در این یادداشت آمده است: قدیما دروغ‌ها به این زودی‌ها فاش نمی‌شدند! هفته‌ها و گاه سال‌ها طول می‌کشید تا دروغ‌های یک خبرگزاری، روزنامه‌ و یا مجله‌ای بر روی دایره بیافتد. وقتی هم این اتفاق بروز می‌کرد تعداد کمی از مخاطبین که به اندازه‌ی خوانندگان آن نشریه هم نبود متوجه آن می‌شدند.
از روزی که رسانه‌های دیجیتال عرصه اطلاع‌رسانی را گسترش و نامحدود ساختند روزگار دروغ‌گویان، تباه شد، گویی بلایی آسمانی بر سر رسانه‌های زرد نازل شده است.
2 اتفاق نادر روز شنبه و یکشنبه گذشته در ایران نشان داد رسانه‌های رسمی ضد دولت دکتر حسن روحانی آتش توپخانه خود را به ‌سوی پاستور نشانه گرفته‌اند تا رییس‌ جمهور منتخب را از کوره بدر کنند.
روز شنبه 10 تیر ماه در روز روشن، فیلم بدرقه محترمانه وزیر خارجه فرانسه از دکتر ظریف را چنان تقطیع کردند تا از آن توهین به وزیر خارجه را نتیجه بگیرند و تیرهای زهر‌آلود بعدی حمله به روابط فرانسه- ایران را بر همان دروغ رسانه‌ای که فقط کمتر از یک ساعت‌ دوام داشت و با ورود وزیر خارجه ایران فاش شد استوار کنند.
روز یکشنبه در بزرگداشت روز قوه قضاییه سخنان رییس‌ جمهوری که بر روی خروجی تلگرام و اینستا‌گرام به ‌طور زنده پخش می‌شد در زیر‌نویس شبکه خبر به یکباره تحریف شد و عینا ضد سخنان دکتر روحانی منتشر شد.
او که گفته بود قبل و بعد از انقلاب دو ‌بار به قوه قضاییه دعوت شده است و به‌ دلایل سختی کار و اصول عدالت جرأت نکرده ورود پیدا کند، شبکه خبر نوشت: دکتر روحانی گفته است 2 بار به قوه قضاییه 'احضار' شده است.
سرعت انتشار موجب شد دروغ شبکه خبر در یک هزارم ثانیه در کنار فیلم سخنان دکتر روحانی برای مقایسه قرار گیرد.
کار به ‌جایی رسید که معاونت سیما وارد معرکه شد و بدون عذر‌خواهی آسمان و ریسمان بافت که من نبودم دستم بود و تقصیر را بر عهده‌ی خبر‌نویس و اتاق خبر نهاد که چیزی از تحریف صورت گرفته کم نمی‌کند.
این فاش‌گویی دروغ‌ها با دخالت شهروندان خبرنگار که آموخته‌اند در شفافیت خبررسانی مشارکت کنند صورت گرفت.
اصل صحت، دقت و سرعت انتشار که از فوری‌ترین موضوع کار رسانه‌هاست دچار تحول ساختاری شد، منابع موثق بیشتر شدند.
مجاری دریافت اطلاعات دقیق‌تر و با احساس مسئولیت والاتری به اطلاع‌رسانی پرداختند.
اینها همه بر یک رویه استوار بود، آنها دریافتند تحریف‌ها و دروغ‌هایشان به کسری از ثانیه بر روی خروجی جهان قرار می‌گیرد پس باید در صداقت اطلاع‌رسانی و تحلیل خود دقیق‌تر شوند. رسانه‌های دیجیتال موجب شدند تعداد مخاطبین از میلیاردها انسان عبور کند و ‌جهانی خبری شکل گیرد.
این فقط رادیو ایران نبود که باید تا ساعت 2 بعداز ظهر منتظرش می‌ماندید تا با صدای رسای گوینده خبر بگوید: ساعت 2 بعد از ظهر، اینجا تهران است صدای ایران اکنون دیگر مردم خود رسانه‌ها را انتخاب می‌کنند و منتظر شبکه محترم خبر نمی‌شوند تا اخبار تحریف شده را در روز روشن به سخنان واضح و بدون ابهام شخصیت دوم کشور تحمیل کند!
شفافیت رسانه‌ها بیشتر می‌شود و هنوز صدا و سیما بر طبل قبیله تندخوی خود می‌کوبد!
این آخرین تکمله را از کتاب دانستنی‌های رسانه نوشته مک لوهان به امانت گرفتم که در فصل رادیوآن را طبل بزرگ قبیله نام‌ گذاری کرده بود.
با نشانه‌هایی از صداقت و امانت که در صدا و سیما کمتر می‌یابیم! هیچ خبری پنهان نمی‌ماند. رسانه‌ها، رسواگر دروغ شده‌اند.
3209/8066 دریافت کننده: عباداله آذرگون** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.