به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ هوشنگ بازوند، ‌استاندار کرمانشاه صبح یکشنبه در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان گفت: اینکه گفته شود با نصف درآمد یک بازارچه مرزی می شود کل محوطه آن را آسفالت کرد، حرف نادرستی است.
او به اعتراض مردم در جریان بازدیدش از بازارچه 'شیخ صله' در شهرستان ثلاث و باباجانی اشاره و اظهار کرد: دلیل اصلی اعتراض ها در بازارچه های مرزی این است که روشنگری لازم در باره درآمدها، هزینه ها و زیرساخت های آنها نشده است.
بازوند توصیه کرد که از نمایندگان شهرهای مرزی استان در مجلس شورای اسلامی هم برای حضور در جلسات شورا دعوت شود تا آنها در جریان جزئیات وقایع و مشکلات مربوط به این بازارچه ها قرار گیرند.
او از معاونت عمرانی استانداری خواست که هزینه های لازم برای ایجاد زیرساخت های بازارچه ها را به تفکیک مشخص کند تا در ردیف ارتقای شاخص های اقتصادی بودجه سال 97 لحاظ شود‌.

**بازارچه ها خصوصی شود
به اعتقاد بازوند 'اگر مدیریت بازارچه ها به صورت پنج یا 10 ساله به یک شرکت خصوصی واگذار شود از تبعات مدیریت کنونی سازمان همیاری های شهرداری بهتر و موثرتر است.'
او از کمیته مدیریت بازارچه ها خواست که این موضوع را بررسی و نتیجه را در جلسه آینده گزارش کنند.
استاندار کرمانشاه همچنین این کمیته را مامور تهیه و تدوین شرح خدمات لازم در بازارچه های استان کرد.

** اختلاف مدیران استانی با سازمان بودجه
بخشی از این جلسه هم به انتقادهای مستقیم و غیرمستقیم مدیران اقتصادی استانداری و فرمانداران شهرهای مرزی به سازمان برنامه و بودجه استان گذشت زیرا آنان معتقد بودند که بودجه قانونی بازارچه ها پرداخت نمی شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه اما گفت: طی 2 سال گذشته 240 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و ملی به بازارچه های مرزی استان تخصیص داده شده است.
طهمورث الیاسی بختیاری همچنین با بیان اینکه بازارچه های مرزی استان وضع مناسبی ندارند، گفت: دولت فقط باید خدمات زیربنایی را به بازارچه ها ارائه کند و مدیریت آنها به بخش خصوصی واگذار شود زیرا این کار باعث شفافیت، رضایت و کیفیت بیشتر کار می شود.
محسن دارابی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اما به اظهارات الیاسی واکنش نشان داد و گفت: بهتر است براساس واقعیات سخن بگوییم؛ تاکنون حتی یک ریال از سهم دولت از درآمد بازارچه های مرزی در سال 96 پرداخت نشده و ما در مجموع 172 میلیارد ریال از بودجه طلب داریم.
دارابی تاکید کرد که با اعتباری معادل 12 یا 13 میلیارد ریال نمی توان به پنج بازارچه استان خدمت رسانی مناسب کرد.
به اعتقاد او، اعتبار مصوب برای توسعه بازارچه های مرزی کمتر از نصف سهم دولت از درآمد بازارچه هاست.
براساس قانون 20 درصد از درآمد مدیریت بازارچه های مرزی متعلق به دولت است که باید به خزانه واریز و برای توسعه بازارچه ها هزینه شود.
رضا رحیمی معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه هم با اشاره به مشکلات متعدد مالی در توسعه خدمات زیربنایی بازارچه های مرزی استان، از تخصیص نیافتن بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه استان ابراز نارضایتی کرد.
فرمانداران شهرستان های سرپل ذهاب و قصرشیرین هم خواستار افزایش و تخصیص اعتبار توسعه زیرساخت های بازارچه های مرزی شدند.

** دلیل حل نشدن مشکلات 20 ساله بازارچه ها
در ادامه پرویز ایده پور، فرماندار شهرستان پاوه یک موضوع کلیدی را مطرح کرد و گفت: مهمترین دلیل حل نشدن مشکلات 20 ساله بازارچه های مرزی استان این است که هدف بلند مدت و آینده این بازارچه ها مشخص نیست.
او مثال زد که هنوز راهبرد کلان بازارچه شوشمی پاوه مشخص نیست و ما نمی دانیم که آیا قرار است این بازارچه تبدیل به مرز رسمی شود یا خیر؛ به همین دلیل نمی توان با نهادها و اصناف موثر در توسعه این بازارچه به یک توافق بلند مدت رسید.
به گفته ایده پور، اکنون وضعیت بازارچه شوشمی به این صورت است که روزانه تنها چند ترخیص‌ کار در حال ترخیص تعدادی کامیون از بازارچه هستند.
همچنین داریوش پناهی، دبیر اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز از اعضای شورا درخواست کرد که هزینه باربری برای بازرگانان قابل انتخاب باشد و آنها بتوانند بسته به اهمیت و حساسیت بار خود از کارگرهای عمومی بازارچه یا اختصاصی خود استفاده کنند و مجبور نباشند 2 بار هزینه باربری پرداخت کنند.

**نوبت فروشی در مرز نداریم
علی اکبر اکبری، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی نیز در پاسخ به سوال استاندار کرمانشاه در باره علت اعتراض مردم این شهرستان گفت: نوبت فروشی و سودجویی برخی سرکارگرهای تخلیه بار در مرز 'شیخ صله' تا چندی پیش وجود داشت اما ما آن را جمع کرده ایم.

** نوبت به دستور جلسه نرسید!
دستور جلسه امروز بررسی پیشنهاد تعرفه بازارچه های مرزی استان بود که توسط کمیته کارشناسی شورای ساماندهی مبادلات مرزی تنظیم شده بود.
اما خیلی دیر و در چند دقیقه پایانی نوبت به دستور جلسه رسید؛ به همین دلیل استاندار کرمانشاه از دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خواست که بررسی بیشتر این موضوع را به جلسه بعدی شورای ساماندهی مبادلات مرزی موکول کند.
از دیگر نکات قابل توجه جلسه امروز آغاز آن در ساعت هفت صبح بود.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.