در این یادداشت آمده است: شوراهای شهر و روستا پدیده نوپای 20 ساله‌ای هستند که تجربیات مهمی را در خود پرورش داده‌اند.
با همه ایراد و آسیب‌های درونی آن، که در برخی نقاط کشور بروز کرد، هنوز شوراها می‌توانند نمایندگان واقعی مردم برای خدمت‌ رسانی شهری و نگاهی توسعه ‌یافته برای پیشرفت باشند.
گاهی جلسات شوراهای برخی شهرهای کشور به محلی برای زد و خورد فیزیکی تبدیل شد و برخی از اعضا، برای تخلف خود به‌عنوان عنصری از شورای شهر، کارشان به محکمه و بازداشت کشید.
قضاوت در باره این مجالس محلی که باید نشانی از مشارکت مدنی برای توسعه شهر و روستا باشد برعهده همه مردم است.
اما دلایلی با درک مشترک در کشور موجب شده است مردم بهای کمتری به این شوراها بدهند، در برابر آن مجلس شورای اسلامی با اهمیتی بیشتر و مشارکت وسیع‌تر قرار دارد.
چرا مردم مشارکت کمتری در پای صندوق های رای دارند تا منتخبین خود را به محل شوراهای شهر و روستا بفرستند؟
با اطلاع از اینکه شهر کرمانشاه هم‌اکنون جمعیتی بالغ بر 857 هزار نفر دارد. در این شهر میزان مشارکت پای صندوق‌های رای در سال 1392 نشان می‌دهد یک گروه گزاره معنادار با طیفی گسترده در نوع تقسیم آرا بین کاندیداها وجود دارد.
از گزاره‌های، فامیلی، آشنایان، بستگان، قومی و قبیله‌ای گرفته تا طیفی از انتخاب آگاهانه و تحقیق شده. گزاره‌ای نیز به تعارف‌های رودربایستی تعلق دارد.
هنوز برای انتخابی درست، رگه‌های غیر شهروندی در برخی نگاه‌ها موج می‌زند، یکی دیگر از آسیب‌های مورد بررسی، تعداد بسیار زیاد کاندیداهای تایید صلاحیت شده ‌است. این مسیر، رای‌ دهندگان را دچار سردرگمی کرده است.
فرمانداری کرمانشاه 18 خرداد ماه 1392، اسامی 185 کاندیدای شورای شهر کرمانشاه را که صلاحیت آنها تأیید شده، اعلام کرد. در آن دوره 209 داوطلب ثبت نام کرده بودند.
پس از انتخابات و اعلام نتایج، نفر اول منتخب شورای شهر کرمانشاه با مجموع 45 هزار و 565 رای و نفر پانزدهم از اعضای اصلی با 17 هزار و 822 رای به عضویت شورای شهر کرمانشاه در آمدند.
وضعیت آرای اعضای علی‌البدل نیز چندان تفاوت آرایی با آخرین نفر از اعضای اصلی نداشت. کرمانشاه 15 عضو اصلی و هفت عضو علی‌البدل داشت. تعداد آراء ماخوذه در انتخابات شورای شهر کرمانشاه در سال 1392، نیز 384 هزار و 128 رای بوده است.
تقسیم آرا بین 185 نفر به ‌طور خالص و میانگین برای هر نفر، 2 هزار و 77 رای محسوب شده است.
در صورتی که رای‌دهندگان با تفکر وابسته به گروه‌های فعال اجتماعی یا سیاسی، مستقل، با رویکرد تخصص، فرهیختگی و روابط عمومی و اجتماعی قابل اعتماد، آرای خود را به صندوق‌ها می‌ریختند نفر اول بدون توجه به نام شخص معینی حتما با آرای بالاتری در صندلی شورای شهر قرار می‌گرفت، به همین ترتیب تا نفر پانزدهم.
در این صورت نتیجه آرایش امروزی شورای شهر که باید تا چند ماه دیگر صورتی دیگر بیابد، تغییر، توسعه یافته و در رویدادهای تاثیرگذار خدمات شهری خود را نشان می‌داد.
سهم ناچیز نفر اول منتخب این مجلس محلی از تقسیم آرا، دارای آسیبی جدی و قابل تامل است. یعنی نفر نخست برگزیده شورای شهر، سهمی برابر حدود 12 درصد کل آرای ماخوذه را به ‌دست آورد و نفر پانزدهم نیز سهمی برابر حدود پنج درصد را به خود اختصاص داده است.
این ارقام پیام خوبی را به شهروندان کرمانشاهی منتقل نمی‌کند. مشارکت بالا باید در تعداد صندلی‌های لازم برای شورای شهر به گونه‌ای اختصاص یابد که نماینده بخش بسیار زیادی از مردم باشد، نه بخش کوچکی از آن. هر چند نماینده همه مردم شهر محسوب خواهد شد. تجزیه و تحلیل این محاسبات در انتخابات سال 1396، برعهده شهروندان کرمانشاهی است تا با دقت و حوصله بیشتری نمایندگانی شایسته، با تخصص مرتبط شهرسازی و معماری و نیز فرهنگی را به ساختمان آجری شورای شهر در 'سبزه میدان' بفرستند تا شهر را از کوچه بن ‌بست بهم ریختگی رها سازند.
فهرست بلند بالای اسامی ثبت‌ نام ‌کنندگان این دوره، چنین امیدی را برمی‌انگیزد.
3209/8066 دریافت کننده:عباداله آذرگون** انتشارده دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.