ناهید قمریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اظهارات نابخردانه ترامپ علیه نظام اسلامی و سپاه پاسداران افزود: ترامپ در این اظهارات به بیان دیدگاه های شخصی خود و تعداد محدودی از متحدان منطقه ای خود در رابطه با ایران و سیاست های هسته ای آن پرداخت.
وی اظهار کرد: سراسر این سخنرانی نشان از این داشت که ترامپ سیاستمداری به خوبی پیشینه تجاری اش نیست و سخنان او حتی در داخل آمریکا و میان هم حزبی هایش مقبولیت و پذیرش چندانی ندارد.
وی بیان کرد: اگر چه سخنان ترامپ تکرار مکررات و بهانه جویی های بی خردانه وی برای در تنگنا قرار دادن سیاست های جمهوری اسلامی ایران بود و مبحث جدیدی در این حوزه را نگشود، اما می توان موضوعات مطرح شده در سخنرانی وی را در 2 بعد کلی مورد توجه و بررسی قرار داد.
دانشجوی دکترای علوم سیاسی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قصرشیرین اضافه کرد: بخشی از سخنان ترامپ در رابطه با سیاست داخلی و بخشی نیز مربوط به سیاست خارجی و موضع گیری های فراملی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران بود که باید گفت در هیچ یک از این 2 حوزه نتوانست دستاوردی را کسب کند.
قمریان گفت: به وضوح مشاهده شد تمام کلیدواژه هایی که رییس جمهوری آمریکا در مورد ایران به کار گرفت غیرکارشناسی و اشتباه راهبردی بود که از جمله آن می توان به ملت تروریست، خلیج عربی، لغو برجام و تهدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: ترامپ در نگاهی سطحی و غیردیپلماتیک، برخلاف روسای جمهوری پیشین آمریکا، انگشت اتهام را به سمت مردم ایران نشانه گرفت و آن ها را تروریست خواند که این امر برخلاف سیاست های ایالات متحده که همواره سعی کرده حساب ملت را از دولت جدا کند، بود و همین امر نیز سبب نفرت عمومی وی در داخل کشور ما شد.
وی ادامه داد: ترامپ با تهدید سپاه پاسداران به عنوان یکی از حساس ترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی دچار یک اشتباه فاحش شد و در پاسخ به این تهدید موضع گیری قاطع رییس جمهوری و سایر مقامات سیاسی و نظامی کشورمان نشان داد که فارغ از اختلاف نظرات جزیی داخلی و منازعات درون گفتمانی، در رابطه با موضوعات و منافع ملی در داخل کشور اجماع و وحدت ملی حاکم است و هیچ قدرت منطقه ای و جهانی نمی تواند آن را خدشه دار کند.
قمریان گفت: اشتباه دیگر ترامپ عربی خواندن خلیج فارس بود و می توان گفت رییس جمهوری آمریکا حتی به اسناد و منابعی در کشور خود که بارها و بارها نام خلیج فارس را تصریح کرده اند، آگاهی ندارد اما با قاطعیت می توان گفت وی تنها برای خوشایند برخی دولت های منطقه و در راستای منافع اقتصادی خود به تحریف تاریخی بزرگی اقدام کرد که نه تنها برای وی نتیجه بخش نبود بلکه سبب وحدت و انسجام بیش از پیش نیروهای داخلی در ایران شد.
وی افزود: نکته دیگر این که ادعای ترامپ در رابطه با نوع حکومت ایران و رفتار آن با شهروندانش در جریان مسایل داخلی، امری غیرعرف بین الملل و دخالت صریح یک کشور در امور داخلی دیگر کشورها و نقض قوانین بین المللی است که این بخش از سخنان وی نیز قابل پذیرش نیست.
این مدرس دانشگاه افزود: بخش دیگری از سخنان ترامپ در رابطه با سیاست های منطقه ای ایران بود، مانند ادعای وی در مورد برانگیختن اختلافات قومی، مذهبی توسط ایران در کشورهای منطقه که دیگر خوراک رسانه ای و تبلیغاتی چندانی ندارد.
وی اظهارداشت: مطالعه تاریخی به درستی نشان می دهد که اختلافات قومی، مذهبی در منطقه، زائیده تقسیم های جغرافیایی استعماری و ایجاد مرزهای سیاسی میان اقوام منطقه خاورمیانه برای تشکیل حکومت های دست نشانده توسط غرب بوده است و در برهه کنونی اگر کشور ایران نبود، گروهک تروریستی داعش به بدترین شکل ممکن در 2 کشور عراق و سوریه حکومت می کرد به گونه ای که حتی خود غربی ها نیز نمی توانستند با آنها مقابله کنند.
وی گفت: هدف ترامپ از این سخنرانی تخریب چهره جمهوری اسلامی در داخل و عرصه بین الملل و مهم تر از همه برانگیختن حساسیت جهانی نسبت به برنامه های هسته ای ایران بود که با خلاف واقع گویی و بیان غیرحرفه ای و غیرسیاستمدارانه دیدگاه های خود سبب شد اتحادیه اروپا بر رعایت اصول و مفاد توافق هسته ای توسط ایران مهر تایید بزند و آمریکا حتی در میان متحدان اروپایی و آسیایی خود تنها بماند.
وی افزود: به نظر می رسد سخنرانی ترامپ از 2 جهت برای ما مفید بود، از یک سو موضع گیری وی در خصوص برنامه های هسته ای و توافق با 1+5 سبب شد چهره دونالد ترامپ مخدوش و منزوی شود و حتی بزرگترین شرکای سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه سخنان وی موضع گرفته و بیانیه صادر کنند و این تایید کننده دیپلماسی موفق، هوشیارانه و دوراندیشانه جمهوری اسلامی و تیم مذاکره کننده هسته ای بود.
وی گفت: عصبانیت و آشفتگی ترامپ از توافق با ایران نشان از این دارد که برجام دارای دستاوردها و امتیازاتی بوده که توانسته رییس جمهوری تاجر پیشه آمریکا را این گونه به تلاش و تکاپو وا دارد که آن امتیازات را به نحوی محدود کند.
وی افزود: این امر می تواند به خوبی اندک مخالفان داخلی معتقد به بی حاصل بودن برجام را قانع کند که اگر برجام برای کشور ما زیان آور بوده و هیچ دستاوردی نداشته پس این همه عصبانیت و تلاش امریکا برای چیست؟
قمریان گفت: از سوی دیگر سخنرانی ترامپ و موضع گیری مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران نشان داد که مردم ما جدای از گرایش های سیاسی و حزبی متفاوت خود ، به درجه ای از بلوغ و رشد سیاسی رسیده اند که وحدت و منافع ملی را بر اختلافات جزئی و داخلی ترجیح دهند.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.