مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تخریب و تصرف چهار هزار و 366 هکتار از زمین های ملی سطح استان طی 4.5 سال گذشته خبر داد و گفت که تاکنون حدود نیمی از این اراضی رفع تصرف شده است.
مراد شیخ ویسی اضافه کرد: با تلاش ها صورت گرفته از سال 92 تا انتهای نیمه اول سال 96 در مجموع، 2 هزار و 94 هکتار از اراضی تخریب و تصرف شده، به دامان اراضی ملی برگشته است.
براساس آمار دادگستری استان کرمانشاه، در سال 92، 842 هکتار از اراضی ملی تخریب و تصرف شده که این آمار با یک رشد نجومی در سال بعد از آن 2 برابر شده است.
سطح تخریب و تصرف در سال 94 کاهش یافت اما از هزار و 187 هکتار پایین تر نیامد تا اینکه در سال 95 شاهد یک کاهش 60 درصدی بودیم؛ در این سال 470 هکتار از اراضی ملی تخریب و تصرف شد.
آمار 242 هکتاری 6 ماهه اول سال 96 هم تغییر چندانی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان نمی دهد.
طی این 4.5 سال گذشته نهادهای متولی موفق شده اند حدود نیمی از اراضی را از زمین خواران پس بگیرند جز در سال 93 که این آمار تنها 35 درصد بود و البته نیمه اول امسال که در روندی مثبت به حدود 80 درصد رسید.
آمار رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه هم حاکیست که از سال 93 تا 95 حدود هزار و 553 هکتار از اراضی متعلق به منابع طبیعی استان از چنگال زمین خواران بیرون کشیده شده است.
به اعتقاد محمدرضا عدالتخواه، اگر روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان متوقف نمی شد، اکنون از محدوده قزانچی تا میدان امام حسین (ع) شهر کرمانشاه اثری از زمین های کشاورزی نبود.
او عنوان کرد: طی سه سال اخیر 120 هزار نفر- ساعت تحت آموزش های رایگان در باره مقابله با زمین خواری قرار گرفته اند.

**حربه زمین خواران
به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه، مهمترین عوامل تخریب جنگل و تصرف اراضی ملی استان، 'توسعه زارعت دیم، آتش زدن منابع و توسعه زیرساخت ها' است.
در واقع زمین خواران با شخم زدن بوته زارها و الحاق آن به زمین های کشاورزی یا آتش زدن جنگل ها دست به تصرف اراضی ملی می زنند.
براساس آمارها از سال 92 تاکنون 2 هزار و 599 هکتار از اراضی ملی در سطح استان کرمانشاه به آتش کشیده شده است.
ساخت و سازها و فعالیت های عمرانی بی ضابطه هم دیگر عامل تخریب چشمگیر منابع طبیعی و جنگل هاست که چون پیمانکاران و سایر متولیان، برخلاف قانون هیچ اقدامی هم برای جبران نمی کنند، موجب اعتراض های زیادی شده است.

** روی مردم حساب کنید
یکی از مهمترین و موثرترین راه ها برای حفاظت ار منابع طبیعی مشارکت دادن مردم در این کار است؛ اقدامی که به گفته شیخ ویسی در حال انجام و قرار است، براساس طرح های تهیه شده، عرصه هایی که مورد بهره برداری مردم استان است، به نامشان سند بخورد و تحویل آنان شود تا با تعلق خاطر بیشتری کار حفاظت را انجام دهند.
آنچنان که او گفت: تاکنون نزدیک به 500 هزار هکتار از اراضی ملی استان با عقد تفاهم‌نامه هایی به عشایر و روستائیان واگذار شده تا همزمان با حفاظت و حراست، از آنها بهره برداری و درآمدزایی کنند.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تاکید کرد: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و نمی توان با صرف جریمه و برخورد قانونی، ‌مانع از تخریب و تصرف منابع طبیعی شد بلکه باید با همراهی و مشارکت مردمی، هم از ظرفیت های طبیعت استفاده کرد و هم عوامل تخریب را کنترل و مهار کرد.
یک میلیون و 717 هزار هکتار از مساحت استان 2 میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که 527 هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و 190 هزار هکتار دیگر را مراتع تشکیل می دهند یعنی حدود 1.5 درصد از وسعت منابع طبیعی کشور.
استان کرمانشاه با 24 هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.