به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سراب بیستون در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون قرار دارد که شصت و ششمین اثر طبیعی ملی است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۰۲۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که مزارع منطقه بیستون را سیراب می کند.
یکی از کشاورزان بیستونی که زمین های کشاورزی اش در پایین دست سراب این شهر واقع شده در تماس با دفتر ایرنا مرکز کرمانشاه از رویکرد مسئولان پایگاه میراث جهانی بیستون در ایجاد محدودیت در برداشت آب از سراب این شهر گلایه کرد و گفت: با وجود اینکه سهم حقابه از این سراب برای آبیاری زمین های کشاورزی داریم اما برای ما محدودیت در استفاده از آب قائل شده اند.
محمد نقی طهماسبی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مسئولان پایگاه میراث جهانی به کشاورزان گفته اند نباید از آب سراب برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده کنید، افزود: این در حالی است که ما در سند زمین های خود سهم حقابه داریم.
وی اظهار کرد که در داخل محوطه میراث جهانی چمن کاری انجام شده و از محل آب سراب این چمن ها را آبیاری می کنند و سهم آب کمتری به زمین های کشاورزی ما می رسد.
وی با اشاره به اینکه براساس هکتار سهم آب از سراب بیستون داریم، گفت: هر ساله به امور آب شهرستان هرسین بابت استفاده از آب سراب بیستون حقابه پرداخت می کنیم و اکنون به دلیل کاهش بارش ها حجم آب سراب نیز کم شده و زمین های ما بی آب مانده است.
وی با بیان اینکه مجموع زمینهای کشاورزی بخش بیستون حدود 153هکتار است، گفت: از این میزان بین 80 تا 90 هکتار آن در اطراف میراث جهانی و سراب واقع شده که همه این زمینها آبی است.
طهماسبی که عضو شورای اسلامی شهر بیستون نیز هست در ادامه گفت: برخی از کشاورزان برای تامین آب اقدام به حفر چاه کردند که امور آب چاه ها را پر کرده است و اجازه حفر چاه را نمی دهد.
او با بیان اینکه ما آب برای کشاورزی نداریم از آن طرف مسئولان پایگاه جهانی از آب سراب بیستون برای آبیاری چمن دست کاشت خود استفاده می کنند.
به گفته او، در زمین های کشاورزی این منطقه گندم، ذرت و چغندر کشت می شود.
این کشاورز بیستونی در ادامه سخنان خود همچنین به مشکل در تردد برخی از کشاورزان به داخل محوطه جهانی برای پیگیری موضوع آب از سراب نیز اشاره کرد و گفت: هر فرد بیستونی برای هر بار تردد باید 30 هزار ریال به عنوان بلیط پرداخت کند که با توجه به مراجعات مکرر ما به سراب پرداخت این مبلغ منطقی نیست.
وی با اشاره به اینکه سراب بیستون اکنون آب دارد از مسئولان پایگاه جهانی خواست نسبت به تامین آب موردنیاز زمین های کشاورزی اطراف سراب اقدم کنند.

**مشکلی در تامین آب از محل سراب وجود ندارد
معاون پایگاه جهانی بیستون نیز دراین ارتباط در گفتگو با خبرنگار ایرنا با رد هرگونه ایجاد ممنوعیت و محدودیت در تامین آب کشاورزی و یا دسترسی به سراب بیستون گفت: پایگاه جهانی هیچ ممنوعیتی برای کشاورزان در استفاده از آب سراب قائل نشده است.
پیمان نعمتی اظهار کرد که چمنزارهای محوطه جهانی توسط آب چاه آبیاری می شود و برای این موضوع تاسیسات مورد نیاز ایجاد شده و از آب سراب برای این منظور استفاده نمی شود.
وی با بیان اینکه سراب بیستون همیشه آب دارد و کشاورزان برای استفاده از آب آن مشکلی ندارند، گفت: ما هیچ ممانعتی برای استفاده از این آب نکرده ایم و کشاورزان به راحتی از این آب استفاده می کنند.
وی به ممنوعیت تردد به داخل محوطه نیز افزود: پایگاه های جهانی با هدف تامین امنیت گردشگران ضوابط و قوانینی را لحاظ کرده و این ضوابط براساس قانون باید وجود داشته باشد و ما کاملا به صورت قانونی اقدام به ضابطه مند کردن ترددها کرده ایم.
وی همچنین اخذ بلیط از اهالی بیستون برای تردد به سراب را رد کرد و گفت: ما از مردم بیستون بلیطی اخذ نمی کنیم و بلیط فروشی فقط برای گردشگران است.
بیستون شهری در 30 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه با حدود پنج هزار نفر جمعیت، مهد تمدن و تاریخ است و آثار باستانی فراوانی را از هزاران سال پیش در دل خود جای داده است.
مجموعه تاریخی بیستون در جنوب غربی شهر بیستون واقع شده و در 22 تیر ماه سال 1385 به شماره ثبت 1222 در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است و پایگاه پژوهشی میراث جهانی بیستون نیز در سال 1379 تاسیس شده است.
در عرصه محوطه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بیستون 28 اثر ثبت شده ملی وجود دارد و تاکنون در حریم آن نیز بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد 88 اثر آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.