خسرو شهبازی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: 18 رقم گندم آبی و هشت رقم گندم دیم در استان معرفی شده‌ که این ارقام باعث افزایش عملکرد تولید گندم می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه مقایسه ارقام با یکدیگر نشانی از نتایج کارهای تحقیقاتی دارد، گفت: گندم 'ریژاو' در مقایسه با رقم سرداری افزایش یک تنی عملکرد را دارد.
وی تصریح کرد: در حوزه دانه‌های روغنی ارقام جدید کلزا و ارقام گلرنگ و در حبوبات نخود، عدس، گیاهان علوفه‌ای ارقام جدید معرفی شده‌اند.
شهبازی با بیان اینکه در تغییر تاریخ کشت از بهاره به پاییزه 10 هزار هکتار انجام شده گفت: سطح نخود پاییزه از هفت هزار هکتار در سال گذشته به 10 هزار هکتار رسیده است.
وی ارقام نخود معرفی شده را شامل هاشم، آرمان، آزاد، منصور، عادل، سعید و... برشمرد و گفت: این ارقام متناسب با شرایط مختلف مناطق استان کشت و کار می‌شوند.
وی با بیان اینکه در حوزه دیم طرحی با همکاری ایران و موسسه بین المللی ایکاردا در حال اجراست که استان کرمانشاه نیز در این طرح قرار گرفته افزود: با استفاده از ارقام، ادوات و روش‌های نوین ترویجی و علمی و بهره گیری از کشاورزی حفاظتی سالانه پنج درصد افزایش عملکرد تولید داشته باشیم و در حوزه مزراع دیم نیز پیش بینی شده که طی پنج سال عملکرد ما در دیم به 25 درصد برسد.
شهبازی تصریح کرد: در حوزه باغات دیم و گیاهان دارویی همچنین در حوزه شیلات که دارای رتبه‌های برتر کشوری هستیم نیز تحقیقات را توسعه خواهیم داد.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.