به گزارش خبرنگار ایرنا؛ اعتیاد، طلاق، ایدز، حاشیه نشینی امروز به یکی از معضلات استان کرمانشاه تبدیل شده که کاهش این آسیب ها به همت و عزم همگانی نیاز دارد و در این میان سازمان های مردم نهاد و تشکل های غیردولتی با توانمندی سازی، مهارت آموزی و آموزش اقشار مختلف می توانند گره گشا باشند.
جبهه نجات کرمانشاه به عنوان سازمان مستقل و غیرانتفاعی با شماره ثبت 103 مجوز خود را از وزارت کشور اخذ کرده و از سال 1383 با هدف حمایت از حقوق کودک براساس اصول مندرج در پیمان نامه جهانی حقوق کودک و با استفاده از همکاری اعضای داوطلب فعالیت خود را آغاز کرده است.

**کودکان نیازمند حمایت و توجه ویژه
قائم مقام جبهه نجات کرمانشاه روز چهارشنبه در حاشیه همایش حمایت از حقوق کودک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این جبهه تلاش می کند تا با شناساندن و تفهیم و ترویج این حقوق به عموم مردم به برداشته شدن موانع عینی و ذهنی به تحقق حقوق کودکان یاری رساند و برای ایجاد زمینه های مناسب برای بهبود وضعیت عمومی زندگی، رشد جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان این سرزمین گام های موثری بردارد.
دکتر آرزو محرابی با بیان اینکه تمام فعالیت های انجمن، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است، اظهار کرد این انجمن در زمینه های مربوط به آموزش، اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، کمک های عملی به کودکان آسیب دیده از بلایای طبیعی، کودکان خیابانی کودکان جنگ زده، کودکان آزاردیده، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، دختران و پسران فراری، کودکان کار، کودکان طلاق و نیز خدمات مشاوره به خانواده ها تلاش می کند.
او شعار این انجمن را 'حقوق کودک هدف ما' و 'احقاق حق کودک سیاست ما' اعلام کرد و گفت: اولویت این انجمن برگزاری کلاس های آموزشی برای اقشار در معرض آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه شهر کرمانشاه است.
او با بیان اینکه دفتر این انجمن اکنون در منطقه حکمت آباد کرمانشاه دایر است، افزود: خانه کودک انجمن از 6 ماه قبل در این منطقه فعالیت خود را برای 2 رنج سنی کودکان از 6 تا 10 سال و نوجوانان 11تا 18 سال شروع کرده است.
وی آموزش مهارت های زندگی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی بخصوص تجاوز جنسی را از طریق قصه خوانی و به شکل بازی به کودکان را از جمله فعالیت های این انجمن اعلام کرد و گفت: اکنون 80 کودک و نوجوان از حواشی شهر کرمانشاه زیرپوشش فعالیت های انجمن هستند.
او بخش دیگری از فعالیت های انجمن را مربوط به زنان سرپرست خانوار اعلام کرد و گفت: تاکنون 80 خانوار در کلاس های آموزشی انجمن شامل خیاطی، فرشبافی، قلاب دوزی، گیوه بافی ثبت نام کرده اند و قصد داریم با توانمند کردن این زنان امکانات لازم برای تولید هر هنری که علاقه دارند را فراهم کنیم و سپس برای فروش تولیدات آنها نیز تلاش می کنیم.
وی به راه اندازی کارگاهی در منطقه حکمت آباد برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و افزود: این کارگاه به زودی تجهیز و فعالیت تولیدی در آن آغاز می شود.

** کاهش خشونت در میان کودکان یکی از اهداف انجمن
مدیرخانه کودک انجمن جبهه نجات کرمانشاه نیز در این گفت و گو با بیان اینکه کاهش آسیب ها هدف اصلی این انجمن است، گفت: از طریق بازی درمانی و آموزش های مهارتی، به خودمراقبتی کودکان کمک کنیم و آنها را توانمند نماییم که از خود مراقبت کنند.
پگاه نجفیان که کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دارد، افزود: اغلب کارشناسان این انجمن کارشناس ارشد و دکترای روانشناسی هستند و به طور مستمر در زمینه ارائه آموزش های لازم به کوکان و نوجوانان مناطق حاشیه شهر کرمانشاه تلاش می کنند.
اول کنترل خشم، خواب سالم، تفکر سالم، خودمراقبتی را از جمله آموزش های مهم به کودکان و نوجوانان دراین انجمن دانست و گفت: این آموزش ها بازخورد بسیار خوبی در میان این اقشار داشته به طوریکه مشاهده می کنیم که میزان خشونت های کلامی و فیزیکی آنها به مراتب از قبل برگزاری کلاس های آموزشی کمتر شده و به تدریج نیز بهتر می شود.
وی گفت: تلاش می کنیم کودکان و نوجوانان را از طریق وارد کردن به محیط های آموزشی و فرهنگی اهل گفت و گو و تعامل کنیم و آنها را از خشونت دور نماییم.

**کمک به خانوارهای دارای مشکل مالی
مدیر خانه اشتغال انجمن جبهه نجات کرمانشاه نیز در این گفت و گو با اعلام اینکه زنان بی سرپرست و بد سرپرست مناطق حاشیه شهر کرمانشاه عضو این خانه هستند، گفت: فعالیت این خانه از 2 ماه قبل شروع شده و بیش از 100 زن اکنون عضو این خانه هستند.
حُسنا کمری با بیان اینکه این افراد از فقر مالی رنج می برند، افزود: در رشته های مختلف از جمله خیاطی، قالیبافی، گیوه دوزی و قلاب بافی این افراد را آموزش می دهیم و سپس انجمن به فروش تولیدات آنها کمک می کند.
او گفت: آموزش ها توسط 2 مربی از سوی انجمن به زنان علاقه مند ارائه می شود.
وی اظهار کرد: کارگاه انجمن نیز به زودی تجهیز و در اختیار این زنان گذاشته می شود.
براساس آمارهای رسمی حدود 21 درصد از جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه در رده سنی زیر 15 سال یعنی رده سنی کودک و نوجوان قرار دارند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.