پروانه حیدری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا از تمام صنعتگران وهنرمندان عرصه صنایع دستی وهنرهای سنتی استان دعوت کرد به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای اخذ فرم ثبت نام و تحویل آثار تا 20 مرداد امسال مراجعه کنند.
حیدری افزود: این نشست داوری علاوه بر قضاوت آثار برای دریافت نشان ملی می تواند به عنوان کلاس فشرده برای تولید آثار هنرمندان در راستای چارچوب های ملی باشد.

**کرمانشاه مهد صنایع دستی
هنرمندان صنایع دستی استان که بیش از 70 هزار نفر می شوند در 250 رشته از جمله گلیم، گیوه، معرق، منبت، لباس های محلی و سراجی سنتی بیشترین فعالیت را دارند.
استفاده از مصالح بومی در ساخت صنایع دستی در استان کرمانشاه به اصالت و زیبایی آن افزوده و بیشتر آثاری که توسط مردمان این دیار ساخته می شود از تولیدات محلی استان است. پشم گوسفند و بز، شاخ و برگ درختان، سنگ، و سایر مصالحی که هنرمندان کرمانشاهی از آن آثاری بی نظیر خلق می کنند.
کرمانشاه از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی، مرکز صنایع دستی بوده است و در بین مردم بومی، افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته اند.
انواع قالی و قالیچه، قلم زنی، نقره کاری، مسگری، زرگری، چرم سازی، نمد مالی، سفالگری، نساجی سنتی و فلزکاری در محدوده استان از رونق دیرینه برخوردار بوده و تولیدات آنها بیشتر به سایر نقاط ایران و خارج از آن صادر می شود.
شاخص ترین تولیدات صنایع دستی استان کرمانشاه عبارت است از گلیم، قالی، گیوه و سازهای سنتی است که در کنار آنها به ترتیب صنایع دستی دیگری نیز وجود دارد. جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیور آلات محلی، چیخ بافی، فلزکاری، دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل بر جسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی ) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگار گری، خراطی و مجسمه سازی از جمله تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
اما از میان این همه آثاری که با دست هنرمندان خلاق خلق می شود، فرش، گلیم، گیوه، موج، قلمزنی، نمد مالی، مصنوعات چرم، چیخ بافی و ساخت سازهای سنتی از معروف ترین صنایع دستی کرمانشاه است.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
جمعیت ساکنان در روستاهای استان 586 هزار و 621 نفر است که حدود 30 درصد جمعیت استان را شامل می شود و اغلب فعالان در حوزه صنایع دستی در روستاها هستند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.