به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز رسمی خسروی با داشتن بزرگ ترین پایانه زمینی خاورمیانه امکانات و تجهیزات بسیار مناسبی برای پذیرش زائران عتبات عالیات دارد و هم اکنون ظرفیت های بسیار خوب این پایانه و دیگر قابلیت های شهرستان مرزی قصرشیرین به کارگیری و در حال تقویت است تا بهترین میزبان برای عاشقان اباعبدالله الحسین باشد.
زیرساخت ها، امکانات و تجهیزاتی که در مرز رسمی خسروی برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی وجود دارد به همراه راه ارتباطی مناسب منتهی به این مرز راهبردی، همه و همه شرایطی را ایجاد کرده است تا شهرستان مرزی قصرشیرین بهترین مسیر برای عزیمت زائران به عتبات عالیات باشد.
مرز رسمی خسروی پیشینه و قدمت بسیار طولانی دارد، این مرز به عنوان نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا در عراق است که تا بغداد 190، نجف 380 ، کربلا 300 ، کاظمین 203 و سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
امکانات اقامتی، هتل ها و مهمانپذیرهای بسیار مناسب از جمله 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 در اوایل دهه 80 در قصرشیرین ساخته شد تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق از این ظرفیت بسیار بزرگ برای اقامت شبانه خود در این شهرستان استفاده کنند.
به گفته مسئولان امسال قرار است 500 هزار نفر از زائران کشورمان از طریق قصرشیرین عازم کربلا شوند و مرز رسمی خسروی نیز در کنار سه مرز مهران، شلمچه و چذابه به عنوان یکی از مسیرهای اعزام زائران انتخاب شده است.
بنا به اعلام اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه که سه شنبه هفته قبل در مرز رسمی خسروی برگزار شد، طبق آخرین تقسیم بندی های صورت گرفته از سوی مقامات کشورمان، زائران استانهای آذربایجان شرقی و غربی ، کرمانشاه، کردستان، همدان، اردبیل و زنجان قرار است که از این مرز عازم کربلا شوند تا به جمعیت میلیونی زائران اربعین حسینی بپیوندند.
ستاد اربیعن استان کرمانشاه نیز از ماه ها قبل شروع به کار کرده است و در قالب کمیته های مختلف در حال آماده سازی زیرساخت ها بخصوص شهرستان مرزی قصرشیرین و مرز رسمی خسروی برای تردد زائران است.
در این راستا اقدام های مهمی برای ایجاد زیرساخت های لازم برای پذیرش و اعزام زائران در مرز رسمی خسروی و شهرستان قصرشیرین انجام شده است که تاکنون 110 میلیارد ریال اعتبار شامل 70 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سامانه روشنایی (توزیع برق) و 40 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیز برای اجرای طرح های استانداری و شهرداری جذب شد که در دست انجام است.
آماده سازی پنج نقطه در قصرشیرین تا مرز رسمی خسروی برای ایجاد پنج توقفگاه خودرو در 140 هکتار زمین از سوی ارتش و دیگر دستگاه های اجرایی با ظرفیت بیش از 50 هزار دستگاه خودرو از اقدام های ارزشمندی است که از سوی ارتش و شهرداری در حال انجام است.
فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون آماده سازی زیرساخت ها در این شهرستان و در مرز رسمی خسروی شتاب خوبی به خود گرفته و دستگاه ها با تمام توان خود پای کار هستند.
فرامرز اکبری روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کار احداث توقفگاه ها به سرعت در حال انجام است ضمن اینکه کار احداث و تحهیز درمانگاه خسروی به زودی به اتمام می رسد و کار نصب سرویس های بهداشتی در سطح پایانه و همچنین در محل بوستان های شهر قصرشیرین نیز با پیشرفت خوبی در حال انجام است.
وی گفت: روز گذشته یک گروه از منطقه هفت شهرداری تهران در سفر به قصرشیرین از زیرساخت های این شهرستان و مرز خسروی بازدید کردند و قرار شد این نهاد در بحث تنظیف و ارائه خدمات به زائران اربعین از قبیل اطفای حریق با استقرار ماشین های آتش نشانی مشارکت کند.
وی افزود: همچنین قرار شده شهرداری منطقه هفته تهران در رفت و روب شهرها ، نصب سطل زباله ، زیباسازی فضای سبز و نصب آلاچیق ، استقرار اتوبوس به منظور جا به جایی زائران ، اسکان و تغذیه زائرنا با مسوولان قصرشیرین همکاری کنند.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: همچنین در هفته جاری قرار است که با دعوت از نمایندگان استانداری هفت استان معین در خصوص مسایل اسکان و تغذیه زائران اربعین حسینی در شهرستان مرزی قصرشیرین نشستی برگزار شود.
اکبری اضافه کرد: استان های معین در بحث اسکان و تغذیه زائران نیز اقدام هایی را در مرز خسروی باید انجام دهند.
وی گفت: به طور کلی تمام توان خود را برای پذیرایی از زائران در شهرستان قصرشیرین به کار گرفته ایم تا بتوانیم بهترین خدمت را به زائران اربعین حسینی داشته باشیم.
وی افزود: ایجاد 100 گیت گذرنامه برای خروج زائران ، آماده سازی توقفگاه های خودرو با ظرفیت بیش از 50 هزار دستگاه، استقرار 250 دستگاه اتوبوس برای جا به جایی زائران ، پیش بینی محل اسکان و ایجاد امکانات رفاهی از جمله سرویس های بهداشتی، استقرار ایستگاه های صلواتی، پیش بینی تمهیدات ترافیکی، تامین سوخت، استقرار بیمارستان صحرایی و امکانات بهداشتی درمانی، تامین نظم و امنیت زائران از مواردی است که برای اربعین در دستور کار قرار دارد.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.
همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی نیز از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.