به گزارش خبرنگار ایرنا، سرتیپ فخرالدین عبدالله فرمانده مرزبانی سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق به همراه جمعی از معاونان و مرزبانان این منطقه پس از انجام تشریفات نظامی و آیین استقبال از طریق مرز رسمی پرویزخان وارد کشورمان شد.
مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین در سخنانی هدف این دیدار را برگزاری نشست های فصلی کلانتران مرزی 2 کشور ایران و عراق اعلام کرد و گفت: با اقدام های صورت گرفته هم اکنون این شهرستان دارای یک امنیت پایدار است.
سرهنگ پاسدار رضا الماسی حفظ امنیت در مرزها را اولویت مرزبانی اعلام کرد و اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اشتراک های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و برگزاری نشست هایی با حضور مرزبانان 2 طرف می تواند باعث ایجاد تصمیم گیری های درستی در راستای حفظ و تداوم امنیت موجود باشد.
مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین گفت: امید است جمهوری عراق هر چه زودتر از وجود تروریست ها پاک شود و در نشست های آینده خبر نابودی کامل این تروریست های کفر را به مردم اعلام کنیم.
سرهنگ الماسی مهم ترین موضوع های مطرح شده در این نشست را مبارزه با گروه تروریستی خرابکارانه، مبارزه با قاچاق کالا، تامین امنیت جانی اتباع ایرانی ، روان سازی صادرات کالاهای ایرانی به عراق، تامین امکانات رفاهی رانندگان ایرانی در عراق، برخورد قاطع با قاچاقچیان سلاح، مهمات و مشروبات الکلی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی در نوار مرزی با توجه به فصل گرما و حضور به موقع در ملاقات های مرزی بیان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به در پیش بودن انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، خواستار اتخاذ تمهیدات امنیتی در کنترل نوار مرز از سوی مرزبانان عراقی شد.
کلانتر مرزی عراق مستقر در سلیمانیه نیز در این نشست از همکاری جمهوری اسلامی ایران با عراق قدردانی کرد.
سرتیپ فخر الدین عبدالله افزود: مشکلی در مرزهای سلیمانیه و قصرشیرین نداریم و این مهم مرهون تلاش های مرزبانان 2 کشور است.
وی گفت: دشمن ما مشترک است و برای نابودی آن باید همکاری داشته باشیم و این کار باید تداوم داشته باشد.
این نشست در محل پایانه مسافری مرز رسمی پرویزخان برگزار شد که در پایان تفاهم نامه پنج بندی به امضای 2 طرف رسید.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می شود.
پرویزخان در شهرستان قصرشیرین که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد، در سال 86 به مرز رسمی تبدیل شد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی نیز از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.