21 آبان امسال دچار خسارت شد و 15 آذرماه امسال افتتاح و به بهره برداری رسید.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان نیز که در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد باعث کشته شدن 620 تن و مصدومیت 12 هزار و 386 نفر شد.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.