آمارهای رسمی حاکیست که طی چهار سال اخیر بیش از چهار هزار هکتار از زمین های ملی استان کرمانشاه به دست سودجویان نیست و نابود شده؛ البته آمار غیررسمی بسیار بیشتر از این است.
زمین خواران ابتدا پوشش های گیاهی منابع طبیعی را با انواع روش ها تخریب می کنند سپس بر آن چنبره می زنند.

**منابع طبیعی چگونه به تاراج می رود؟
مراد شیخ ویسی، مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین عوامل تخریب جنگل و تصرف اراضی ملی استان، توسعه زارعت دیم، آتش زدن منابع و توسعه زیرساخت هاست.
در واقع زمین خواران با شخم زدن بوته زارها و الحاق آن به زمین های کشاورزی یا آتش زدن جنگل ها دست به تصرف اراضی ملی می زنند.
براساس آمارها از سال 92 تاکنون 2 هزار و 599 هکتار از اراضی ملی در سطح استان کرمانشاه به آتش کشیده شده است.
ساخت و سازها و فعالیت های عمرانی بی ضابطه هم دیگر عامل تخریب چشمگیر منابع طبیعی و جنگل هاست که چون پیمانکاران و سایر متولیان، برخلاف قانون هیچ اقدامی هم برای جبران نمی کنند، موجب اعتراض های زیادی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در این باره گفت: به تازگی اعلام کرده‌ایم که تخلفات پیمانکاران در نابودی و تصرف منابع طبیعی را به دادگاه ارجاع خواهیم داد.
شیخ ویسی افزود: اشتباه برخی مدیران استانی این است که تصور می کنند اگر منابع طبیعی استان مبلغ خسارت های وارده را از دولت طلب کند، باید از منابع استانی پرداخت شود در حالی که این گونه نیست و با توجه به ملی بودن طرح های عمرانی، جبران خسارت آنها به منابع طبیعی باید از بودجه ملی تامین شود.

** فقط 35 نفریم
شاید مهمترین سوال و ابهام این باشد که چرا سودجویان به راحتی بر منابع طبیعی ملی چنگ می اندازند و آنها را تخریب و تصرف می‌کنند و کسی هم یارای مقابله با آنان را ندارد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه، دلایل مختلفی برای این موضوع بیان می کند؛ به گفته او یکی از مهمترین موانع 'کمبود بودجه' منابع طبیعی استان است و در این زمینه به شدت کم توجهی می شود.
شیخ ویسی، مشکل دیگر را 'کمبود نیرو' عنوان کرد و گفت: طی شش هفت سال اخیر حتی یک نفر استخدام جدید نداشته‌ایم اما در عوض حدود 40 نفر از نیروهای این اداره کل بازنشسته شده اند.
آنچنان که او می گوید: الان کل پرسنل اداره کل منابع طبیعی استان 35 نفر است طوری که نصف پست های چارت سازمانی است.
شیخ ویسی تأکید دارد که باید نیروهای جوان زیادی جذب این اداره کل شود زیرا حفاظت از منابع طبیعی گسترده استان با این تعداد نیرو و محدودیت ها شدنی نیست.
دو سوم استان 2.5 میلیون هکتاری کرمانشاه را جنگل و مرتع تشکیل می دهد و شاید طبیعی است که متولیان حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در موارد زیادی متوجه کوچک شدن ریه های استان و آب رفتن زمین های ملی نشوند.
بویژه اینکه بودجه و نیروی عملیاتی این سازمان ها اندک است و برنامه های گسترده ای برای مشارکت دادن مردم در حفاظت از منابع و زمین های ملی وجود ندارد.

** منابع طبیعی و محیط زیست ادغام شوند
اما مشکلات منابع طبیعی استان کرمانشاه به همین جا ختم نمی‌شود؛ یکی دیگر از دلایلی که سبب هرز رفتن توان نیروها و ناکارآمدی برنامه‌های حفاظت از منابع طبیعی می شود، 'موازی کاری' است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در این زمینه نکته قابل تاملی را بیان کرد و گفت: 80 درصد وظایف این اداره و اداره کل محیط زیست مشترک است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
به اعتقاد شیخ ویسی، باید پیشنهاد 'ادغام منابع طبیعی و محیط زیست' با جدیت بیشتری بررسی و پیگیری شود.

** چند حرکت مثبت برای پای کار آوردن مردم
شیخ ویسی همزمان با اینکه از کمبودها می گوید، اشاره ای هم به برنامه ها و تلاش این اداره کل برای بهبود اوضاع می کند.
او دست روی تقویت تشکل های مردم نهاد (ان‌جی‌او ها) و تعاونی های فعال در عرصه محیط زیست و منابع طبیعی می گذارد و تاکید دارد که یکی از مهمترین و موثرترین راه ها برای حفاظت از منابع طبیعی 'مشارکت دادن مردم' در این کار است.
اقدامی که به گفته شیخ ویسی کلید آن خورده شده و قرار است، براساس طرح های تهیه شده، عرصه هایی که مورد بهره برداری مردم استان است، به نامشان سند بخورد و تحویل آنان شود تا با تعلق خاطر بیشتری کار حفاظت را انجام دهند.
آنچنان که او گفت: تاکنون نزدیک به 500 هزار هکتار از اراضی ملی استان با عقد تفاهم‌نامه هایی به 60 هزار خانوار عشایر و روستائی واگذار شده تا همزمان با حفاظت و حراست، از آنها بهره برداری و درآمدزایی کنند.
یکی دیگر از اقدام های مثبتی که برای مشارکت دادن مردم آغاز شده 'تشکیل صندوق توسعه منابع طبیعی' است.
این صندوق البته یک صندوق رسمی کشوری است اما به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه، تاکنون 12 هزار نفر از خانواده های عشایر و روستایی استان عضو صندوق شده و حتی سهم 600 میلیون تومانی خود را به آن واریز کرده‌اند.
او گفت که از استانداری کرمانشاه هم انتظار داریم که سهم 50 میلیون تومانی دولت را به صندوق توسعه منابع طبیعی واریز کند تا این صندوق به صورت رسمی کار خود را آغاز کند.
براساس سخنان شیخ ویسی، این صندوق قرار است به روستائیان و عشایر طرف قرارداد منابع طبیعی استان کرمانشاه تسهیلات بدهد و کسب و کارشان را رونق دهد.
به گفته او، با شروع به کار صندوق و اعطای تسهیلات سرمایه‌گذاری، تولید و فرآوری و صادرات محصولات دامی تقویت می‌شود که کمک بزرگی به کاهش معضل بیکاری در استان نیز هست.

** بدون مردم، بی فایده است
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تاکید کرد: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و نمی توان با صرف جریمه و برخورد قانونی، ‌مانع از تخریب و تصرف منابع طبیعی شد بلکه باید با همراهی و مشارکت مردمی، هم از ظرفیت های طبیعت استفاده کرد و هم عوامل تخریب را کنترل و مهار کرد.
به همین دلیل او اصرار دارد که رسانه ها باید در زمینه فرهنگ سازی در بین مردم تلاش بیشتری کنند.
یک میلیون و 717 هزار هکتار از مساحت استان 2 میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که 527 هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و 190 هزار هکتار دیگر را مراتع تشکیل می دهند یعنی حدود 1.5 درصد از وسعت منابع طبیعی کشور
استان کرمانشاه با 24 هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.