به گزارش خبرنگار ایرنا، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دعوت اتاق بازرگانی استان و به منظور بررسی مسایل و مشکلات استان یکشنبه شب وارد کرمانشاه شدند و قرار است امروز دوشنبه نشست های متعددی با فعالان اقتصادی و مسئولان استان برگزار کنند.
نخستین نشست اعضای این کمیسیون صبح دوشنبه در هتل پارسیان با حضور اعضای کمیسیون، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی برگزار شد.
بالا بودن نرخ بیکاری، وجود بروکراسی اداری، حمایت نکردن سیستم بانکی از سرمایه گذاران و نبود انگیزه برای سرمایه گذاری در استان از مهمترین موضوعاتی بود که در این نشست از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد.

**شرکت های کابل سازی مواد اولیه برای تولید ندارند
مدیرعامل شرکت کابل باختر استان کرمانشاه در این نشست به تعطیلی شرکت تولیدی کابل باختر که قدیمی ترین شرکت تولیدی کرمانشاه است نیز اشاره کرد و افزود: این واحد به دلیل نبود ماده اولیه مس و آلومینیوم از یک ماه گذشته تعطیل شده است.
سالار فخری، وضعیت تمام شرکت های کابل در کشور را وخیم اعلام کرد و گفت: از وزارت صنعت درخواست می کنیم که نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز فعالیت این واحدها تلاش کند.
وی در ادامه همچنین با تاکید بر تجدید نظر در صدور مجوزها در بخش هایی از صنعت مانند واحدهای تولید نوشابه، روغن و نمک گفت: به صورت مکرر مضرات این محصولات توسط بهداشت گوشزد می شود اما از طرف دیگر هر روز بر تعداد واحدهایی از این دست افزوده می شود.

**مجلس و دولت به رونق کسب و کار در کرمانشاه توجه کنند
رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست خواستار توجه ویژه مجلس و دولت به رونق کسب و کار و تسهیل گری در جذب سرمایه گذاری در استان شد و گفت: برای جذب سرمایه گذاری در استان باید در سرمایه گذاران انگیزه های لازم را ایجاد کرد.
جهانبخش شکری، با بیان اینکه استان از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است، افزود: با تکیه بر این ظرفیت ها و پتانسیل ها می توان مشکلات بیکاری استان را مرتفع کرد.

**همه ظرفیت های توسعه در استان کرمانشاه وجود دارد
یکی از فعالان اقتصادی استان و سرمایه گذار چند پروژه تولیدی و خدماتی در شهرستان روانسر نیز در این نشست خواستار توجه به زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در استان شد و گفت: کرمانشاه به دلیل جنگ و ناامنی، از روند توسعه عقب ماند و امروز باید این عقب ماندگی جبران شود.
بهرام ایزدی با بیان اینکه حوزه صنعت در استان کرمانشاه رها شده است، افزود: همه ظرفیت های توسعه در استان کرمانشاه وجود دارد و در کنار آن مردم استان از استعداد بالایی برخوردارند به شرطی که از آنها حمایت جدی شود.
او مهمترین مشکل کشور و به خصوص استان کرمانشاه را در راستای توسعه، نبود مدیریت صحیح دانست و گفت: با مدیریت صحیح و بکارگیری نیروهای مستعد و توانمند و استفاده از همه ظرفیت ها می توان مشکلات بیکاری و اشتغال استان کرمانشاه را برطرف کرد.
ایزدی، همچنین به بدهکار بودن اغلب واحدهای تولیدی استان به سیستم بانکی اشاره کرد و پیشنهاد داد به این واحدها تسهیلات بانکی کم بهره پرداخت شود تا بتوانند بدهی خود را بپردازند و فعالیتشان را ادامه دهند.
او از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواست استان کرمانشاه را با توجه به مسایل و مشکلات حادی مانند بیکاری که دارد به صورت ویژه ببینند.

**قطعه سازان کرمانشاه توان تولید نیازهای داخل استان را دارند
کوثری یکی از قطعه سازان استان نیز در این نشست خواستار توجه ویژه وزارت صنعت به قطعه سازان استان شد و گفت: باتوجه به اینکه کارخانه خودروسازی صحنه نیز افتتاح شده درخواست ما کمک به قطعه سازان استان برای تولید قطعات در استان است.
او گفت که قطعه سازان استان کرمانشاه توان ساخت برخی از قطعات در استان را به شرط حمایت دستگاه های مرتبط را دارند.

**بروکراسی اداری مهمترین مانع توسعه استان کرمانشاه
نائب رئیس خانه صنعت و معدن و از تولیدکنندگان استان نیز در این نشست، بروکراسی اداری را یکی از مهمترین مشکلات کشور و استان دانست و گفت: بیکاری موجود در استان کرمانشاه در نتیجه روش های غلط و اشتباه سال های گذشته به وجود آمده است.
علی حجتی، عدم مدیریت و موازی کاری را منجر به ورود نکردن سرمایه گذاران به کرمانشاه دانست و افزود: این مسایل باعث شده که سرمایه گذار از استان فراری باشد.
او از رقابت شرکت های دولتی با بخش خصوصی نیز انتقاد کرد و گفت: برخی از شرکت های قدرتمند دولتی اجازه عرض اندام به بخش خصوصی را نمی دهند و این موضوع برخلاف اظهارات مسئولان در زمینه حمایت از بخش خصوصی است.
چند تن از مسئولان واحدهای تولیدی استان در این نشست خواستار تدوین بسته ویژه برای رفع بیکاری در استان شدند و تاکید کردند که راهکار برون رفت از وضعیت فعلی در استان، توجه ویژه در اختصاص بودجه و امکانات به استان است.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه دارای بیش از یک هزار واحد تولیدی و صنعتی با بیش از 30 هزار نفر اشتغالزایی است.
براساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در استان کرمانشاه 20 درصد است و استان در این زمینه رتبه اول کشور را دارد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.