اگرچه آب و جارو کوچه ها و درب منازل از سنت های دیرین ایرانیان است اما این سنت نیز باید خود را با شرایط کم آبی فعلی تطبیق دهد و شهروندان برای تمیز کردن محیط اطراف خود از آب استفاده نکنند و راه های دیگری در پیش گیرند.
مسئولان شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای کرمانشاه بارها از طریق رسانه ها بر صرفه جویی و مصرف بهینه آب شهروندان کرمانشاهی تاکید دارند که بسیاری از شهروندان این توصیه ها را جدی می گیرند و رعایت می کنند اما عده ای اندک شمار همچنان راه سابق را می پیمایند و صرفه جویی در مصرف آب را در برنامه خود نگنجانده اند.
شستشوی خودرو در کوچه ها را می توان به معضلات دیگر این روزها اضافه کرد چرا که با افزایش دمای هوا در بسیاری از شهرهای کشور، میزان مصرف آب نیز به مراتب افزایش یافته و شهروندان باید از مصارف غیرضروری پرهیز نمایند تا آب به همه برسد.
بر سر هر بامی اکنون کولرهای آبی وجود دارد که با افزایش گرما به صورت شبانه روزی تولید سرما می کنند و این حجم از فعالیت نیاز به تامین آب فراوانی دارد و این موضوع نیازمند مدیریت مصرف آب از سوی شهروندان است.
در کلانشهر کرمانشاه با بیش از یک میلیون تن جمعیت اکنون برخی از محلات با کمبود آب مواجه است و ساکنان برخی از محلات این شهر ساعاتی از شبانه روز مثلا از 12 شب تا 6 صبح را در بی آبی به سر می برند و برنامه ریزان حوزه آب کمبودها را با اعمال این قطعی ها کنترل می کنند.
برخی از شهروندان نبود آب کافی برای جمعیتی که هر روز افزایش می یابد را درک نکرده اند و ادامه این روال می تواند تامین آب ساکنان بسیاری از شهرهای کشور از جمله کلانشهرها را با مشکل روبرو کند.
اگرچه در 2 سال اخیر شاهد بارش های مناسبی در برخی از استان ها از جمله کرمانشاه بوده ایم اما به دلیل خشکسالی های پیاپی و کاهش بارش ها در سال های گذشته، آب های زیرزمینی با افت جدی مواجه شده و کمبود آب همچنان ادامه دارد و آبرسانی به همه شهرها و روستاها نیازمند همکاری گسترده مردم است.
براساس اعلام مسئولان حوزه آب شهری، در صورت صرفه جویی 20 درصدی مردم کرمانشاه می توان کمبود آب این کلانشهر را جبران کرد و ساکنان هیچ یک از محلات این شهر با قطعی و یا افت فشار آب مواجه نخواهند شد.
از سوی دیگر مسئولان حوزه آب می گویند بیشترین میزان هدر رفت آب مربوط به بخش کشاورزی است و حجم بسیاری از آب های استحصالی به دلیل نبود سیستم آبیاری مدرن، هدر می رود که اگرچه در این حوزه نیز اقدام های خوبی در زمینه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار اجرا شده اما باید به سرعت اجرای این طرح افزود تا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیز با حد استاندارد خود برسد.
**خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.