به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر غلامرضا کاظمیان روز شنبه در در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه کرمانشاه که به بررسی سند راهبردی آمایش استان اختصاص داشت، مطالبی در خصوص چیستی، چرائی و چگونگی مطالعات آمایش سرزمینی ارائه کرد.
وی ادامه داد: برنامه آمایش سرزمینی در واقع سندی است که برای تحقق توسعه پایدار مجموعه اهداف، راهبردها و سیاست ها و همچنین برنامه های اجرایی بخش های دولتی و غیردولتی ایجاد شده است.
کاظمیان خاطرنشان کرد: این سند ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی را در بر می گیرد و اهداف مختلفی را نیز دنبال می کند.
این استاد دانشگاه گفت: ملاحظات امنیتی و دفاعی، کارآیی و بازدهی اقتصادی و وحدت و یکپارچگی سرزمین از جمله اهدافی است که سند آمایش سرزمینی دنبال می کند.
وی ادامه داد: از آن جایی که در برنامه ریزی آمایشی، یکپارچگی بین رشته ای و یا چند رشته ای مورد نظر است، توجه به متدهای تحلیلی یکپارچه ضروری است و نتایج بر این اساس مورد بررسی قرار می گیرد.
کاظمیان تصریح کرد: ماهیت بین رشته ای و پویایی آمایش سرزمین ایجاب می کند که سند نهایی نسبت به تغییرات احتمالی انعطاف پذیر باشد.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به ضرورت و کاربرد آمایش سرزمین نیز اشاره و اظهار داشت: مدیریت سرزمین در جهت آرمان های دراز مدت، رفع آشفتگی های فعالیت ها و افزایش کارآیی آن ها، بهره مندی عادلانه اجتماعات سرزمین از مواهب توسعه ای و حفاظت از محیط زیست و تعادل اکوزیست از جمله ضررت های آمایش سرزمینی است.
وی همچنین فقدان سازوکارهای حل اختلاف منطقه ای، نبود آگاهی به اهمیت فرآیند در برابر فرآورده آمایش، جنجال تخلیه روستاها و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و نگرش سوری به توزیع مساوی توزیع جمعیت و فعالیت در سطح کشور را از جمله چالش های موجود بر سر راه آمایش سرزمینی ذکر کرد.
کاظمیان در پایان گفت: امیدوار هستیم خروجی اصلی برنامه آمایش سرزمینی بخصوص در استان کرمانشاه منتج به تبیین نقش آتی استان در سطح ملی و ارائه راهبردهای ارتقاء ساختار اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی شود.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه ttp://www.irna.ir/kermanshah و کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.