یلدا برای همگان همراه با برپایی آیین جشن و نماد پیروزی و غلبه بر تاریکی و فرصتی برای باهم بودن است و همه دوست دارند این شب تا صبح بسیار طولانی باشد تا بتوانند اندکی بیشتر کنار هم باشند.
امسال یلدا برای مرزنشینان زلزله غرب استان کرمانشاه طور دیگری است، یلدایی بدون جشن، یلدایی بدون انار سرخ، یلدایی بدون کانون گرم خانواده، یلدایی بدون همه داشته هایی که تا پیش از زلزله مهیب 21 آبان داشتند.
مرزنشینان زلزله زده غرب کرمانشاه، امسال یلدا دارند اما دوست ندارند که یلدایشان طولانی باشد، زیرا ترس پس لرزه ها، تحمل سرما و سوز شب چله زمستان در چادر بسیار سخت است و می خواهند زودتر این شب طولانی صبح شود.
یلدای امسال زلزله زدگان کرمانشاه به جای همه آن تنقلات، خوراکی های مرسوم، خنده ها و جمع شدن ها در خانه بزرگترها، با کنسرو و چراغ والر و حضور در چادر سپری می شود، چون نه خانه ای مانده و نه بزرگترهایی که از گذشته نقل کنند.
یلدای امسال زلزله زدگان کرمانشاه رنگ و بویی متفاوت دارد، سرخی این شب سرخی اشک چشمان مادران و پدران داغ دیده ای است که داغ فرزند و عزیزی را در این مصیبت بزرگ با خود به یاد دارند.
یلدای امسال کرمانشاهیان زلزله زده، شب چله درگذشتگانی است که چهل روز از نبودنشان و آوار شدن خانه ها بر سرشان گذشت، عزیزانی که دیگر نیستند و تنها داغ نبودنشان را بر دل ها گذاشتند و رفتند.
یلدای امسال زلزله زدگان کرمانشاه یلدایی است که با دلتنگی و غم عجین شده ، دلتنگی برای سقف هایی که تا 20 آبان روی سرشان بود و یک باره با زلزله مهیب 21 آبان ماه فرو ریخت.
یلدای امسال زلزله زدگان کرمانشاه، نگاه به خرابه هایی است که هزاران خاطرات با خود دارد و این خاطره ها و با هم بودن ها به یک باره آوار شد و تنها مشتی از خاک مانده و نگاه هایی نگران به فرداها.
شاید دعای زلزله زدگان غرب کرمانشاه در شب چله این باشد که خدایا دیگر پس لرزه ای نیاید که دل هایمان را بلرزاند و همین هایی که اکنون نیز داریم از ما بگیرد.
شاید دیگر هموطنانان با حال و روز این روزهای مردمان کرمانشاه آشنا نباشند و ادبیات و سختی های زلزله برایشان مفهمومی نداشته باشد ، اما چه خوب است که در یلدایتان یادی کنید از زلزله زدگان مرزنشین کرمانشاه.
در دعاهایتان برای زلزله زدگان کرمانشاه هم دعا کنید که خداوند صبر و توانی به آن ها دهد که از زیر بار این مصیبت بسیار بزرگ، کمرشان را راست کنند.
در شب یلدایتان و زمستانی که از فردای بعد از شب چله فرا می رسد، به یاد گرمی چادرها و کانکس های زلزله زدگان کرمانشاه باشید.
زلزله زدگان کرمانشاه، امسال یلدایشان تاریک است و سرد و از همین امروز به فکرشان باشید و بدانید که آن ها تا مدت‌ها بعد به همدلی و محبت بی‌دریغ شما نیاز دارند، پس هروقت که دستتان رسید ، کمکتان را به دستشان برسانید.
بد نیست بدانید که زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7079/3012/3033 خبرنگار:نازنین باباخانی **انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.