به گزارش خبرنگار ایرنا، چند سالی است که ماه رمضان با گرمای طاقت فرسای تابستان زودهنگام قصرشیرین و روزهای طولانی و گرم آن عجین شده و همین امر باعث شده ساکنان مرزنشین این خطه، یک روزه داری پرمشقت اما شیرین را تجربه کنند.
آفتاب سوزان و داغ قصرشیرین در روزهای طولانی مدت آن، روزداران مرزدار را در یک امتحانی سخت برای محک زدن تقوایشان قرار داده که البته دین داری، قربت و الفت مرزنشینیان این منطقه با خالق یکتا باعث شده تا بر هوای نفس غلبه کرده و خانه نشین ملکوت باشند.
دمای این روزهای قصرشیرین از چند روز از شروع ماه مهمانی خدا در گرمترین ساعت به 40 درجه رسیده است و هرچه به روزهای میانی خرداد نزدیک می شویم دمای هوا نیز افزایش یافته و این دما برخی روزها بین 40 ، 48 و گاهی 50 درجه سانتیگراد بالای صفر نیز متغیر است.
گرمای این شهر که از نخستین ساعات طلوع آفتاب آغاز می شود تا ساعت های پایان روز و نزدیک به افطار ادامه دارد و این در حالیست که ما در ماه دوم بهار قرار داریم.
روزه داران مرزنشین قصرشیرین بی اعتنا به گرمای هوا، این روزها 17 ساعت را با روزه داری در پی تلاش برای گذران زندگی هستند و این گرما و همچنین روزه داری مانع از زندگی روزمره و عادی آن ها نشده است.
همت بلند مردم این منطقه که به عبارتی مردان و زنان روزهای سخت هستند، باعث شده تا شیرینی نشستن بر خوان کرم الهی و مهمانی خداوند را بر لذت های دنیوی ترجیح داده و این گونه بهشت را برای خود بخرند.
رمضان از مصدر (رمض) به مفهوم شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل معنا شده است و انتخاب چنین واژه ای به راستی از دقت نظر و لطافت خاصی برخوردار است زیرا که سخن از گداخته شدن است و شاید به تعبیری دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بی امان آن.
مصداق بارز معنای واقعی رمضان، حال و روز این روزهای مرزنشینان روزه دار است و اتحاد، انسجام و دین داری آنها باعث شده که روزه خواری در هیچ کجا نباشد و از این رو شان روزه داران و حرمت ماه مبارک را رعایت می کنند.
بازار گرم این روزهای قصرشیرین در لحظه های نزدیک به افطار با فروش مواد غذایی مخصوص این ایام گرمتر می شود و مردم روزه خود را با طعم دلنشین خرمای قصرشیرین، زولبیا و بامیه، حلیم و آش های محلی مانند آش عباسعلی، آش گوجه، آش رشته و آش دوغ افطار می کنند.
تحمل گرما با روزه داری در هفده ساعت بسیار سخت است و روزه داران در این ایام جهاد اکبر را طی می کنند و این روزها، روزه داران مرزنشینی که در لباس کارگری، پیله وری و انجام هرگونه فعالیتی در مرزهای پرویزخان و قصرشیرین فعالیت دارند و یا نانواهایی که گرمای 100 درجه مقابل تنور را برای پخت نان و گذاشتن آن در سفره افطار روزه داران تجربه می کنند، شاید اجری به مرتب بالاتر از بقیه روزدارانی دارند که این گونه بی اعتنا به لذت های دنیا با خدای خود عشق بازی می کنند و بر سفره مهمانی خداوند نشسته اند.
مرزبانان همیشه بیدار نیز این روزها در مرزهای قصرشیرین حضوری با صلابت دارند و بی اعتنا به مشقت های کاری و گرمای هوا، روزه دار هستند و همت این راست قامتان هنگ مرزی را باید ستود که سختی های حضور در مرز مانعی برای گرفتن روزه آن ها نشده است.
مرزنشینیان روزه دار قصرشیرین این روزها با تلاش بیشتر برای انجام خدمت از پزشک، کارمند، کارگر، نانوا، مغازه دار، میوه فروش و رفتگر گرفته تا دیگر مشاغل، همگی یک هدف دارند و اینکه قربت با خدا را به هیچ پاداش زودگذر دنیوی عوض نمی کنند.
شیخ صدوق در کتاب ثواب الاعمال در ثواب روزه دارای در گرما از امام صادق (ع) نقل می کند که 'هر کسی که یک روز در گرما روزه بگیرد و تشنه شود، خدای عزوجل هزار فرشته را وکیل می کند که دست به صورت او بکشند و او را مژده دهند و زمانی که افطار کند، خدای متعال می فرماید، چقدر خوشبو هستی، فرشتگانم گواه باشید که من قطعا او را آمرزیدم'.
این روزها محافل انس با قرآن، جزء خوانی و ختم قرآن ، پهن کردن سفره های افطار، دستگیری از نیازمندان، تقسیم افطار با روزه داران نیازمند، سرکشی و دلجویی از ایتام و از کارفتادگان بسیار پر رونق است و مرزنشینان قصرشیرین به هر اندازه ای که توان دارند، کمر خدمت خود را بسته اند تا توشه ای برای فردای خود ببندند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای اقلیمی گرمسیر و خشک است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.