با تلاش‌های فرماندار و با رای دادگاه کنگاور هرگونه ساخت و ساز در عرصه بنای معبد آناهیتا ممنوع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ایزدی موفق شد به استناد و پیروی از قوانین جاری کشور از هرگونه ساخت و ساز در عرصه بنای موسوم به معبد آناهیتا جلوگیری کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که اداره اوقاف شهرستان کنگاور قصد ساخت و ساز در محوطه ضلع شرقی معبد آناهیتا که به ادعای اداره اوقاف موقوفه قبرستانی کهنسال است را آغاز کند.

با اجرای ابتدایی این طرح تاریخ دوستان و حامیان معبد آناهیتا صدایشان درآمد که در محوطه تاریخی نباید که ساخت و سازی باشد و بگذارید همین یک تکه از معبد که تقریباً پا بر جا مانده‌است همانطور دست نخورده باقی بماند.

بعد از هفته‌ها کشمکش بین اداره اوقاف و امور خیریه و اداره میراث شهرستان و استان و نیز پایگاه معبد آناهیتا در شهرستان کنگاور و همچنین مذاکرات بی‌نتیجه در پی خلع ید زمین موقوفه ضلع شرقی امامزاده ابرهیم کنگاور اداره اوقاف شکایتی به دادگاه شهرستان مبنی بر جدا‌سازی و ساخت و ساز در ضلع شرقی امامزاده برد و دادگاه هم حکم بدوی را به نفع اداره اوقاف بدون در نظر گرفتن قوانین میراث فرهنگی صادر کرد و بر اساس همین حکم اوقاف کنگاور با حفاری بدون مجوز 21 چاله برای نرده گذاری در محوطه باستانی معبد ایجاد کرد که این امر، منجر به کشمکش بین مسئولان اداره اوقاف و پایگاه شد  و براساس حکم صادر شده دادگاه به نفع اوقاف پایگاه عملا نتوانست جلوی ساخت و ساز را بگیرد.

اما با پیگیری‌های مردمی و نیز همراهی فرماندار شهرستان کنگاور حکم بدوی دادگاه توسط رئیس دادگستری کنگاور مورد بررسی قرار گرفت و با استناد به  قوانین میراث فرهنگی این حکم رد و حکم جدید به نفع پایگاه و منع ساخت و ساز در معبد صادر شد.

حال سوال اینجاست آیا اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا با وجود در دست داشتن حکم برداشته شدن سازه الحاقی ضلع غربی امامزاده‌ابراهیم می‌توانند این حکم را اجرایی کرده و از وصله ناجوری که بر تن سالم‌ترین و پربازدید کننده‌ترین نقطه از معبد آناهیتا پدیدار شده آثاری باقی نگذارند؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.