به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدابراهیم الهی تبار روز دوشنبه در دومین جلسه شورای راهبردی جمعیت استان کرمانشاه که در سرسرای جلسات معاونت سیاسی و امنیتی استانداری برگزار شد، افزود: این نشست از مهم ترین جلساتی است که باید استمرار یابد.
وی اظهار کرد: اتاق فکر پیشنهادی باید براساس سند بالادستی تعریف و از نظر و حضور صاحبنظران، نخبگان و اساتید بومی استفاده شود و وظایف دستگاه های اجرایی نیز مشخص می شود.
وی گفت: در این اتاق فکر، طرح موضوع می کنیم و اگر لازم باشد از ظرفیت شورای برنامه ریزی استان هم برای بهبود آن استفاده می کنیم.
وی با تاکید براینکه باید تحولات جمعیتی در جامعه را جدی بگیریم، افزود: این مقوله آنقدر حائز اهمیت است که به عنوان سند کلان کشور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و توجه شده و سیاست گذاری کلانی برای آن صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تحولات جمعیت یکی از دغدغه های کشورهای توسعه یافته است، ادامه داد: همه دستگاه ها باید وظایف خود را در این رابطه برای ما تعیین کنند و بیش از 22 شاخص فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با جمعیت وجود دارد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه یادآور شد، باید مشخص شود که برای امور فرهنگی و اجتماعی همچون، تحکیم پایداری خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، افزایش امید به زندگی، کاهش حوادث جاده ای، رفع مشکلات پیش روی سالمندی، کاهش بیماری های قلبی و عروقی و دیگر مسایل در ارتباط با جمعیت چه اقدام هایی شده، چه مکانیزمی برای افزایش ازدواج و کاهش طلاق وجود دارد و چه برنامه ای در دست اقدام است.
الهی تبار با تاکید براینکه از نقش تشکل های مردم نهاد در این زمینه نباید غافل بود، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید شاهد نگاه ویژه فرهنگی و اجتماعی به جامعه هستیم و وسعت این نگاه در دوران های قبل دیده نشده که باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اهمیت بالای پنجره جمعیتی ادامه داد: این پنجره می تواند به فرصت طلایی تبدیل شود و هم می تواند در صورت استفاده نامناسب به تهدید تبدیل شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مشکل مالی در زمینه طرح های پژوهشی وجود ندارد، افزود: همه دستگاه های اجرایی براساس موارد قانونی موظفند یک درصد از اعتبارات خود را به امور پژوهشی اختصاص دهند که اگر صورت نگیرد اعتبار به خزانه بر می گردد.
به گفته وی، پژوهش ها باید همه جانبه نگر و براساس مشکلات منطقه باشد و هیچ محدودیت موضوعی نخواهد داشت.
به گفته الهی تبار، شناسایی اولویت های برنامه ای در زمینه تحقق سیاستها، جلب مشارکت نهادهای غیردولتی، شناسایی اولویت های استانی و اخذ گزارش اقدام های صورت گرفته توسط دستگاه های عضو از جمله اهداف شورا است.
قرار شد دبیرخانه شورای راهبردی جمعیت استان در اداره کل ثبت احوال مستقر و جلسات آن بر حسب ضرورت حداقل ماهی یکبار برگزار شود.
دبیرخانه شورای راهبردی استان موظف به انعکاس و پیگیری مصوبات کمیته مشورتی کشور از رده های شهرستانی و گزارش آن به دبیرخانه شورا است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا است.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.